Jeg fødte nummer tre hjemme i september

Tidligere har jeg hatt en (aktiv) fødsel på 10 timer og en på 4 timer fra første rie til ferdig. Alle forberedte meg på at nummer tre mest sannsynlig ville bruke litt lenger tid enn nummer to, da tredje har mer plass i livmoren og at presset på babyen for å komme ut ikke blir like kraftig (om jeg forsto riktig

). Om det var fordi jeg var avslappet hjemme vet jeg ikke, men tredje fødsel tok tre timer fra første rie til ute

5-6 timer fra vannet gikk

Jeg ringte jordmor da jeg kjente det tok seg opp, fordi jeg visste hun hadde 3 kvarters kjørevei, og da rakk hun å være her i tre kvarter før babyen kom. Jordmor nummer to kom mens pressejobben var i gang
Det er uten tvil den mest utrolige opplevelsen vi har hatt! Jordmoren blandet seg minimalt i fødselen, samtidig som jeg visste hun var der og støttet opp. Hun lot oss jobbe helt i fred, jeg fikk dekke meg til som jeg ville og hun undersøkte ingenting før hun hørte på meg at baby begynte å jobbe seg nedover. Da sjekket hun kun at babyen eveget seg som hun skulle. Det er noe av det jeg satte mest pris på med hjemmefødsel, at fødselen fikk gå av seg selv og ble sett på som noe naturlig uten å måtte behøve medisinsk støtte.
Det å få bli en familie på fem fra første stund, og å få være helt i fred og bli kjent merd det nye tilskuddet, var ubeskrivelig godt. Ingen som stresset og blandet seg med amming, soving, bekledning, etc. Til kontrollen på sykehuset etter to døgn hadde hun lagt på seg og ikke gått ned i vekt, som de fleste jo gjør etter fødsel på sykehus
Angående tips:
- Bleier og store bind til deg (bleier dersom vannet går litt etter litt. Jeg brukte det helt til det var tid for action, for å minimere søl og for å ikke bruke av undertøyet til den biten)
- Store bind til etter fødsel
-Engangslaken til å bruke i seng etter fødsel, og til bruk under fødsel. Snuppa vår kom i sofaen i stua, og da var det greit å ha den beskyttet

-Ha litt snacks i hus rundt termin. Også for jordmoren sin del, dersom fødselen drøyer. De har nok med niste, men greit å ha noe å tilby

-Dersom du ønsker å føde i badekar og du ikke har i hus, er det greit å høre med jordmor om du kan leie av henne, eller om du må kjøpe
Pappaen i huset her ville virkelig ikke ha hjemmefødsel til å begynne med. For ham skulle fødsler skje på sykehus, ferdig snakket. Min fødselsangst gjorde at han etterhvert åpnet seg for hjemmefødsel, for min trygghet. I dag bobler han over når han snakker om fødselen, og ville ikke tenkt tanken på sykehus om vi skulle hatt flere

Han lurte på hva jeg skrev her nå også, og jeg svarte at det var ei som ville føde nummer tre hjemme. "Det er lurt av henne, hun kommer ikke til å angre!"
Lykke til, og måtte du få en helt utrolig fødselsopplevelse <3