Hjemmefødsel m nr 3

Glapia18

Betatt av forumet
skal ha vårt 3 barn og skal føde hjemme.

Vil gjerne ha tips/ erfaringer fra andre som har født hjemme.

Også litt erfaringer fra 3 gangsfødende? Hvor fort gikk det ifht de andre to?

Her har jeg hatt 10 og 6 timers fødsler... fra vannet gikk til de var ute. (Nr 2 gikk veldig fort og veldig greit).!

Spent på denne. Takk

skal ha vårt 3 barn og skal føde hjemme.

Vil gjerne ha tips/ erfaringer fra andre som har født hjemme.

Også litt erfaringer fra 3 gangsfødende? Hvor fort gikk det ifht de andre to?

Her har jeg hatt 10 og 6 timers fødsler... fra vannet gikk til de var ute. (Nr 2 gikk veldig fort og veldig greit).!

Spent på denne. Takk

Har ikke født hjemme. Men har 3 stk :) Fødsel nr 2 og 3 var ganske lik. 3. var litt kjappere. Ca 1 time aktiv fødsel :)

Har ikke født hjemme men med nr 3 gikk jeg over termin med 15 dager. Og fødselen dro ut da han lå på tvers. Ble en mye tøffere fødsel da jeg måtte settes i gang....
Så min nr 3 var en luring, men ikke positiv forstand :p
Dem to første kom av seg selv 2 og 4 dager over termin bare ;)

Lykke til med hjemme fødsel :D

Sara her inne har født hjemme 2 ganger. Kanskje hun har noen gode råd og erfaringer å dele :)
Jeg fødte nr to og nr tre hjemme ja, jeg skrev lott om det i en nylig tråd om hjemmefødsel startet av en moderator.

Kan evt dele mer erfaring om ønskelig

Jeg fødte nummer tre hjemme i september :)
Tidligere har jeg hatt en (aktiv) fødsel på 10 timer og en på 4 timer fra første rie til ferdig. Alle forberedte meg på at nummer tre mest sannsynlig ville bruke litt lenger tid enn nummer to, da tredje har mer plass i livmoren og at presset på babyen for å komme ut ikke blir like kraftig (om jeg forsto riktig :P ). Om det var fordi jeg var avslappet hjemme vet jeg ikke, men tredje fødsel tok tre timer fra første rie til ute :smiley-bounce0155-6 timer fra vannet gikk :P Jeg ringte jordmor da jeg kjente det tok seg opp, fordi jeg visste hun hadde 3 kvarters kjørevei, og da rakk hun å være her i tre kvarter før babyen kom. Jordmor nummer to kom mens pressejobben var i gang :)

Det er uten tvil den mest utrolige opplevelsen vi har hatt! Jordmoren blandet seg minimalt i fødselen, samtidig som jeg visste hun var der og støttet opp. Hun lot oss jobbe helt i fred, jeg fikk dekke meg til som jeg ville og hun undersøkte ingenting før hun hørte på meg at baby begynte å jobbe seg nedover. Da sjekket hun kun at babyen eveget seg som hun skulle. Det er noe av det jeg satte mest pris på med hjemmefødsel, at fødselen fikk gå av seg selv og ble sett på som noe naturlig uten å måtte behøve medisinsk støtte.

Det å få bli en familie på fem fra første stund, og å få være helt i fred og bli kjent merd det nye tilskuddet, var ubeskrivelig godt. Ingen som stresset og blandet seg med amming, soving, bekledning, etc. Til kontrollen på sykehuset etter to døgn hadde hun lagt på seg og ikke gått ned i vekt, som de fleste jo gjør etter fødsel på sykehus :)

Angående tips:
- Bleier og store bind til deg (bleier dersom vannet går litt etter litt. Jeg brukte det helt til det var tid for action, for å minimere søl og for å ikke bruke av undertøyet til den biten)
- Store bind til etter fødsel
-Engangslaken til å bruke i seng etter fødsel, og til bruk under fødsel. Snuppa vår kom i sofaen i stua, og da var det greit å ha den beskyttet ;)
-Ha litt snacks i hus rundt termin. Også for jordmoren sin del, dersom fødselen drøyer. De har nok med niste, men greit å ha noe å tilby :)
-Dersom du ønsker å føde i badekar og du ikke har i hus, er det greit å høre med jordmor om du kan leie av henne, eller om du må kjøpe

Pappaen i huset her ville virkelig ikke ha hjemmefødsel til å begynne med. For ham skulle fødsler skje på sykehus, ferdig snakket. Min fødselsangst gjorde at han etterhvert åpnet seg for hjemmefødsel, for min trygghet. I dag bobler han over når han snakker om fødselen, og ville ikke tenkt tanken på sykehus om vi skulle hatt flere :) Han lurte på hva jeg skrev her nå også, og jeg svarte at det var ei som ville føde nummer tre hjemme. "Det er lurt av henne, hun kommer ikke til å angre!" ;)

Lykke til, og måtte du få en helt utrolig fødselsopplevelse <3

Tidligere har jeg hatt en (aktiv) fødsel på 10 timer og en på 4 timer fra første rie til ferdig. Alle forberedte meg på at nummer tre mest sannsynlig ville bruke litt lenger tid enn nummer to, da tredje har mer plass i livmoren og at presset på babyen for å komme ut ikke blir like kraftig (om jeg forsto riktig :p ). Om det var fordi jeg var avslappet hjemme vet jeg ikke, men tredje fødsel tok tre timer fra første rie til ute :smiley-bounce0155-6 timer fra vannet gikk :p Jeg ringte jordmor da jeg kjente det tok seg opp, fordi jeg visste hun hadde 3 kvarters kjørevei, og da rakk hun å være her i tre kvarter før babyen kom. Jordmor nummer to kom mens pressejobben var i gang :)

Det er uten tvil den mest utrolige opplevelsen vi har hatt! Jordmoren blandet seg minimalt i fødselen, samtidig som jeg visste hun var der og støttet opp. Hun lot oss jobbe helt i fred, jeg fikk dekke meg til som jeg ville og hun undersøkte ingenting før hun hørte på meg at baby begynte å jobbe seg nedover. Da sjekket hun kun at babyen eveget seg som hun skulle. Det er noe av det jeg satte mest pris på med hjemmefødsel, at fødselen fikk gå av seg selv og ble sett på som noe naturlig uten å måtte behøve medisinsk støtte.

Det å få bli en familie på fem fra første stund, og å få være helt i fred og bli kjent merd det nye tilskuddet, var ubeskrivelig godt. Ingen som stresset og blandet seg med amming, soving, bekledning, etc. Til kontrollen på sykehuset etter to døgn hadde hun lagt på seg og ikke gått ned i vekt, som de fleste jo gjør etter fødsel på sykehus :)

Angående tips:
- Bleier og store bind til deg (bleier dersom vannet går litt etter litt. Jeg brukte det helt til det var tid for action, for å minimere søl og for å ikke bruke av undertøyet til den biten)
- Store bind til etter fødsel
-Engangslaken til å bruke i seng etter fødsel, og til bruk under fødsel. Snuppa vår kom i sofaen i stua, og da var det greit å ha den beskyttet ;)
-Ha litt snacks i hus rundt termin. Også for jordmoren sin del, dersom fødselen drøyer. De har nok med niste, men greit å ha noe å tilby :)
-Dersom du ønsker å føde i badekar og du ikke har i hus, er det greit å høre med jordmor om du kan leie av henne, eller om du må kjøpe

Pappaen i huset her ville virkelig ikke ha hjemmefødsel til å begynne med. For ham skulle fødsler skje på sykehus, ferdig snakket. Min fødselsangst gjorde at han etterhvert åpnet seg for hjemmefødsel, for min trygghet. I dag bobler han over når han snakker om fødselen, og ville ikke tenkt tanken på sykehus om vi skulle hatt flere :) Han lurte på hva jeg skrev her nå også, og jeg svarte at det var ei som ville føde nummer tre hjemme. "Det er lurt av henne, hun kommer ikke til å angre!" ;)

Lykke til, og måtte du få en helt utrolig fødselsopplevelse <3
Må bare hoppe inn her om det er greit. Jeg har lyst til å føde nr 3 hjemme i juli/august, og har også en mann som mener at fødsler skjer på sykehus. Tror jaggu at jeg skal vise ham svaret ditt. :)

Må bare hoppe inn her om det er greit. Jeg har lyst til å føde nr 3 hjemme i juli/august, og har også en mann som mener at fødsler skjer på sykehus. Tror jaggu at jeg skal vise ham svaret ditt. :)
Han følte han fikk gjort mye mer nytte for seg, og følte seg ikke så utenfor som ham har gjort på sykehus :) Hjemme hadde han faktisk en viktig rolle hvor han følte han fikk bidratt :happy:
Håper dere blir enige om hjemmefødsel, det er virkelig en opplevelse for begge parter <3

Jeg fødte nr to og nr tre hjemme ja, jeg skrev lott om det i en nylig tråd om hjemmefødsel startet av en moderator.

Kan evt dele mer erfaring om ønskelig
Så spennende med hjemmefødsel! Høres ut som dere har hatt en flott opplevelse begge to :Heartblue

Funderer på hjemmefødsel selv neste gang og lurer på mye. Bare ignorer hvis det er noe du ikke vil svare på :p Hvordan gikk dere fram for å velge jordmor? Hvor mye betalte dere? Hva gjorde dere med alle de "obligatoriske" testene på sykehus?

Så spennende med hjemmefødsel! Høres ut som dere har hatt en flott opplevelse begge to :Heartblue

Funderer på hjemmefødsel selv neste gang og lurer på mye. Bare ignorer hvis det er noe du ikke vil svare på :p Hvordan gikk dere fram for å velge jordmor? Hvor mye betalte dere? Hva gjorde dere med alle de "obligatoriske" testene på sykehus?
Så flott at du ønsker det neste gang! :) Bare spør om det du lurer på :D

Jeg tok bare kontakt med teamet for hjemmefødsler her i området, og de har et system på hvem som tar fødsler hvor :) Det koster 7500 for jemmefødsel her, men man får refundert 2500 fra HELFO. Om man ønsker å kjøpe/leie badekar ved siden av koster det noe mer.
Angående tester på sykehus så dro vi dit og tok testene til "vanlig tid" - altså da de skal tas. Hjemmejordmoren sto for kontakt med sykehuset og ordnet time til oss :)

Det gikk litt raskt for seg for vår del, da vi bestemte oss helt for hjemmefødsel på fredag og hun kom onsdagen etter (37+2) :p Vanligvis kommer jordmødrene her på hjemmebesøk før fødsel, for å bli kjent med veien, kjenne på kjemien og å se mulighetene en fødsel byr på i hjemmet. Det rakk ikke vi, men det gikk likevel kjempebra :)

Det er også en del krav som må oppfylles for å få føde hjemme, så det er ikke alle som kan.

Jeg spurte på fb i en gruppe for hjemmefødsel og fikk tips om en jm som jeg kontaktet. Hun jobber på sykehuset her men har tatt mot hjemme før og gjorde det gjerne igjen.

Første gang bodde jeg i Bergen og der var det noen som jobber som hjemmefødselsjordmor så da kontaktet jeg dem

Jeg husker ikke helt. Var det 5000 ca tro? Evt ca 5000 netto etter det jeg fikk fra heflo?

Jeg var inn på sykehuset for barnelegekontroll av babyen, dag 2 etter fødsel eller når det er, det ordnet jm avtale.

Så flott at du ønsker det neste gang! :) Bare spør om det du lurer på :D

Jeg tok bare kontakt med teamet for hjemmefødsler her i området, og de har et system på hvem som tar fødsler hvor :) Det koster 7500 for jemmefødsel her, men man får refundert 2500 fra HELFO. Om man ønsker å kjøpe/leie badekar ved siden av koster det noe mer.
Angående tester på sykehus så dro vi dit og tok testene til "vanlig tid" - altså da de skal tas. Hjemmejordmoren sto for kontakt med sykehuset og ordnet time til oss :)

Det gikk litt raskt for seg for vår del, da vi bestemte oss helt for hjemmefødsel på fredag og hun kom onsdagen etter (37+2) :p Vanligvis kommer jordmødrene her på hjemmebesøk før fødsel, for å bli kjent med veien, kjenne på kjemien og å se mulighetene en fødsel byr på i hjemmet. Det rakk ikke vi, men det gikk likevel kjempebra :)

Det er også en del krav som må oppfylles for å få føde hjemme, så det er ikke alle som kan.
Tusen takk for svar! Det var mye rimeligere enn jeg hadde sett for meg. Lille her kom seks dager på overtid så er ikke overstadig bekymret for at nummer to vil komme for tidlig. Får se når neste er på vei. Mye som ikke kan planlegges uansett!

Jeg spurte på fb i en gruppe for hjemmefødsel og fikk tips om en jm som jeg kontaktet. Hun jobber på sykehuset her men har tatt mot hjemme før og gjorde det gjerne igjen.

Første gang bodde jeg i Bergen og der var det noen som jobber som hjemmefødselsjordmor så da kontaktet jeg dem

Jeg husker ikke helt. Var det 5000 ca tro? Evt ca 5000 netto etter det jeg fikk fra heflo?

Jeg var inn på sykehuset for barnelegekontroll av babyen, dag 2 etter fødsel eller når det er, det ordnet jm avtale.
Tusen takk for svar! Lite fristende å reise fram og tilbake sykehuset. Bortsett fra det virker hjemmefødsel fantastisk!

Vi har bare to barn, men begge er født hjemme. Mine var relativt raske(6 og 4 timer aktiv fødsel) og ganske intense. Fikk anbefalt jordmor av ei veninne som hadde født alle sine hjemme. Vi fant også ut i ettertid at nevnte jordmor også hadde tatt imot mannen min sin yngste bror i hjemmefødsel.

Her var det mannen som var mest for hjemmefødsel siden to av brødrene hans var født hjemme og det var noe han allerede var trygg på. Jeg som selv har smålig med angst for sykehus og opplever mye stress når jeg er der varmet fort opp på tanken. Og ingen av oss angrer på det valget! Det har vært en utrolig opplevelse for oss begge og helt fantastisk å kunne være hjemme å ta alt med ro.

Når det kommer til det praktiske har du jo fått mye god info allerede. Selv fikk jeg med en Doula som jobbet sammen med jordmor som jeg leide og kjøpte alt utstyret av, inkl fødekar med utstyr. Doula var også den som ryddet og vasket alt etter fødsel, samt lagde suppe og bakte brød til oss etter ungene var født ❤

Tusen takk for svar! Lite fristende å reise fram og tilbake sykehuset. Bortsett fra det virker hjemmefødsel fantastisk!
I Bergen kunne jeg fått en lege til å komme hjem til oss og ta det. Mot betaling selvsagt. Men den legen hadee mammaperm så det var litt styr, så da valgt jeg sykehuset (som fantastisk nok er gratis)

For oss er ikke det så mye stress da, vi bor ikke så langt unna og det var en grei sak
Dvs, den i Bergen var litt styr, tror vi hadde med storebror og ingen visste helt hvor vi skulle.
Her i Ålesund lot vinde eldste være hjemme hos svigermor som var på juleferie med oss, det inn til sykehuset og gikk opp på barsel og sa hvem vi hadde avtale med .fikk vente litt på et hyggelig rom også kom de og hentet oss. Null stress.

Men jeg har vært i fin form etter fødsel da sånn at det ikke har vært noe problem. Men snakk med jm om dette .det første er å finne en jm som kan ta seg av det. De kan ha ulike ordninger for dette.

Spennende :) er førstegangs og skal selv ha hjemmefødsel. Da jeg nevnte det for kjæresten sa han at det var den beste ideen jeg noen sinne hadde kommet med. Har ikke født før så vet ikke hvordan kroppen vil reagere, og vet at det er nesten 30% sjanse for at jeg alikevel må på sykehus. Men har forsonet meg med det :)

Jeg har født alle tre hjemme. :) Tredjemann brukte litt lengre tid enn nummer to, men mye kortere enn første.
Mener vi betalte 6000 med de to eldste, det er noen år siden. Da tok jordmora blodprøvene hjemme hos oss, trengte egentlig ikke dra noe sted. Fastlegen kunne kommet hjem til oss for å undersøke babyene, da hadde vi ikke trengt noe sted, men jeg valgte heller å dra til sykehuset for barnelegeundersøkelse da de var 5 dager gammel. Med yngste var det litt annerledes, med en jordmor som ikke vanligvis holder på med hjemmefødsler, så da dro vi til sykehuset etter to dager for både blodprøver og legeundersøkelse.

Jeg fødte nummer tre hjemme, og det skulle jeg så gjerne gjort igjen! Fødselen var ganske lik nummer to, men litt raskere kanskje.
Mannen her var veldig skeptisk lenge, men gikk med på å få jordmoren jeg hadde snakket med på hjemmebesøk, og etter det var han også trygg på at dette klarer vi. Han syns hjemmefødsel var helt supert, og følte han bidro mer, og ikke minst slappet av og fikk mer ut av hele opplevelsen. Det var liksom jordmoren som var statisten den gangen, og ikke han.
Jeg opplevde mye mindre smerte også, fødte i oppblåsbart basseng i stua. Og alt var så rolig, jeg var rolig, det var bare helt fantastisk. Skulle ønske jeg visste mer om dette tidligere, for da ville hvertfall nummer to vært født hjemme også!

Jeg fikk en uventet hjemmefødsel med nr 3.

Jeg har en historie med styrtfødsler og gikk jevnlig til jordmor for å snakke om fødselsangst.
Under en av sessionene med henne fikk jeg plutselig for meg at jeg må spørre hvordan jeg kunne håndtere en evt fødsel hjemme, uten hjelp.

Hun delte villig av sin kunnskap og jeg er ekstremt glad for. Minstemann hadde det så travelt at det tok 7 minutter fra jeg ringte AMK til han var ute.

Så skal du planlegge hjemmefødsel vil jeg råde deg til å ta i betraktning uventede hendelser eller komplikasjoner som kan oppstå. :)

Back
Topp