Hjemmebesøk av jordmor!

Labbetussen683

Blir kjent med forumet
Mange av dere som takket ja til hjemmebesøk av jordmor noen dager etter hjemreise?
Jeg kom hjem igår,og allerede imorgen tidlig kommer det ei hit.
Jeg syns det var veldig tidlig men tør jo ikke si nei heller..
Hva foregår på en slik visitt?
Blir det lenge? En time? To?
Hvor mange ganger er det?
Jeg er andregangs, og har i utgangspunktet ikke behov for noe ekstra oppfølging men jeg sier ikke nei til et hjemmebesøk, kun av den ene grunn at dem ikke skal ha noe å 'ta meg på'.
Syns dette igrunn bare er veldig ubehagelig .
Med nr 1 hadde jeg ikke hjemmebesøk, så det ble aldri noe bekymring rundt det heller.
 
Sniker
De kom, spurte om amming og hvordan det gikk, veide baby og dro. Så kort besøk uten noe styr. :)
 
Jordmor kom på dag 3 etter at vi kom hjem. Jeg spurte henne på en kontroll hva det går ut på og om hu var veldig nøye på at det må være et rent og ryddig hjem, for det kunne jeg ikke garantere at det ville være. Det brydde hu seg ikke om og var kun interessert i hvordan babyen hadde det, om han spiste godt, hadde våte bleier og at han gikk opp i vekt. Og så spurte hun oss om hvordan vi hadde det, om amminga og kom med informasjon i forbindelse med barseltiden, hvilke instanser vi skal kontakte om vi trenger hjelp med noe osv. Litt det samme som samtalen på sykehuset før man drar, men mye kan bli glemt når man er i tåka etter fødsel. Så for min del var det greit at hu kom på dag 3, men hadde synes det ville vært i tidligste laget at hu kom dagen etter. Man rekker jo ikke å føle åssen det går på 1 dag.
 
Jordmor kom på dag 3 etter at vi kom hjem. Jeg spurte henne på en kontroll hva det går ut på og om hu var veldig nøye på at det må være et rent og ryddig hjem, for det kunne jeg ikke garantere at det ville være. Det brydde hu seg ikke om og var kun interessert i hvordan babyen hadde det, om han spiste godt, hadde våte bleier og at han gikk opp i vekt. Og så spurte hun oss om hvordan vi hadde det, om amminga og kom med informasjon i forbindelse med barseltiden, hvilke instanser vi skal kontakte om vi trenger hjelp med noe osv. Litt det samme som samtalen på sykehuset før man drar, men mye kan bli glemt når man er i tåka etter fødsel. Så for min del var det greit at hu kom på dag 3, men hadde synes det ville vært i tidligste laget at hu kom dagen etter. Man rekker jo ikke å føle åssen det går på 1 dag.
Ok, nei det er akkurat det jeg syns var rart. Man rekker liksom ikke tenke og føle så mye om alt mulig på et døgn.
Hadde vært mer naturlig å kommet etter ei uke spør u meg men. Takk for svar:)
 
Sniker
De kom, spurte om amming og hvordan det gikk, veide baby og dro. Så kort besøk uten noe styr. :)
Ok, det hørtes jo overkommelig ut, får håpe det bare er en sånn snarvisitt da.
Blir så stressa av sånt jeg..
Hjemmet er bra og rent osv, så er ikke noe sånt,men sliter med angst og det er en ekstra trigger kjenner jeg når ukjente skal inn å 'vurdere' meg og mitt.
Men går vel greit ! Takk for svar:)
 
Ok, nei det er akkurat det jeg syns var rart. Man rekker liksom ikke tenke og føle så mye om alt mulig på et døgn.
Hadde vært mer naturlig å kommet etter ei uke spør u meg men. Takk for svar:)
Hvordan gikk besøket? :Heartpink
 
Følte det samme, vi hadde JM 2 dager etter hjemkomst og 2 helsesøstre 3 dager etter det igjen. Følte det var overkill og hadde ikke lyst på dette.
 
Sniker litt:

Dere har rett til å si nei :) Man må ikke takke ja, bare så dere vet det!

Jeg fikk hjemmebesøk med 1. barnet 2 dager etter at jeg kom hjem fra sykehuset, var totalt utslitt da så husker lite av besøket.

Med andremann kom jordmor og helsesykepleier sammen dagen etter at vi kom hjem fra sykehuset og syns det bare var hyggelig :) Møtet varte ikke lenge, snakket kort om barsel, amming, våte bleier, soving og slikt, de veide babyen og førte inn i sånn lapp som du får og som følger barnet hele veien på helsestasjon, før de dro hjem.

De kommer ikke for å vurdere verken deg eller hjemmet :)

Håper på hjemmebesøk igjen nå når jeg får nummer tre :) Syns det er deilig å slippe å dra inn på helsestasjon for å veie babyen så kort tid etter fødsel.
 
Vi fikk besøk dagen etter hjemkomst tror jeg. Og deretter av helsesykepleier en uke senere. Fikk også tilbud om ekstra hjemmebesøk av ammespesialist pga trøbbel med ammingen, som vi takket ja til. Alle har vært veldig hyggelige, profesjonelle, avslappet, svart på mange spørsmål fra oss (vi er førstegangs) og gitt gode råd. Jeg kunne ligge til sengs om det var det jeg hadde behov for, fikk jeg beskjed om. Hovedfokus er jo å se at babyen tar til seg næring og har en god vekstkurve, og ev. få bidratt med råd og tiltak dersom det er noe en skulle streve med. Det er et godt og viktig hjelpetilbud tenker jeg som er med å sikre at barnet har det bra:) De kan eks. også ha et blikk på om barnet viser tegn til å utvikle gulsott e.l. og kanskje legge merke til andre ting en ikke hadde tenkt over selv, eks. om barnet har en "favorittside" og trenger annen stimulering etc. Forstår at det kan føles ubehagelig å få noen så tett på så kjapt når man er i en sårbar tilstand, men jeg ville forsøkt å tenke at dette først og fremst er en hjelp til deg og barnet, og ikke noen som skal inn og se for å kritisere og dømme :) Håper det går/gikk bra med besøket!
 
Back
Topp