Hjemmebesøk av HS?

Kindermamma

Elsker forumet
Februarhjertene2017
It's gonna be May 2019
Regner med at det er flere av dere som har hatt hjemmebesøk av helsesøster nå. Kan dere fortelle hva som egentlig skjer på dette hjemmebesøket?

Her blir hjemmebesøk 14 dager etter fødsel og 10. dag etter hjemkomst. Har vært innom helsestasjonen 1 gang for vektkontroll allerede, men fikk da ikke snakke med helsesøster som jeg kommer til å ha kontakt med. Siden hjemmebesøket ikke skjer før, så har mannen begynt på jobb igjen og vi er usikre på om han burde komme hjem tidlig slik at han får vært med.

Har også hørt "skrekkhistorier" om helsesøstre som omtrent tar på silkehansken og går over for å sjekke etter støv osv. Jeg får litt panikk, da jeg knapt nok orker å bytte bleie på vesla (heldigvis fikser mannen dette). Tanken på å finne frem vaskebøtta og støvkosten gjør meg bare sliten og trøtt. Noen som har opplevd dette?

Mange spørsmål her, så håper noen kan svare på noe av det :)

Helsesøster veier baby, måler rundt hodet. deler ut litt prosjyrer. spør gjerne om du er interessert i barsel gruppe. Så det er litt for å bli kjent og gi informasjon

Har hatt besøk av helsesøster med mine to eldste og hun kunne ikke brydd seg mindre om støv, tror jeg. Det er jo greit å ha det noenlunde ryddig for sin egen godfølelse, men de tåler nok helt fint at det står kopper på kjøkkenbenken, at det er leker på gulvet og noen flekker på speilet på badet! ;) De er der for å måle og veie babyen og høre hvordan det går med amming, søvn og deg som barselkvinne, den nye tilværelsen, informere om helsestasjonen og oppfølgingen dere får der, evt barselgruppe osv

Mannen var hjemme når vi fikk besøk førstemann, men ikke med andremann. Det er ikke noe must, tenker jeg, så det må dere bare velge selv :)

Jordmor og helsesøster har på foreldreførebuande kurs gitt klar beskjed om at de ikke ønsket å komme til et striglet hjem. Vi måtte prioritere å sove når beibi sov, så fikk husarbeide heller skli ut. De fikk vondt i seg når de så fullstendig utslitte damer som sto klar med baksten når de kom. Så jeg har tenkt å forholde meg til det:)

Samme her som alle over nevner; veier baby, snakker om amming, får masse brosjyrer og informasjon om ulike kommende timer (fysioterapeut, 6-ukers kontroll, vaksiner osv). Ingen inntrykk av at dem i det hele tatt så seg rundt etter støv og rot :)

I tilegg så jordmor på stingene mine ettersom jeg hadde veldig vondt i dem.
Både jordmor og helsesøster kom hit sammen 3 dager etter vi kom hjem fra barsel.

Det var veldig hyggelig med besøk. Jeg fikk besøk 6 dager etter fødsel og var veldig sliten, men jeg ryddet litt. Hun sa jeg ikke trengte det, men litt ryddig følte jeg at jeg burde ha det. Virket ikke som hs brydde seg om at jeg hadde ryddet

Her kom hun 3 dager etter at vi kom hjem og som alle sier var hun bare opptatt av veiing, mitt velvære og masse informasjon om tiden fremover. Ingen pekefingre overhodet her... og etter 3 dager var det ikke mye jeg hadde orket å gjøre for å si det sånn.:D

HS-besøket var null stress, slik som de ovenfor her sier. Fokus på at vi hadde det bra, og hvilke tilbud som finnes på helsestasjon og i kommunen. Målte hodet og veide, snakket litt om amming [emoji4] Syns det var et hyggelig besøk, og det var ingen hvite hansker fremme for å sjekke støvlaget [emoji12]

Takker for alle svar. :)
Burde mannen be om å få dra tidligere fra jobb denne dagen så han får være med? Han er så usikker på om han tørr å spørre, men jeg vil gjerne ha han med. Greit med erfaringer på dette, om dere synes det var greit at mannen var med :)

Sniker litt fra August :)

Jeg er venninne med en helsesøster. Hun sier at de ser på helt nyvaskede, strigla hus hvor alt er perfekt som et varselstegn på at prioriteringen kan være feil og at mor trenger hjelp til å finne seg tilrette i sin nye rolle. Så bare å slappe heeelt av. Vi ryddet litt før hun kom på besøk (som jeg alltid gjør før noen som helst kommer på besøk :p ), men hun kommenterte overhode ikke på noe sånt :)

Besøket fra hs var kjempekoselig [emoji5] fikk masse brosjyrer og snakket om oppfølging og kontroller. Veiing og slikt. Hun kikket ikke på huset i det hele tatt.
Mannfolket var hjemme første halvtimen og hun spurte også han om hvordan det var med baby og det og nå ha to barn. Vi snakket endel om dette at gutten vår er prematur og hun snakket også om dette med fødselsdepresjon.
Hun var hos oss i to timer[emoji13]

Back
Topp