Hjemmebakt brød

Aaavinter

Forumet er livet
Oktoberfruene 2018
Junispirene24❤️
Hei.har så lyst å bak eget brød men sliter slik med å finne en brød oppskrift som faktisk smaker godt, de jeg har prøvd hittil har smakt papp.

Noen som har en god oppskrift på brød?:-)

Følger med her. Har planlagt å bake brød hele uken, men bare utsatt det :hilarious: i kveld må en deig settes på heving.

Bare tar det jeg har og slenger sammen noe egentlig. Men liker best med litt tørka urter og frø i deigen.
Unngår rugmel når jeg baker, syntes ikke det smaker noe godt.

Bare tar det jeg har og slenger sammen noe egentlig. Men liker best med litt tørka urter og frø i deigen.
Unngår rugmel når jeg baker, syntes ikke det smaker noe godt.

Imponert;) «ta det jeg har» trikset klarer jeg p få til å funke i vanlig matlaging men når det kommer til baking må jeg ha fastere kjøreregler:hilarious:

Google "Bremykt, eltefritt grytebrød". Det er helt nydelig :happy:

Hobbykokken har et kjempegodt grytebrød. Ellers baker jeg brød med solsikkekjerner og hvetemel (grovt og vanlig hvitt hvetemel). Pleier å langtidsheve brød, blir saftigere og mer smak da. Verdt å finne noen oppskrifter med langtidsheving og tilpasse mel etter hvor grovt man vil ha det.

Uansett hvilke brød du lager vil jeg anbefale langtidsheving. Da får smaken i mel og evt frø tid til å utvikle seg. Smaker så mye bedre.

Bruker også bare det jeg finner, pass på det hever sikkelig og gjerne litt våt deig til heving;)

Jeg baker 2-4 brød i uka.
Bruker da ca 750 gram tørt og ca 6 dl vann.
Bruker en slumt av det jeg har.

Mjøl
Rugmjøl
4 kross
Havregryn
Spelt mjøl
Grov mjøl
Halv pakke gjær.
Har mer i skuffa også, men husker ikke alt. Bruker å litt melon frø osv.
Det blir ikke fugle mat brød. Har 2 barn som skal ete det ,så lager ikke for grovt .

Alt i eltemarakina , heve ca 1 time
Klesse den i forma og etterheve ca 5-10min .... gidder ikke mer....merker ikke forskjell på 5 min eller 40 min likevel. Brødet heves i ovnen og blir luftig og fint på 200 grader i ca 45-50 min.

Back
Topp