Hjemme ett år ekstra?

Du vil helst ikke bidra til fellesskapet mener du vel. Jeg har gått 5 år på universitetet for å få en utdanning og en jobb jeg trives med. Regner ikke med du har det samme, ellers hadde du nok hatt en annet syn på det å jobbe.

Da foreslår jeg at dere reiser verden rundt med barna, Hehe. Og når barna dine begynner på skolen så kan de jo få seg et realt sjokk;)

Jeg har bidratt til fellesskapet i ti år. Skatter av hver krone jeg har. Så nei, man trenger ikke fem år på et universitet for å vite hva man vil i livet.
Nei, barnet mitt kommer ikke til å få sjokk. Barnet mitt kommer til å ha store kunnskaper om alle kulturer, hvordan folk lever, han kommer til å bli sosialisert med andre barn, hver eneste dag uten at han må gå i en barnehage en hel arbeidsdag.
Vi kommer til å hjelpe hjemløse, dyr som ikke har det bra, og vi skal leke masse sammen, lære sammen, kose oss sammen.
Målet mitt med livet er ikke å jobbe 40 timer i uka for å få råd til å leve. Målet mitt er å leve det livet JEG vil leve. Og det er å hjelpe andre mennesker som ikke har det like bra som meg :)
Selv om jeg ikke vil jobbe en vanlig A4 jobb,betyr ikke det at jeg ikke hjelper fellesskapet, det betyr at jeg gjør det på min måte, betale skatt osv må man uansett hvor man får pengene fra ;)
 
[emoji1] Kom igjen, det du skrev hadde en kritiserende tone og det er alltid like vittig når de som ikke vil jobbe må snakke ned barnehage for å gjøre sitt valg det beste, mens det motsatte ser jeg sjelden? Det er ikke til å «gjemme» under en stol som du skriver [emoji23][emoji23] Ro alt du vil men når du skriver at ungen får mer kjærlighet på den måten så har du kommet med et tulleutsagn. Hvor mange barn har du hatt i barnehage siden du har erfaring med dette? Ressurssterke, utdannede foreldre kan å ta seg av barna sine OG ha en jobb. Tenk det. Kvalitetstiden er nok vel så bra den. Du skriver om «det naturlige fra gamle dager» og det er morsomt. Før var de mange flere barn i hver familie og hvert tun, mye sosialisering sånn sett men mindre tid med foreldrene på hvert barn og de voksne JOBBET hele dagen med manuell klesvask, manuell oppvask, henting av vann, fyring, gårdsarbeid osv osv, de satt ikke og leste bok med barna dagen lang. Eller hvor «gamle dager» er det du vil tilbake til nå? [emoji1] Barnehage er supert! Ungene blir supre unger og får bøttevis med kjærlighet, foreldrene kan BIDRA i samfunnet OG ha kvalitetstid med barna. Hurra for (snart) 2018 [emoji1303].

Jeg syns du var veldig skarp nå... våknet og leste dette og ble faktisk litt lei meg ... Jeg mente virkelig ikke å såre noen med teksten min , og hadde i hvertfall mer hyggelig tone enn det du hadde nå.
Du kjenner ikke meg som person mens du samtidig sier noe om meg som om du kjenner meg. Ungen min kommer til å få mer kvalitetstid et helt år ekstra sammen med mamma og pappa, og det er et faktum. Og jeg syns barna vokser så fort at jeg ikke ønsker å gå glipp av de første årene. De har myyye skole , universitet og jobb foran seg og kan godt være med sin mor de første 2 årene av livet sitt.

Jeg ønsker ikke å krangle med noen eller kritisere noen . Ønsker deg en fin dag og alt fint ellers!
 
Da må du lese utsagnet på nytt. Det står svart på hvitt at barnet får MER kjærlighet og omsorg hjemme så det kan ikke tolkes annerledes...
Men det er jo et faktum. Uansett hvordan du vrir og vrenger på det, vil foreldre gi barnet sitt mer omsorg og kjærlighet enn hva barnehageansatte har mulighet til å gjøre. Sier ikke at barn i barnehage ikke får kjærlighet og omsorg, for det gjør de så absolutt - men kan det erstatte mor/far? Neppe!
 
Jeg har bidratt til fellesskapet i ti år. Skatter av hver krone jeg har. Så nei, man trenger ikke fem år på et universitet for å vite hva man vil i livet.
Nei, barnet mitt kommer ikke til å få sjokk. Barnet mitt kommer til å ha store kunnskaper om alle kulturer, hvordan folk lever, han kommer til å bli sosialisert med andre barn, hver eneste dag uten at han må gå i en barnehage en hel arbeidsdag.
Vi kommer til å hjelpe hjemløse, dyr som ikke har det bra, og vi skal leke masse sammen, lære sammen, kose oss sammen.
Målet mitt med livet er ikke å jobbe 40 timer i uka for å få råd til å leve. Målet mitt er å leve det livet JEG vil leve. Og det er å hjelpe andre mennesker som ikke har det like bra som meg :)
Selv om jeg ikke vil jobbe en vanlig A4 jobb,betyr ikke det at jeg ikke hjelper fellesskapet, det betyr at jeg gjør det på min måte, betale skatt osv må man uansett hvor man får pengene fra ;)
«Jeg har bidratt til fellesskapet i ti år» Hahah. Ja, det var litt av en arbeidskarriere, og akkurat 10 000 inn i skattepenger til fellesskapet. Tenk om alle hadde tenkt som deg a. Bare å lene seg tilbake og tenke på seg selv etter ti år.
 
«Jeg har bidratt til fellesskapet i ti år» Hahah. Ja, det var litt av en arbeidskarriere, og akkurat 10 000 inn i skattepenger til fellesskapet. Tenk om alle hadde tenkt som deg a. Bare å lene seg tilbake og tenke på seg selv etter ti år.

Hvor får du det fra at jeg skal «lene meg tilbake og tenke på meg selv» fremover? Trenger du briller for å lese det jeg skriver? Tror du man kan lene seg tilbake å ikke skatte om man så ville det? Da tror jeg ikke den mastergraden din har gjort noe særlig for seg. For det er ikke slik livet fungerer. Ei er det heller det jeg skrev.
 
Hyggelig stemning blant dere!
Husk at som sender av budskap, så har du et ansvar for å skrive tydelig. Du som mottaker har også et ansvar som mottaker når du leser det som skrives. Du velger selv hvordan du leser det som skrives, tolk alltid alt i beste mening! Kan dere ikke la diskusjonen ligge? Vi alle er ulike og har ulike holdninger, d er liv d! Respekter d!
 
Hyggelig stemning blant dere!
Husk at som sender av budskap, så har du et ansvar for å skrive tydelig. Du som mottaker har også et ansvar som mottaker når du leser det som skrives. Du velger selv hvordan du leser det som skrives, tolk alltid alt i beste mening! Kan dere ikke la diskusjonen ligge? Vi alle er ulike og har ulike holdninger, d er liv d! Respekter d!

Det er ikke så greit når folk ikke leser hele teksten, men velge seg ut deler av teksten som tolkes slik de vil :p
De viktigste egenskapene man har for andre er respekt og empati. Det ser dog ut at ikke alle har det :)

Vi er alle forskjellige og godt er det, godt nyttår til deg og dine :) håper det nye året bringer maaaaasse glede og at det blir mange fine minner :)
Jeg gleeeeder meg til alt som skjer i løpet av det neste året, første ord, første gang de krabber, første steg :D vi har så mye å glede oss til alle sammen!
 
https://www.babyverden.no/blogg/Lykkeligbarndom/Hvem-er-barnehage-for-ettaringer-egentlig-for-/

Det er også forsket på hvor stresset ettåringer blir i en barnehage ved for eksempel spyttprøver hvor de ser etter stresshormonet kortisol. Barn som begynte i barnehagen som ettåringer hadde dobbelt så høyt nivå av kortisol. Kortisol i seg selv er ikke farlig, det er kroppens naturlige måte å takle frykt. Men problemet her var at barnene etter fem mnd fortsatt hadde skyhøyt nivå av kortisol, og at når kroppen ikke klarer å bryte ned dette stresshormonet slik det burde så kan man få svekket hukommelse, lærevansker og dårligere immunforsvar.
Når de forsket på dette så fant de også ut at de barna med høyest stressnivå ikke nødvendigvis var de som gråt mest, men at de var tause og at de skjulte følelsene sine.

Så man får si og mene hva man vil, jeg velger å være hjemme til barnet mitt er eldre og klarer å takle situasjoner som fører til stress bedre. Det er også slik at seperasjonsangsten til barn er som værst mellom 12-18 mnd. Under den samme tiden som de fleste begynner i barnehagen.
Sverige som er ledende i veldig mye når det kommer til barn og forskning har forøvrig 18 mnd barselstid.

Da jeg leste undersøkelsen stod det ikke skyhøyt nivå etter fem mnd, men at det var høyere enn hjemme hos mor. Nivået var høyt etter ni dager. Derfor anbefales lenger tilvenningsperiode enn tre dager, noe barnehagene bruker å være åpne for etter behov.
 
Da jeg leste undersøkelsen stod det ikke skyhøyt nivå etter fem mnd, men at det var høyere enn hjemme hos mor. Nivået var høyt etter ni dager. Derfor anbefales lenger tilvenningsperiode enn tre dager, noe barnehagene bruker å være åpne for etter behov.

Ja, skyhøyt var mine egne ord :p den niende dagen enn den første. Noe som jo tilsier at det ikke alltid blir bedre de første ukene.
Men med tanke på denne undersøkelsen om at barna som hadde høyest nivåer, ikke nødvendigvis gråt eller virket triste, så tror jeg det må opplyses mer om mye lenger tilvenning, hvor foreldrene er til stede og kanskje ikke fulle dager de første månedene.
Problemet i denne alderen er jo at ettåringer ikke helt skjønner konseptet med at mamma og pappa kommer tilbake, så de kan føle seg etterlatt slik at kortisol nivået blir høyt av den grunn.

Slik jeg ser hovedproblemet med tilvenning gjennom noen måneder, er at siden barnet (som regel) er ett år når de begynner i barnehagen, så er permisjonen allerede over. Og da har kanskje ikke foreldrene råd til å ta seg ulønnet permisjon en liten stund for å ha lenger tilvenning
 
Last edited:
Jeg syns du var veldig skarp nå... våknet og leste dette og ble faktisk litt lei meg ... Jeg mente virkelig ikke å såre noen med teksten min , og hadde i hvertfall mer hyggelig tone enn det du hadde nå.
Du kjenner ikke meg som person mens du samtidig sier noe om meg som om du kjenner meg. Ungen min kommer til å få mer kvalitetstid et helt år ekstra sammen med mamma og pappa, og det er et faktum. Og jeg syns barna vokser så fort at jeg ikke ønsker å gå glipp av de første årene. De har myyye skole , universitet og jobb foran seg og kan godt være med sin mor de første 2 årene av livet sitt.

Jeg ønsker ikke å krangle med noen eller kritisere noen . Ønsker deg en fin dag og alt fint ellers!

Hæ? Det handler ikke om deg. Det handler om å snakke barnehage opp, og jobbende foreldre opp! Jeg synes ikke du hadde noen mer hyggelig tone når du sa at barnet ditt får mer kjærlighet og omsorg enn barnehagebarn. Det var mye drøyere. Og så må du tåle å bli motsagt når du snakker om noe som du viser at ikke har erfaring med. Nemlig barnehage. Barnehage er topp[emoji1305][emoji3]
 
Men det er jo et faktum. Uansett hvordan du vrir og vrenger på det, vil foreldre gi barnet sitt mer omsorg og kjærlighet enn hva barnehageansatte har mulighet til å gjøre. Sier ikke at barn i barnehage ikke får kjærlighet og omsorg, for det gjør de så absolutt - men kan det erstatte mor/far? Neppe!

Nei det er ikke et faktum. Det er ingen automatikk i at det er mer kjærlighet i en hjemmeværende mor og far. Tøys.
 
Det er ikke så greit når folk ikke leser hele teksten, men velge seg ut deler av teksten som tolkes slik de vil :p
De viktigste egenskapene man har for andre er respekt og empati. Det ser dog ut at ikke alle har det :)

Vi er alle forskjellige og godt er det, godt nyttår til deg og dine :) håper det nye året bringer maaaaasse glede og at det blir mange fine minner :)
Jeg gleeeeder meg til alt som skjer i løpet av det neste året, første ord, første gang de krabber, første steg :D vi har så mye å glede oss til alle sammen!

Ja! Supert å følge med på alt som skjer fremover nå :) Godt nytt år folkens! [emoji1]
 
Leste et sted at den beste alderen å sende ungen til barnehagen er 1.5 år. Og det synes vi er en fin alder også. Så vår plan er ca 1.5 år og det var noe vi bestemte før jeg leste den artikkelen. Var det på forskning.no? grunnen til at jeg ikke vil sende henne i bhg er fordi at jeg er overbeskyttende [emoji55] redd for at hun ikke skal klare seg når hun er så liten.

Planen blir at pappa tar perm i sommer når jeg skal tilbake på jobb. Deretter tar besteforeldre over frem til hun er ca 1.5 år.
 
Jeg skal være hjemme fram til denne tida neste år. Vi har spart penger i hele høst, og har spart opp nok til å kunne fortsette med de samme avdragene på huslånet fram til januar -19. Ideelt sett kunne jeg gjerne vært hjemme til hun var to, men det lar seg ikke gjøre for oss økonomisk sett. Jeg har flere venninner i permisjon, og håper og tror vi skal klare å sosialisere og lære masse hjemme også. Jeg håper også å få til noen turer sørover til min familie, slik at hun får et nært og trygt bånd til mormor og morfar også
 
Her var det mange bedrevitere og jeg vet best holdinger. Har det kanskje slått dere som skal være hjemme i årevis at ikke alle har anledning til dette? At det ville gitt en stor økonomisk konsekvens med tanke på lån, hus, og andre utgifter? Er dette noe bedre for barna, at man må snu på hver krone for å klare seg?

Det er faktisk en grunn for at de aller fleste barn må i barnehage ved 1 års alder. For noen foreldre er dette helt topp da de ønsker og jobbe, men for andre kan det være tøft fordi de egentlig ikke ønsker, men må det for å slippe å selge huset (for å sette det på spissen).

Jeg syns alle må få lov til å ta de valgene som passer best, men ikke kom her å vift med «mitt barn blir tryggere og får mer kjærlighet» kortet fordi jeg skal være hjemme i mange år. Ha litt respekt for hverandre, og ikke kom med sånne latterlige påstander. Vi er alle gode mødre på hver vår måte, og ja, selvfølgelig skal man få lov å være stolt, men man trenger da vitterlig ikke gjøre dette på bekostning av andre ved å trekke deres valg ned.
 
Her var det mange bedrevitere og jeg vet best holdinger. Har det kanskje slått dere som skal være hjemme i årevis at ikke alle har anledning til dette? At det ville gitt en stor økonomisk konsekvens med tanke på lån, hus, og andre utgifter? Er dette noe bedre for barna, at man må snu på hver krone for å klare seg?

Det er faktisk en grunn for at de aller fleste barn må i barnehage ved 1 års alder. For noen foreldre er dette helt topp da de ønsker og jobbe, men for andre kan det være tøft fordi de egentlig ikke ønsker, men må det for å slippe å selge huset (for å sette det på spissen).

Jeg syns alle må få lov til å ta de valgene som passer best, men ikke kom her å vift med «mitt barn blir tryggere og får mer kjærlighet» kortet fordi jeg skal være hjemme i mange år. Ha litt respekt for hverandre, og ikke kom med sånne latterlige påstander. Vi er alle gode mødre på hver vår måte, og ja, selvfølgelig skal man få lov å være stolt, men man trenger da vitterlig ikke gjøre dette på bekostning av andre ved å trekke deres valg ned.

Helt enig med deg. Og jeg som hadde mamma hjemme hver dag i alle år fikk ikke noe mer nærhet og kjærlighet enn de som gikk i barnehage. Jeg opplevde kun 1 gang når jeg var liten at mamma sa hun var glad i meg etter jeg som lite barn gråt og sa jeg ikke trodde hun var glad i meg fordi hun aldri sa det eller viste det. Og nærhet fikk jeg fra min pappa som var på jobb hver dag. Jeg sier til barnet mitt at jeg elsker henne og er glad i henne så ofte jeg kan. Og selv om hun kanskje ikke forstår ordene enda, så tror jeg allikevel vet at hun er elsket. For jeg klemmer og kysser og viser henne kjærlighet hver dag, og da smiler og ler hun. Og jeg kommer til å fortsette med det selv om hun skal i barnehage som ettåring. Men hun blir i hvert fall sosialisert tidlig og får leke med masse andre på sin alder. Jeg har lenge sett hvor ivrig og kontaktsøkende hun er når hun ser andre babyer. Hun holder hånd med andre babyer og det er tydelig en kommunikasjon gående der. Jeg tror barnehage blir topp jeg! [emoji16]
 
Jeg skal sende mini i barnehage til høsten. En del av meg tenkte at mini er så liten og kanskje burde vært hjemme litt lenger. En annen del av meg gleder seg til å komme ut i jobb og å få litt variasjon. Vi var på besøk i den barnehagen vi ønsker at mini skal få plass, og etter å ha sett hvordan de har det på avdelingen for de aller minste er jeg ikke bekymret for at barnehagen bare blir et sted for «oppsamling» av små barn. For er super gjeng med ansatte! Får vi ikke plass i akkurat den barnehagen, håper jeg at der vi får plass vil gi et like godt inntrykk. For meg er permisjonstiden både koselig, morsom, fantastisk givende, full av kjærlighet, men også fysisk og psykisk krevende. Noen dager har jeg tenkt litt sånn som Pippi. Hun ville begynne på skolen slik at også hun fikk sommerferie. Jeg gleder meg til å jobbe slik at jeg kan glede meg til helgen og å glede meg til å se mini etter bhg. Jeg gleder meg til å savne mini. Jeg skal prøve å nyte det siste halve året før mini skal i barnehage og vil ikke la meg selv få dårlig samvittighet over at han skal i barnehagen. Så langt det lar seg gjøre, skal vi ikke la mini ha fulle dager i starten, og pappaen har spart en del av sin permisjon til akkurat dette. Ønsker alle mammaer og pappaer lykke til videre enten dere blir hjemme ett år ekstra eller sender mini i bhg.
 
Jeg skal sende mini i barnehage til høsten. En del av meg tenkte at mini er så liten og kanskje burde vært hjemme litt lenger. En annen del av meg gleder seg til å komme ut i jobb og å få litt variasjon. Vi var på besøk i den barnehagen vi ønsker at mini skal få plass, og etter å ha sett hvordan de har det på avdelingen for de aller minste er jeg ikke bekymret for at barnehagen bare blir et sted for «oppsamling» av små barn. For er super gjeng med ansatte! Får vi ikke plass i akkurat den barnehagen, håper jeg at der vi får plass vil gi et like godt inntrykk. For meg er permisjonstiden både koselig, morsom, fantastisk givende, full av kjærlighet, men også fysisk og psykisk krevende. Noen dager har jeg tenkt litt sånn som Pippi. Hun ville begynne på skolen slik at også hun fikk sommerferie. Jeg gleder meg til å jobbe slik at jeg kan glede meg til helgen og å glede meg til å se mini etter bhg. Jeg gleder meg til å savne mini. Jeg skal prøve å nyte det siste halve året før mini skal i barnehage og vil ikke la meg selv få dårlig samvittighet over at han skal i barnehagen. Så langt det lar seg gjøre, skal vi ikke la mini ha fulle dager i starten, og pappaen har spart en del av sin permisjon til akkurat dette. Ønsker alle mammaer og pappaer lykke til videre enten dere blir hjemme ett år ekstra eller sender mini i bhg.

Utrolig fornuftig og reflekterende svar! [emoji5] jeg kjente faktisk brått på d samme som deg, jeg gleder meg til å savne mini og hente han i bhagen [emoji3][emoji3] og Shit som jeg gleder meg til helgefølelsen a!!! Den har jeg nesten glemt! [emoji15]
 
Back
Topp