Hjemme eller dra på jobb?

Lykkeknøttet <3

Betatt av forumet
Hvor går terskelen deres for å dra på jobb? Jeg har noen dager nå hvor jeg nesten ikke tør å gå langt unna badet (kvalm)... Men sjefen min er ikke så fornøyd med at jeg er gravid og gjør dagene mine relativt kjipe og jeg tror ikke det blir bedre av at jeg ringer inn syk.... Frustrert!

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

nå jobber jeg ikke nå, men gjorde forrige gang, pressa meg litt for hardt så glden av å være gravid ble liksom borte, var for sliten.
lytt til kroppen din du, å drit i det sjefen måtte mene, det er ikke lov å trakasere dine anstatte fordi de er gravide.
nå må velstandsnorge se bort fra urtidskvinnen de rhun jobba fra 5 om natta til langt på natt, å tilfredstilte mannen i tillegg etter leggetid! nei det er ikke en sykdom, men vi reagerer forskjellig, er du dårlig så er du hjemme=)

blir ivrig her, hehe og småhissig på dine vegne.

Hehe det er lov det og takk for gode råd :) Jeg vil gjerne nyte tiden og det å stå mitt oppi med 64 barn, løpe trapper osv de dagene jeg er dårlig er et mareritt :-/

Veldig viktig tema, bra du tar det opp!

Jeg mener at man bør være hjemme hvis man er dårlig, for man gjør ingen god jobb når man er dårlig og man får heller ikke poeng for å møte opp. Dessuten så er det aldri sunt å slite seg ut. Så jeg ville tillatt meg å være så mye sykemeldt som nødvendig. Hør på kroppen din! Jeg synes ikke du skal prøve å få cred ved å "imponere" med ditt nærvær på tross av masse graviditetsplager og dårlig form, det er det rett og slett ikke verdt (jeg har lenge holdt på sånn i forbindelse med en kronisk sykdom jeg har... Så det blir "gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør!" ;) )

Vet det er vanskelig, altså!

(Å argumentere med at det ikke er en sykdom er rett og slett bare dårlig gjort.)

Litt utenom tema, men hvordan er det med å gå gravid i prøvetida? Kan de si meg opp pga sykefravær? Jeg var uheldig å fikk ørebetennelse i starten av september og var sykemeldt et par uker pga det, og denne uken var jeg borte 3 hele dager og en halv.. Hvordan blir det da?

Det er ingen som har sagt noe på det og når jeg er på jobb så er jeg den bestr på teamet

Sent from my iPhone using BV Forum

Er man dårlig så er man dårlig... Det kan du ikke noe for, og det vet vel egentlig sjefen også (hvis han/hun noen gang har vært dårlig). Sier som de andre, lytt til kroppen din :) Dersom sjefen gjør det ille for deg å være på jobb fordi du er gravid, er det faktisk ulovlig diskriminering...
Skjønner at du synes det er en ekkel situasjon, men tørst deg med at du ikke gjør noenting galt :) Kroppen din driver å lager et barn, det er ikke bare bare... Og som candleburn sier; vi reagerer forskjellig på det. (Jeg slet med kvalme og oppkast i 7 uker sist, lå bare hjemme i forsterstilling i senga) så du har min fulle sympati;)

Her er det ikke snakk om noe annet enn at, er formen ræva så blir jeg sykmeldt enkelt og greit. jeg er to barn å følge opp hjemme også. jobben kommer faktisk ikke først. og nå er det blitt slik at helsenorge skal gjøre det enklere for gravide å jobbe ved å ha IA bedrift ( ikke over alt så klart ) da synes jeg de kan tilrettelegge bedre også.

Mitt første sv.skap så fikk jeg starte 1 time senere enn egentlig pga morgenkvalme og stuuup trøtt.
og etter hvert fikk vi ordna det slik at jeg ble delvis sykmeldt sånn at jeg kunne " komme å gå slik jeg selv ville "

arbeidsgiver er pliktig til å tilrettelegge hvis det er en IA bedrift :)

Isj, skjønner hvordan du føler det og tenker, men er man syk så er man syk. Ta vare på kroppen din og magen

Litt utenom tema, men hvordan er det med å gå gravid i prøvetida? Kan de si meg opp pga sykefravær? Jeg var uheldig å fikk ørebetennelse i starten av september og var sykemeldt et par uker pga det, og denne uken var jeg borte 3 hele dager og en halv.. Hvordan blir det da?

Det er ingen som har sagt noe på det og når jeg er på jobb så er jeg den bestr på teamet

En oppsigelse har et saklighetskrav, og kan ikke være begrunnet i sykefravær (innenfor et år).
Arbeistilsynet har veldig informative sider om dette: http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78229
Dem går det også an å ringe til for å dobbeltsjekke. Kontaktinfo ligger her: http://www.arbeidstilsynet.no/seksjon.html?tid=206797

Usikker på hvordan reglene er, men jeg tror jeg ville gitt skriftelig beskjed om at jeg var gravid, og at noe av fraværet skyldtes det. For det første, gjør det at terskelen for å evt kunne si deg opp pga mye fravær blir høyere, fordi man sier ikke opp gravide. Dessuten gjør det at arbeidsgiver får dekket sykepengene, dvs de blir kanskje litt mer velvillige.

Jeg tenker på samme måte som ellers, når jeg ikke er gravid. Om jeg føler meg for dårlig til å dra på jobb, blir jeg hjemme, men jeg drar på jobb så sant jeg ikke føler meg skikkelig sjuk. Forrige svangerskap hadde jeg ikke noe sykefravær, men jeg var heldig og var i god form hele veien. Tror det hjalp å trene.

Takk alle sammen for gode råd :) jeg jobber i en IA bedrift og snakka med legen min som ga meg streng beskjed om å ta det med ro og høre på kroppen min ( som flere av dere poengterer ;) ) Så da får jeg høre på dere og kroppen min. Håper kvalmen vil bli mindre og maten vil holde seg på plass snart.....i mellom tiden får jobb være jobb

Er du dårlig og kvalm, holder du deg hjemme! Drit i hva sjefen mener! Du må lytte til kroppen din :) selv var jeg sykemeldt fra uke 8 ut svangerskapet forrige gang... Virka ikke så veldig populært, for hvordan kan en bli så kvalm og spy hele dagen under et svangerskap?! Håper inderlig jeg ikke blir så dårlig denne gang.. Gruer meg til å fortelle sjefen :p kun 3 mnd siden jeg begynte i jobb igjen, og etter 4 uker på jobb, ble jeg sykemeldt 80 % :/

Back
Topp