Hjem til rett tid..?

Nekinna2402

Gift med forumet
Julimammaer 2016
Noen andre? Tips, Innspill?

Vi har et lite problem med at 8-åringen glemmer helt av tid og plass, konstant!
Hun kan fort komme hjem 1-2 timer senere enn det hun skal og virker ikke som noe vi gjør, sier eller foreslår går igjennom til henne. Hun beklager seg og skjerper seg kanskje i en halv uke maks så skjer det igjen.. Fryktelig irriterende!

Hun har klokke på seg og kan klokken men glemmer rett og slett å sjekke og er de ute så vet jeg ikke alltid hvor de er og får ikke tak i de eller foreldrene til de hun er sammen med,feks. Vi har prøvd det meste føler jeg og kan ikke akkurat nekte henne å gå ut eller være på besøk. Neste løsning blir å skaffe en liten mobil som vi ihvertfall kan nå henne på.... Blir helt oppgitt, vi er så lei denne diskusjonen hjemme nå.

Nå idag skulle hun være hjemme til klokken er 17, den er nå 18. Moren til hun som hun gikk til svarer ikke, jeg er hjemme alene og høygravid så kan ikke akkurat begynne å gå ut å leite. Maten er ferdiglaget og ikke et tegn til snups!

Digital klokke med alarmfunksjon så den piper på riktig tid?

Sette innetid en time tidligere enn nødvendig som konsekvens, når hun kommer til riktig tid kan dere endre tidspunkt igjen?

Her så skal vi alltid vite hvor åtteåringen er. Hvis han går til "per" så skal han være kun der og ikke gå andre steder. Hvis "per" ikke er hjemme kan han gå til "Ola" og sende en SMS om at han er hos Ola istedet. Før han fikk mobil, måtte han gå hjem og si "per er ikke hjemme, jeg går å ser om Ola er hjemme istedet". Fikk mye trim ;) Det samme gjelder hvis han skal noe sted som ikke er hjemme hos noen - han skal kun holde seg på det stedet som er avtalt. Han får ikke vandre rundt fordi da får jeg ikke tak i han og det er steder jeg ikke vil han skal ferdes pga trafikk, vann el.

De gangene han har glemt tiden så fikk han ikke gå til noen på ei uke. Vi ventet selvsagt ikke flere timer før vi etterlyste han, Max et kvarter før vi fant han og hentet han hjem.

Nå når han har mobil så setter han selv på alarm når han må hjem. Før sa han i fra til de voksne der han var om de kunne si ifra når klokka var så og så mye.

Jeg er veldig nøye på at mobilen ikke skal bli en hvilepute og falsk trygghet, vi har de samme avtalene som skal følges forde.

Her er konsekvensen at hun ikke får gå til noen om hun ikke passer tia. Hun kan klokka og hun klarer å gi de voksne beskjed, så det er rein skjær latskap som er grunnen til at ikke tiden holdes.

Vi løste det problemet med at de eldste fikk egen tlf. Da ringer jeg en stund før de skal være hjemme og minner dem på hva klokken er i tilfelle de har glemt seg ut. De sender også mld om de går andre plasser enn det som var avtalt da de gikk hjemmefra :)

En klokke hvor det settes på en alarm feks når de skal hjem
Her har der gått seg til etterhvert

Hvis det er et poeng at barnet skal lære seg å følge med på klokka selv, så syns jeg det er greit å gi en konsekvens hvis hun glemmer seg bort.
Hvis du ikke synes det er noe poeng i seg selv, at hun skal lære seg å følge med selv, så er det jo greit å kjøpe spnn klokke med alarm, som flere andre her og sier :)
Sånn jeg tenker i hvert fall.

Veldig enig med Lutzern forresten :)

Syns det er et poeng at hun skal følge med selv.
Vi skal også vite hvor hun er og skal hun til andre så må hun hjemmom første å si fra feks men har allikevel hendt at de ikke har gjort det eller at de har gått til lekeplass ellernoe uten å si fra. Da sier gjerne foreldrene til den hun er med at de kan leke ute så da blir det vanskeligere å få tak i henne.

Vi har gitt masse konsekvenser når dette skjer (ingen besøk på ei uke, Ingen tid på iPad, null lørdagsgodt, osv) hun angrer seg og lover å skjerpe seg men så skjer akkurat det samme neste gang. Går opp til ei uke hjemme igjen, for så å gjenta det IGJEN.

Har sagt samme klokkeslett hver gang, skrevet ned på hånden hennes slik at hun ikke skal glemme det, sagt hun kan si fra til voksne der hun er om de kan minne henne på.. Nada.

Vi vurderer veldig å ordne mobil. Jeg fikk akkurat ny mobil så har min gamle her.. Så da blir det en mobil hun får låne om hun skal ut.
Syns bare det er veldig frustrerende de gangene det har skjedd når jeg er alene og gravid med bekkenløsning som gjør at jeg ikke klarer å gå rundt og det er jo ikke kjekt å hele tiden si at nei, du får ikke gå på besøk for vi kan ikke stole på deg. Da er det en lei og irritert unge i hus.

Back
Topp