Hjelpes....

Lille_Spire2017<3

Glad i forumet
Tilgangsansvarlig
VIP
Januar 2017
Jeg er blitt sykemeldt pga svangerskapskvalme. Er kvalm fra jeg står opp til jeg legger meg, våkner jeg på natta så våkner jeg kvalm osv. Kaster opp også sykt mye, så føler at kroppen min trenger den sykemeldingen akkurat nå (jeg skulle virkelig ønske at jeg klarte å fungere normalt i hverdagen)

Men hva sier jeg til sjefen min? Har ikke sagt det til noen på jobb at jeg er gravid

Jeg er blitt sykemeldt pga svangerskapskvalme. Er kvalm fra jeg står opp til jeg legger meg, våkner jeg på natta så våkner jeg kvalm osv. Kaster opp også sykt mye, så føler at kroppen min trenger den sykemeldingen akkurat nå (jeg skulle virkelig ønske at jeg klarte å fungere normalt i hverdagen)

Men hva sier jeg til sjefen min? Har ikke sagt det til noen på jobb at jeg er gravid

Uff, høres ikke kjekt ut.
Men jobben har ingen krav til å vite årsaken bak sykemeldingen :)

Jeg hadde sagt det som det er til sjefen min.. ser ingen grunn til ikke å skulle fortelle det der...Han/hun har vel taushetsplikt.

Du er ikke pliktig å fortelle grunnen hvorfor du er sykemeldt . Det er opptil deg .

Man har ingen plikt til å fortelle arbeidsgiver nei, men jeg må innrømme jeg setter pris på når mine ansatte forteller meg hvorfor de har fravær.
Det gjør ofte at man kan forstå situasjonen, og kanskje tilrettelegge når de er tilbake.

Om de ikke vil fortelle, gjør det ofte meg hvertfall usikker.
Trives de ikke på arbeidsplassen? Er det noe kronisk på gang som gjør at vi bør finne en vikar? Vil sykemeldingen bli forlenget, eller kan jeg forvente å få den ansatte tilbake snart? Er det noe fysisk eller psykisk som gjør at vår arbeidsplass blir vanskelig?

Mitt stalltips er å være ærlig med arbeidsgiver når man blir sykemeldt.

Jeg ville sagt det som det er. Det gjør det mye lettere om det skulle være noe senere også.

Har snakket med sjefen min og valgte å si det som det er, men også at graviditeten ikke er offisiell enda. Han hadde god forståelse for det og veldig god forståelse for at dette var noe jeg ikke hadde kontroll over selv. Han gratulerte og skulle ta hånd om prosjektene mine for meg :)

Dette er første gang jeg er borte pga egen sykdom siden jeg startet å jobbe der for 3 år siden (har et par sykedager med syktbarn, men stort sett jobber jeg hjemme hvis frøkna er syk eller jeg er syk selv). Er nok der det ligger for min del, jeg har personlig ikke samvittighet til å være borte fra jobb...

Har snakket med sjefen min og valgte å si det som det er, men også at graviditeten ikke er offisiell enda. Han hadde god forståelse for det og veldig god forståelse for at dette var noe jeg ikke hadde kontroll over selv. Han gratulerte og skulle ta hånd om prosjektene mine for meg :)

Dette er første gang jeg er borte pga egen sykdom siden jeg startet å jobbe der for 3 år siden (har et par sykedager med syktbarn, men stort sett jobber jeg hjemme hvis frøkna er syk eller jeg er syk selv). Er nok der det ligger for min del, jeg har personlig ikke samvittighet til å være borte fra jobb...
Kjempebra Lille_Spire!
Det løser seg for snille piker ;)

Man har ingen plikt til å fortelle arbeidsgiver nei, men jeg må innrømme jeg setter pris på når mine ansatte forteller meg hvorfor de har fravær.
Det gjør ofte at man kan forstå situasjonen, og kanskje tilrettelegge når de er tilbake.

Om de ikke vil fortelle, gjør det ofte meg hvertfall usikker.
Trives de ikke på arbeidsplassen? Er det noe kronisk på gang som gjør at vi bør finne en vikar? Vil sykemeldingen bli forlenget, eller kan jeg forvente å få den ansatte tilbake snart? Er det noe fysisk eller psykisk som gjør at vår arbeidsplass blir vanskelig?

Mitt stalltips er å være ærlig med arbeidsgiver når man blir sykemeldt.
Du høres ut som en fin leder å ha:)

Hvor lenge ble du sykemeldt? Vurderer det selv da jeg er skikkelig kvalm. Jobber i matbutikk og er i høy tempo hver dag, men ikke nå lenger..
Jeg er sykemeldt ut neste uke, men hadde ikke kvalmen gitt seg til da skulle jeg bare ringe så skulle legen forlenge den :) selv håper jeg kvalmen gir seg litt snart, blir litt stresset av å ikke være på jobb selv om kroppen sier i fra at jeg må roe ned nå...

Du har ikke plikt til å si noe før tre mnd før termin. Jeg har vært åpen med arbeidsgiver før jeg ble gravid fordi vi har hatt assistert befruktning og jeg har vært borte litt ifm dette. Jeg har ikke fortalt arbeidsgiver nå at jeg er gravid, ønsker å ta tidlig UL før jeg forteller det. Slik at jeg ser at det er normalt.

Back
Topp