Hjelpes.. FRUSTRERT!

Angelica89

Elsker forumet
Nå har jeg vært på Nav. Fikk det forklart sånn som dette.

Jeg gikk skole de årene før jeg startet i militæret, og ikke hadde noen inntekter.
Så begynte jeg i militæret rett etterpå og fullførte det, i sommer blei jeg gravid, men jeg søkte som en gal på jobb, men ingen jobb å få. Og siden jeg hadde en ekstrem kvalme så hadde jeg nok måttet sykemelde meg for det.. Men jeg fikk Dagpeger. Men det var bare for kun 26 uker(for det er reglene for dimmiteringspenger i ettertid), da jeg var der nå sa de at jeg hadde 4 dager igjen.

Hu dama sa at jeg måtte få tak i en sykemelding for jeg kan ikke begynne i jobb nå! Jeg har fått bekkenløsning i symfysen. For da kan jeg få en sykemelding. Å fortsatt få penger frem til Fødsel.Men da måtte jeg være kjapp å få levert en søknad pluss en sykemelding innen 4 dager!

Skulle søke engangstønad i samme slengen, men det hadde jeg ikke rett til. For å gå på Nav er som å være i jobb. Så i stede får jeg rett til Foreldrepenger. Synes det er litt rart jeg når jeg ikke ser på nav som en jobb. Og til tider så viste ikke hu som som sto bak skranken der hva hun snakket om så hum måtte ringe inn for å høre det angående penger etter militæret. Og fant ut at jeg ikke har mere rett på penger.

Hu dama jeg snakka med er totalt skada. Skal snart flytte så da flytter jeg over til en annen kommune og med flinkere saksbehandlere..

Hva synes dere om hvordan hun behandlet meg i dette?
Jeg synes det er heelt uakseptabelt at jeg skal gå hjemme, 26 uker på vei med ingen penger når jeg har en samboer som er permitert pga finanskrisa.. :S Frustrert....

Huff forstår godt at du er frustrert :/ Jeg kan ingenting om dagpenger og ikke noe om penger etter militæret heller, så jeg kan ikke svare på det der. Men engangsstønaden gjelder jo for alle som er gravide som ikke har tjent opp nok til å ha rett på foreldrepenger(?)

Synes også mange i NAV vet veldig lite om det de burde ha vist noe om! Jeg ringte for noen uker siden for jeg hadde hørt at om jeg gikk ut i permisjon fra jobben måtte jeg også permitere meg fra studiene. Ble satt over til 5 ulike personer før jeg fikk et svar, og da var det at det at de TRODDE ikke jeg måtte permitere meg fra studiene, men jeg måtte høre når jeg leverte permisjonspapirene. Føler dette er et spørsmål som de skal vite med tanke på at mange har både jobb og er student når de blir gravide.

Håper du får det bedre hos en ny saksbehandler i en ny kommune :)

ORIGINAL: lillebebis

Huff forstår godt at du er frustrert :/ Jeg kan ingenting om dagpenger og ikke noe om penger etter militæret heller, så jeg kan ikke svare på det der. Men engangsstønaden gjelder jo for alle som er gravide som ikke har tjent opp nok til å ha rett på foreldrepenger(?)

Synes også mange i NAV vet veldig lite om det de burde ha vist noe om! Jeg ringte for noen uker siden for jeg hadde hørt at om jeg gikk ut i permisjon fra jobben måtte jeg også permitere meg fra studiene. Ble satt over til 5 ulike personer før jeg fikk et svar, og da var det at det at de TRODDE ikke jeg måtte permitere meg fra studiene, men jeg måtte høre når jeg leverte permisjonspapirene. Føler dette er et spørsmål som de skal vite med tanke på at mange har både jobb og er student når de blir gravide.

Huff, nei jeg aner ikke jeg altså! :p men vi finner ut av det..

Satt opp noen stikkord for hva jeg skal fortelle de som vet litt mer..
Dette er det jeg fikk høre på Nav der jeg var. :

NAV STOKKE

Skole før militærtjeneste, hadde ingen inntekt!
Førstegangstjenste avsluttet i Sommer 2009.
Begynte på dagpenger Maksimalt 26 uker.
Ble gravid August 09
26 uker har gått har ikke rett til mere dagpenger.
HVA NÅ?
Jeg måtte hente sykemelding innen 4 dager for da går retten til dagpenger ut. Etter det har jeg ikke krav
til mere penger.

Foreldrepenger

Hun mente nav var en jobb, som jeg hadde vært i 6 mnd , derfor hadde jeg ikke krav på engnangstønad. Men foreldrepenger!
Men hun kunne ikke gi oss foreldrepenger heller..
Måtte ha sykemelding frem til babyen er født.

ORIGINAL: Angelica89

ORIGINAL: lillebebis

Huff, nei jeg aner ikke jeg altså! :p men vi finner ut av det..

Satt opp noen stikkord for hva jeg skal fortelle de som vet litt mer..
Dette er det jeg fikk høre på Nav der jeg var. :

NAV STOKKE

Skole før militærtjeneste, hadde ingen inntekt!
Førstegangstjenste avsluttet i Sommer 2009.
Begynte på dagpenger Maksimalt 26 uker.
Ble gravid August 09
26 uker har gått har ikke rett til mere dagpenger.
HVA NÅ?
Jeg måtte hente sykemelding innen 4 dager for da går retten til dagpenger ut. Etter det har jeg ikke krav
til mere penger.

Foreldrepenger

Hun mente nav var en jobb, som jeg hadde vært i 6 mnd , derfor hadde jeg ikke krav på engnangstønad. Men foreldrepenger!
Men hun kunne ikke gi oss foreldrepenger heller..
Måtte ha sykemelding frem til babyen er født.

Men da får du bare forte deg til en lege å skaffe sykmelding så får vi håpe at det ordner seg etter det :)

Mye surr, men de jeg var hos er helt på trynet! :p
Krysser fingrene.. ;p

Ja er enig at det er vanskelig å få svar på akkurat det man lurer på hos NAV. Men gjør alt det hun sa så har duihvertfall gjort det de mener er riktig :)

Har et søskenbarn som gikk arbeidsledig når hun vart gravid..hun ble dårlig, slik at hun ikke kunne begynne i noen jobb..og vart derfor sykmeldt. dette var hun ut svangerskapet..hun fikk foreldrepenger ut i fra hva hun hadde i sykepenger av dagpengene :))

Jeg skjønte ikke helt. Du kan sykmelde deg til nav, slik at du får sykepenger - og sykepenger gir rett til foreldrepenger. Er du for syk til å søke jobber, er jo dette det rette.
Får du ordnet det slik, vil jo det være mer lønnsomt enn engangsstønaden[;)]

Jeg er sykmedlt til nav, og får det jeg tjente på jobben (som jeg ikke har lenger) i sykepenger.
Vet ikke om dette gjelder dimiteringspenger også[8|]

syntes det er litt rart at du ikke har krav på engangsstønad, når jeg får det. jeg er under noe som heter for tiltak i gjennom nav og får utbetalt av nav hver mnd ( med skikkelige lønnslipper fra komunen) jeg og var besymrer for økonomien, med da sa di at jeg får engangstønad, og den er der for de som ikke har krav på noe annet. til og med min lillesøster som gikk på vgs når hun ble gravid fikk det.

så syntes det hun dama på nav sa var merkelig. tror ikke hun vet hva hun snakker om. spørr om å få snakke med noen andre på ditt nav kontor, noe har du krav på uansett.... !!!!

Ei venninne av meg mottar yrkesretta attføring fra NAV, har fått det siden før hun bele gravid (utgjør ca 11000 kr i mnd). Og hun har fått motsatt beskjed av det du har fått. For hun har krav på engangstønad!!! Dette er NAV oslo.. Kan jo ikke være forskjellige regler avhengig av hvor man bor???? Dette hadde jeg undersøkt nærmere hadde jeg vært deg!

ORIGINAL: Febbis

Jeg skjønte ikke helt. Du kan sykmelde deg til nav, slik at du får sykepenger - og sykepenger gir rett til foreldrepenger. Er du for syk til å søke jobber, er jo dette det rette.
Får du ordnet det slik, vil jo det være mer lønnsomt enn engangsstønaden[;)]

Jeg er sykmedlt til nav, og får det jeg tjente på jobben (som jeg ikke har lenger) i sykepenger.
Vet ikke om dette gjelder dimiteringspenger også[8|]

Skjønte heller ikke helt problemet - høres jo ut som det ordner seg til det beste for deg? Frustrende selvfølgelig at saksbehandler ikke kan sakene sine, og at det dermed blir mye om og men[;)] Dagpenger regnes som "lønn" ja - NAV har på en måte vært din arbeidsgiver[:)]

Engangsstønaden får alle som ikke har tjent seg opp rettigheter til foreldrepenger - f.eks gjennom lønnet arbeid, dagpenger, sykepenger. VISST du har tjent så dårlig at engangsstønaden faktisk er mer verdt enn foreldrepengene (sjeldent vil jeg tro), har du også krav på den.

Takk for svar, det er skikkelig vrient sånne spørsmål angående nav. Men ei venninne råda meg til å ringe NAV forvaltning. Som er litt flinkere på dette!

SÅ skal ta kontakt i morgen, å få ordnet en sykemelding så fort som FY!
Men at jeg har 4 dager på meg til å ordne en sykemelding har vell hun ingen rett til å si, siden dagpengene går ut om 4 dager.. ??

ORIGINAL: LilleTiger

Engangsstønaden får alle som ikke har tjent seg opp rettigheter til foreldrepenger - f.eks gjennom lønnet arbeid, dagpenger, sykepenger. VISST du har tjent så dårlig at engangsstønaden faktisk er mer verdt enn foreldrepengene (sjeldent vil jeg tro), har du også krav på den.

Men hvorfor har da min venninne, som har gått på attføring i over et år, da krav på engangstønad??? Regnes ikke attføring som inntekt, er ikke NAV hennes "arbeidsgiver"???? [8|]

Huff, det går helt rundt for meg når jeg leser sånne nav greier.. Jeg skjønner virkelig ikke noe av det jeg[:-] Er glad jeg kun skal søke engansstønad og ferdig med det..

ORIGINAL: ToSmå2010

Huff, det går helt rundt for meg når jeg leser sånne nav greier.. Jeg skjønner virkelig ikke noe av det jeg[:-] Er glad jeg kun skal søke engansstønad og ferdig med det..

Ja, det var da jeg skulle søke engangstønaden da ALLE problemene som kom frem.. UFF!! Jeg unner ingen å krangle med nav! For ett Hel*ett*e!

ORIGINAL: Camillalatte

ORIGINAL: LilleTiger

Men hvorfor har da min venninne, som har gått på attføring i over et år, da krav på engangstønad??? Regnes ikke attføring som inntekt, er ikke NAV hennes "arbeidsgiver"???? [8|]

attføring og rehabiliteringspenger regnes ikke som pensjonsgivende inntekt slik som dagpenger gjør. så derfor hadde veninna di kun rett på engangstrønad i stedet for foreldrepenger.
NAV er rare samme hvor du bor i landet.. ikke kontroll på lover og rettigheter i det hele tatt...

Back
Topp