Hjelpemiddler ved bekkenplager? (+ noen spm:)

mammat2

Flørter med forumet
Hvordan setter de diagnosen at man har bekkenløsning/låsing osv? Å må man ha det 100% for å få hjelp for det?
å hvilken hjelp kan man få? (er det noe som hjelper i det hele tatt?)

jeg får skikkelig vondt fra korsryggen og ned i lårene når jeg reiser meg, å uansett hvor og hvordan jeg går.. I de to svangerskapene jeg har hatt før, fikk jeg beskjed om å gå mere.. Noe jeg har prøvd på nå og, meeeen det er jo så sinnsykt vondt, å i tillegg får jeg de kynnerne når jeg går lengre en 5 minutter, eller går i normalt tempo:/

har ikke bil, så går med ungene i bhg, tar 5 minutter å gå, så påtur dit har jeg vogna til minstemann å støtte meg til, men påtur hjem sliter jeg... :/

hva skal til for å evnt få låne krykker eller noe tror dere?

Vet ikke så mye om hjelpemidler, men om du trenger krykker så har de billige krykker på Enklere Liv. Kanskje høre med legen din?

Jeg fikk diagnosen bekkenløsning med gangvansker av manuellterapeut. I tillegg har jeg vært hos kiropraktor og der fikk jeg diagnosen bekkenløsning, bekkenlåsning, symfyseløsning og leddlåsning. Så jeg har fått hele sulamitten.

Hva som kan hjelpe er så forskjellig fra person til person. Noen får hjelp av akupunktur, bekkenbelte, fysioterapi, bassengtrening, slyngetrening, manuellterapi, osteopati og kiropraktor. Personlig har jeg fått mest hjelp hos kiropraktor.

Hør med legen din. Mange varianter av bekkenløsning. Jeg har de andre svangerskapene gått til både Kiropraktor og Fysio. Varierer fra person til person hva som hjelper. Denne gangen går jeg bare til Fysio. Krykker kan du vell også få på sykehuset evt hjelpemiddelsentralen.
Men jeg har ALDRI hørt, opplevd, eller blitt anbefalt å gå mere med bekkenløsning!! Det blir det garantert verre av. Hvis jeg går litt for mye en dag blir jeg nesten sengeliggende etterpå.

Jeg har også fått beskjed om å ikke gå for mye. Gå med korte steg, og prøve å være avslappet. Hvilke tilbud som finnes varierer fra kommune til kommune tror jeg. Hør med legen din, men sjekk også med helsestasjonen. Min jordmor setter akupunktur i øret som hjelper på smerten, og får deg til å slappe av. Hjelper et par dager sv gangen for meg. Jeg går til Manuellterapeut, og er fornøyd med det. Hun er en blanding mellom kiropraktor og fysioterapeut. Jeg har begge disse tilbudene gratis. I tillegg er jeg med på er gruppetreningsprogram som er tilpasset gravide med bekkenløsning. Dette koster jeg selv. Du kan også søke kommunen om husmorvikar/hjelp til huslige gjøremål. Dette koster ut fra husstandene inntekt slik jeg har forstått det. Hjelpemiddelsentralen har også hjelpemidler som kan være greie. Ta kontakt med kommunen om de to siste tingene. Ka godt hende det finnes flere tilbud både offentlig, og privat der du bor. Lykke til med bekkenløsningen, og ikke minst jungelen du må lete i for å finne det som gjør det bedre for deg. Kan hende landsforeningen for bekkenløsning (tror den heter det) kan hjelpe deg!

Jeg blir også bare verre av å gå mye, så det synes jeg er rart du har blitt anbefalt.

Back
Topp