hjelpe meg!

markus03[url=http://

Forelsket i forumet
Noen som forstår dette?? Skal prøve å forklare så godt og presist som mulig er...

Jeg er fulltids student, men har jobbet ved siden av studiene for at vi skal klare oss økonomisk. (samboer er under gjelds ordning og har derfor ikke stort utbetalt i mnd..)
3 desember ble jeg sykemeldt frem til 12 desember.. I og med at jeg er ansatt som ringevikar lot jeg være å sykemelde meg resten av jula, sa bare nei til vakter,men har gått sykemeldt fra 30 desember igjen.. Dvs jeg mangler en sykemelding på 18 dager hvorav 7 er reelle arbeids dager.

Nå har jeg ventet på svar fra nav i over 3 mnd angående sykepenger, de rotet bort papirene 3 ganger og siste gangen jeg sendte de inn ble det krøll med hvem som skulle ha saken.. Har ringt de 3 ganger daglig i 2mnd for å få svar fra de..
I går ringte en saks behandler meg og sa at jeg ikke har krav på noe!!
Begrunnelsen er at man skal være i jobb 4 uker før sykemelding..
Hun sa jeg kunne kontakte legen min for å prøve å få tilbake skrevet sykemelding, men hun visste ikke om utfallet ville bli noe annerledes..

Er dette mulig?? Jeg har i snitt hatt en lønn på 8000 i mnd gjennom hele året (jobber mye utenom eksamens perioder etc)
Går ut i permisjon 15 april og uten sykepenger mister jeg jo kravet på foreldre penger også.. Har jeg ikke krav på annet enn engangs stønad nå?? Pluss permisjons stipend fra lånekassen..
skjønner ikke at dette kan være mulig...

Vet dette ble litt langt, men håper du klarer å se sammenhengen i det jeg skriver..[:)]
Setter stor pris på svar om du vet om lignende tilfeller og hva jeg kan gjøre med dette[;)]

dytter litt for meg selv her[:)]

vist du er fulltids studen har du rett på 7000 kr i mnd eller noe. det fikk eg vertfall når eg va i permisjon med snuppa.. de spørs litt hvilke inntekt samboeren din har da. sambo var på slutten av læretida si når eg fikk henne.. å det er 2 år siden så det kan jo ha blitt forandringer etter det. disse pengene får du uansett om du ikkje vil fortsette å studere etter permisjonen. de blir ikkje gjort om til lån.. håper du forstd det eg skreiv hehe:)

Jupp, jeg har krav på 7000 i mnd ca fra lånekassen, men dette er langt fra nok...[&:] Sambo har kun utbetalt til livets opphold pga gjeldsordningen han er inn under, og vi klarer oss derfor ikke med dette.. Våre faste utgifter utgjør ca 20000 i mnd!!

Har prøvd på det, men da kontaktet hun arbeids giveren som sa som sant var at han ikke visste hvor mange dager de hadde "trengt" meg på jobb i desember.. Reglene sier at du ikke skal tape ved å gå i ringevikariat, men dette viser jo at saks behandlerne kan tolke regler som de selv vil[&:] 

åyy woops da har du ett problem... håper dere klarer å løse det på en måte. vett desverre ikkje mer penger du har rett på uten om lånekassen....lykke te..

er det kanskje noen som jobber i nav her som har peiling??[&:] Jeg prøver å lese alle regler jeg kommer over her, og jeg syns de virker litt åpne for "tolkning".. Jeg skjønner bare ikke at denne situasjonen kan være mulig.. Er helt fortvilet her![:(]

Hmm, aner ikke men fant dette, vet ikke om det hjelper deg no?

Gravid og student?

MÅNEDSBUDSJETT FOR STUDENTER MED BARN
Aleneforelder
Fødselsstipend: 8000 kr
Forsørgerstipend: 1290 kr
Barnetrygd: 1940 kr
Småbarnstillegg: 630 kr
Barnebidrag fra mor eller far: (minimum dersom 100 prosent barneansvar) 1250 kr
Overgangsstønad: 9358 kr

SUM månedsinntekt: 22.468 kr

I tillegg kommer engangsstønaden på 33.584 kr
Par
Fødselsstipend og studielån (til sammen): 16.000 kr
Forsørgerstipend: 1290 kr
Barnetrygd: 970 kr

SUM månedsinntekt: 18.260 kr

I tillegg kommer engangsstønaden på
33.584 kr

Er du usikker på hvilke rettigheter du har som gravid student? Studvest gir deg oversikten.

I Norge har vi flere gode ordninger for de som venter barn:

Som student får du permisjon fra studiene i opptil 42 uker. I denne perioden har du rett på fødselsstipend fra Lånekassen. Stipendet tilsvarer 8000 kroner per måned, altså det du normalt får som student. Bortsett fra de ni ukene som er forbeholdt mor, kan foreldrene fordele permisjonstiden som de selv ønsker.

I tillegg kan du ha rett på 1290 kroner i forsørgerstipend. Dette får du kun dersom din samboer eller ektefelle tjener mindre enn 20.570 kroner brutto per måned. Aleneforsørgere får forsørgerstipend uten betingelser.

Vilkårene for å motta stipendene er at du har hatt rett til støtte fra Lånekassen i minst seks måneder før fødselen. Med andre ord må du ha hatt studierett disse månedene. Det har du dersom du er inne på en bachelor- eller mastergrad, eller et årsstudium. Studenter får maksimalt åtte år med støtte fra Lånekassen. Dersom du har brukt opp din kvote, men fortsatt studerer, har du ikke rett på fødselsstipend. I denne situasjonen er den enkelte i stor grad overlatt til seg selv.

Fra og med måneden etter fødselen får du 970 kroner i barnetrygd. Dersom du er aleneforsørger, får du dobbel barnetrygd. Pengene kommer automatisk til morens konto. Aleneforsørgere kan også ha rett på 9.358 kroner per måned i overgangsstønad. Denne støtten reduseres dersom du tjener mer enn 31.000 kroner i løpet av ett år. Du får den i normalt tre år, men du kan søke om to ekstra år.

Alle som har hatt deltidsjobb i minst seks av de siste ti månedene før fødselspermisjonen starter, kan ha rett på fødselspenger. Kravet er at du må ha hatt minst halvparten av Folketrygdens grunnbeløp, som i dag tilsvarer 62.892 kroner, i årsinntekt. Da kan du velge enten 42 uker med full lønn eller 52 uker med 80 prosent lønn.

Dersom du ikke har rett på fødselspenger etter lønnet arbeid, får du engangsstønad på 33.584 kroner. Engangsstønaden kan du allerede få i sjette svangerskapsmåned. Du må selv søke for å få denne støtten. Siste frist for å søke er seks måneder etter fødselen. Har du rett på fødselspenger må du velge enten dette eller engangsstønaden.

Det finnes mange andre ordninger for studenter som får barn. Aleneforsørgere kan ha rett på småbarnstillegg og utdanningsstønad. Alle småbarnsforeldre kan søke om støtte til barnepass, kontantstøtte og bostøtte.

Her gjelder det å holde tunga beint i munnen og kjenne dine behov og rettigheter, før du trer inn i papirjungelen.

Dette har jeg alt lest.. Skal søke etter at barnet er født sier  de på lånekassen.. De betaler for sommer mnd, men det etter betales i august..

Dvs at jeg får stipend på ca 7000         Min samboer får utbetalt 13000 i mnd
        barnetrygd for 2 barn  1900          til sammen har vi da 21900 i mnd.. Og utgiftene er på 20000 i mnd......
         sum                         8900

Vi er 2 voksne og 2 barn som da skal leve for 1900 i mnd?? Går jo ikke det[:(]

Og engangs stønaden på 35000, men i og med at jeg hadde regnet med å få sykepenger fra nav de siste mnd, har regningene mine hopet seg opp[:@] så disse må gå til ned betaling av disse og barnevogn i så fall[&:]

Back
Topp