hjelpe då meg.

ildtiger

Blir kjent med forumet
Eg jobbe i ein ganske hard jobb med mange tunge løft og mye stress.. hvor lenge bør eg vente med å gi beskjed på jobb om att eg er gravid? I tillegg eer eg redd for att sjefen skal bli sur...

Hei,

Jeg tror du må si i fra snart... Det er en del yrker som er farlig for barnet og da skal du få svangerskapspenger:

nav:
http://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Svangerskapspenger

"Du kan ha rett til svangerskapspenger hvis arbeidet, eller forhold på arbeidsplassen, medfører risiko for skade på fosteret. Det er et krav at det ikke er mulig med omplassering eller tilrettelegging til annet arbeid.

Dette gjelder for eksempel

• arbeid med kjemiske stoffer
  • fysisk slitsomt arbeid
  • arbeid med stressbelastning
  • psykososial forhold

Du må ha vært i arbeid i minst fire uker for at du skal ha rett til svangerskapspenger. Inntekten din må på årsbasis utgjøre minst halvparten av folketrygdens grunnbeløp (G). Svangerskapspenger gis fra det tidspunktet du må avbryte arbeidet, og fram til tre uker før forventet fødsel. Etter det får du foreldrepenger, hvis du har opptjent rett til det.

Hvis du kan redusere arbeidstiden, og fortsatt være i jobb, kan du få graderte svangerskapspenger. Hvis du ikke kan arbeide under svangerskapet fordi du er syk, kan du ha rett til sykepenger

Du kan lese mer om rettigheter og plikter mellom arbeidstaker og arbeidsgiver på Arbeidstilsynet.no"

Sjefen kan ikke bli så sur, du tar ikke bare vare på deg selv når du kan rettighetene dine, men også bedriften du jobber for. Hvis noe skjer med deg eller barnet pga arbeidet du gjør vil det skade bedriften også.

snakk med legen din, han vil fortelle deg hva du kan si og gi deg de rette papirene til å gi til arbeidsgiver.

lykke til!

Du burde si ifra så fort som mulig, og tenke på det beste for deg og barnet ditt!
Sjefen har INGEN grunn til å bli sur, men burde heller bli glad på dine vegne :)

Back
Topp