Hjelp

tannfeen

Andre møte med forumet
Hei jeg jobber på en tannklinikk hvor vi sliter med at vi mangler en 100% stilling. Sjefen setter ikke inn en person på tross av at ved tannklinikken hun jobber har de et overskudd av assistenter da sjefen har 3 dager i uken med administrasjon og de har hatt en sykemeldt tannlege over lengre tid. Hele klinikken har i over et år hørt på utallige møter hvor verneombud blir avvist av sjefen når hun tar opp problemstillingen med underbemanning. Vi sliter derfor med å klare å assistere tannlegene og utføre andre oppgaver som går fortløpende (telefon, resepsjon, vask av utstyr osv). Dette har resultert i mange egenmeldingsdager som igjen forverrer problemet. Vi har 4 kontor ved klinikken og 3 assistenter hver dag hvorav kun en er i 100% stilling. For å få kabalen til å gå opp med assistenter, har jeg derfor 4 assistenter innom i løpet av uken og sliter med dårlig kontinuitet som har tvunget meg til å jobbe mer selvstendig. Jeg er derfor den tannlegen det er enklest å gå ifra når det er andre oppgaver som hoper seg opp. Dette har resultert i at jeg gjør oppgavene for 2 personer under behandlingen av pasienten, som ikke har gått ut over kvaliteten på behandlingen men har resultert i ryggproblemer for meg. Jeg er derfor 100% sykemeldt ut uken. I løpet av uken har jeg fått store problemer med å få i meg mat og drikke på grunn av svangerskapskvalme og har derfor flytter hjem til min mor for å få hjelp. Verre enn kvalmen er smerter jeg har fått i sacroiliac leddet på venstre side. Det stråler ned i benet og er vondt i muskulaturen som spenner seg.

Verneombud har gitt opp å nå gjennom med sjefen og har derfor søkt og fått en stilling ved en annen tannklinikk.

I den mentale og fysiske situasjonen jeg er i nå føler jeg at jeg ikke er klar for å kontakte hovedverneombud for kommunen og ta opp situasjonen for å få tilrettelegging ved arbeidsplassen.

Vurderer å be om videre sykemelding.
Hva burde jeg gjøre? Dette tærer på meg og jeg ønsker ikke oppsøke en stressende situasjon slik som ting er nå. Griner bare med tanken

Uff. Eg syns sjefene skulle fått forsøke seg "på gulvet" noen dager og sett hvordan det er når det er underbemannet.
Det høres ut som du bør snakke med legen din om situasjonen, så ser han på om du gir gå til alle nå.

Men når du nå er såpass dårlig, så hjelper ikke stress på. Hadde eg vært i din situasjon hadde eg tatt ut sykemelding dersom legen anbefaler det.

Høres ikke som en bra arbeidsforhold . Ville snakket med legen jeg og fått sykemelding .

Legen er ikke på jobb i dag. Prøvd å få tak i hovedverneombud i kommunen for å drøfte anonymt.
Skal det være nødvendig å slite seg ut og kjempe for å få tilrettelagt arbeid?

Kjenner jeg burde ikke bry meg om jobben i denne situasjonen, men jeg har pasienter som trenger oppfølging. Barn som jeg har jobbet hardt for at skal ha tillit til meg, og som trenger behandling

Legen er ikke på jobb i dag. Prøvd å få tak i hovedverneombud i kommunen for å drøfte anonymt.
Skal det være nødvendig å slite seg ut og kjempe for å få tilrettelagt arbeid?

Kjenner jeg burde ikke bry meg om jobben i denne situasjonen, men jeg har pasienter som trenger oppfølging. Barn som jeg har jobbet hardt for at skal ha tillit til meg, og som trenger behandling

Du høres ut som en bra tannlege. Men husk du kan ikke slite deg ut når sjefen selv ikke gidder å gjøre noe endring og ikke ser at det går utover arbeidsmiljøet. Du må høre på kroppen din, prat med legen din og ta sykmelding. Håper ting endrer seg mens du er borte :-)

Back
Topp