Hjelp!

• Trådstarter Trådstarter Pia89
  • Opprettet Opprettet
P

Pia89

Guest
Vi venter en baby utløpet av året. Og har en hund fra før.
I det siste har jeg vært veldig stresset ift husvask.
Føler ikke at jeg får det rent nok... Føler at uansett hvor mye jeg vasker så er det alltid ekkelt her!
Har hatt vaskehjelp men var ikke fornøyd etter at hun hadde vært her..
Det hjelper ikke med hunden heller, røyter endel uansett hvor mye jeg greier den.
Noen ganger har jeg bare lyst å kvitte meg med hunden! Men vet jeg hadde angra etterpå!
Kjæresten min hadde heller ikke gått med på det.
Føler alt er skittent, har til og med malt flere plasser for jeg følte at veggene så skittne ut etter flere vask. Bor i en 3 år gammel leilighet hvor bare vi har bodd. Men vil egentlig bare flytte!
Blir fort lei meg pga dette og gråter ofte. ligger våken om nettene å tenker på det.
Er dette normalt? Hva kan jeg gjøre??

Har du følt det sånn før også? Tenker at det kanskje er litt hormoner som herjer i kroppen? Kjenner det litt igjen selv, er sånn i perioder jeg også. Om jeg er gravid/barseltid/mensen/eller generelt sliten, så blir jeg veldig irritabel pga rot og "skitt". Føler det aldri blir rent nok og jeg blir veldig sur!

Høres ut som du har et overdrevent behov for å ha det sterilt rundt deg. Det er faktisk en psykisk lidelse som går på det der, enkelte f.eks vasker hendene gang på gang på gang.. Kanskje ta en prat med fastlegen om dette? I alle fall ta det opp med jordmor, så kan hun kanskje berolige deg. Du burde kanskje senke kravene dine litt, og når babyen kommer vil du nok se at det umulig lar seg gjøre å holde det tipp topp gullende rent bestandig. :)

Har hund som røyter kroppsvekten sin i pels hver dag (virker det som) og kjenner jeg er litt stresset mtp babyen som kommer, men trøster meg selv med at kidden jo iallefall får bygget opp imunforsvar ved å vokse opp med dyr.

Tror det desverre ikke vil bli bedre av å flytte. Hør på rådene over her :-)

Hormoner og "redebyggerinstinkt" kan kødde til mye. Jeg vasket hele tiden siste halvdel av svangerskapet, ryddet og ommøblerte og vasket igjen, det ble aldri rent nok. Det gikk fort over etter fødselen, selv om jeg da også ønsket å ha det rent og ryddig selvfølgelig. Vi har ikke hund, men katt, han røytet også enormt mye og var generelt et stort irritasjonsmoment da jeg var gravid, men ble fort kompis med ham igjen også :-)

Siden dette påvirker deg i så stor grad at du gråter og ligger våken ville jeg vurdert å kontakte en profesjonell å snakke med. Selv om det kanskje "bare" er hormoner som gjør at dette blir et større problem enn det egentlig er, så er det mye bedre å være litt i forkant så det ikke utvikler seg til noe mer. Snakk med fastlege eller jordmor, som nevnt over her :-)

Det virker som om du trenger å prate med noen. Det tenger ikke å bære sterilt selv om du får baby. Er ganske normalt med hybrlkaniner og en flekk her og der. Man kan jo ikke vaske døgnet rundt. Babyen må jo også få oppmerksomhet. Og hvordan blir det når babyen skal begynne å spise grøt selv? Når man får to barn? Skjønner problemet ditt siden jeg kjenner noen som er sånn. Men det utviklet seg desverre. Prøv å prat med jordmor om dette. Det er nok ikke godt å ha det sånn.

Har det vært sånn før du blei gravid eller kommet etter? For hvis du først nå i det siste har begynt å reagere på det, er det nok bare hormonene som tar overhånd som gjør at du bekymrer deg og ikke får sove pga det ikke er reint nå.

Hvis dere har problemer med at hunden røyter vil jeg annbefale dere å invistere i en hundeblåser, om dere ikke vet hva det er så kan man si det er en gigantisk "hårføner", men den blåser ikke varmt og den blåser av all løshår. Du trenger ikke å bruke den mer enn en til to ganger i året om ikke du syntes det er morsomt da :p alt du gjør er å dusje hunden, og blåse den etterpå fra den er vått til den er helt tørr, da garanterer jeg at røyte problemet hvertfall er løst:p:p

Har det akkurat likt som deg så vil tro det er normalt, men utrolig slitsomt! Gråter daglig fordi jeg blir så sliten av å rydde vaske og styre heletiden, venter baby om kunn 2 uker så stresser med at alt må være perfekt :p

Hei!

Det er normalt å bli litt småhysterisk når man er gravid, og tror man må være #perfektmamma 24/7, men når det tar over tankene dine, og hindrer deg i å leve normalt, glede deg over ting, og gjør at du får tvangsmessig atferd, bør du snakke med noen om det.
En psykiatrisk sykepleier, eller en psykolog f.eks, kan hjelpe deg med tvangshandlingene, og -tankene.
OCD er slitsomt, men det finnes heldigvis måter å bli kvitt det på! :)

Back
Topp