Hjelp?

dyune

Andre møte med forumet
Jeg er gravid uke 34+4. Jeg har også bekkenløsning og studerer påbygg på videregående. Jeg er 19 år og snart mamma! gleder meg utrolig mye!
Nå som du vet litt om meg ville jeg stille dere et spørsmål... disse siste tre dagene har jeg hatt utrolig høy feber og kroppen har generelt "kokt"!! jeg har hjemme bare gått på truse og bh og stått ute også fordi jeg var såpass varm... skjekket også blodtrykket mitt i går noe som viste at den var høy... jeg er også UTROLIG TRØTT!! kroppen min er såå svak og siden 8.02 har jeg kjent smerter i magen (nesten som at det strømmer opp og ned) med regelmessige pauser, men smertene varer ikke i mer enn 10-25 sek , med pause i 5-10 sek også kommer det igjen...! jeg vet rett og slett ikke hva som skjer med meg...! jeg glemte å nevne at jeg også har vondt i hodet de siste dagene....

vet ikke om dette har noe å si ,men jeg er selv født i uke 37. Kan dette påvirke min fødsel? og hva skjer med meg? skal jeg kontakte føden?

Du skal ikke ha feber når du er gravid! Det er ikke bra for babyen. Kontakt føden eller legen din asap! :) God bedring!

Høyt blodtrykk og vondt i hodet er to symptomer på svangerskapsforgiftning som man ikke skal ta lett på. Jeg hadde ville kommet meg til lege så fort som mulig.

Ring føden og dra inn på sjekk. Kan høres ut som en infeksjon (av feber) eller svangerskapsforgiftning.

Ring føden med en gang :)

Tusen takk for alle svar! hadde aldri skrevet her inne før og det var godt å vite at man kan få svar så kjapt! Jeg var på skolen i dag og snakket med helsesøster, når hun sa hevelsen og feber'n generelt ringte hun til legesentret ved siden av med engang. Jeg hadde ikke mulighet til å dra til min egen fastlege siden jeg selv bor ved Jessheim og legen min er i Bærum (hvor jeg bodde tidligere) så heldigvis hadde vi en utrolig oppmerksom og god helsesøster på skolen som kjørte meg til legesentret hvor jeg fikk ta både blodprøve, crp og urinprøve. Alt var negativt på blodprøvene men legen var også veldig usikker fordi tempen var på 39,7 når vi målte. Hevelse var det også både i beina , armene og ansiktet.... Samtidig som jeg hadde utrolig vondt i hodet! Så kjente hun på magen , fosterts stilling og hjertelyd og alt hørtes bra ut med barnet også... Så jeg føler meg utrolig heldig!

Det jeg bekymret meg mest for var barnet! Å vite at den har det bra gjorde meg utrolig lettet jeg skal likevel dra dit igjen imorn dersom feberen ikke gir seg. Vi er redd det er svangerskapsforgiftning og dersom det er det må vi i verste fall igangsette... Noe jeg helst vil unngå siden jeg er kun i uke 34!

Tusen takk for alle svar! hadde aldri skrevet her inne før og det var godt å vite at man kan få svar så kjapt! Jeg var på skolen i dag og snakket med helsesøster, når hun sa hevelsen og feber'n generelt ringte hun til legesentret ved siden av med engang. Jeg hadde ikke mulighet til å dra til min egen fastlege siden jeg selv bor ved Jessheim og legen min er i Bærum (hvor jeg bodde tidligere) så heldigvis hadde vi en utrolig oppmerksom og god helsesøster på skolen som kjørte meg til legesentret hvor jeg fikk ta både blodprøve, crp og urinprøve. Alt var negativt på blodprøvene men legen var også veldig usikker fordi tempen var på 39,7 når vi målte. Hevelse var det også både i beina , armene og ansiktet.... Samtidig som jeg hadde utrolig vondt i hodet! Så kjente hun på magen , fosterts stilling og hjertelyd og alt hørtes bra ut med barnet også... Så jeg føler meg utrolig heldig!

Det jeg bekymret meg mest for var barnet! Å vite at den har det bra gjorde meg utrolig lettet jeg skal likevel dra dit igjen imorn dersom feberen ikke gir seg. Vi er redd det er svangerskapsforgiftning og dersom det er det må vi i verste fall igangsette... Noe jeg helst vil unngå siden jeg er kun i uke 34!
uff dette høres ikke greit ut. Godt du har blitt undersøkt skikkelig. Hva er planen videre?

Har du noen som passer på deg?

Håper du får god oppfølging og at du har noen å støtte deg til :)

Tok de ikke blodtrykk? Det er jo veldig viktig med tanke på eventuell svangerskapsforgiftning. Helvelse og vondt i hodet er også typiske symptomer. Høy feber og vondt i hodet kan jo også tyde på influensa, som er virusinfeksjon og ikke slår mye ut på crp. Har du tatt influensavaksine da? Jeg syntes uansett ikke du skal gå på skolen med så høy feber og i så dårlig form. Hold deg hjemme og slapp av! Hvis det blir aktuelt med igangsettelse er det i alle fall bra at du er kommet så langt som 34 uker da. De prøver jo ikke å stoppe fødselen når man er kommet så langt heller. Kjenner to som har født i uke 34 og det har gått veldig bra. Hun ene måtte være ei uke bare på sykehuset, og alt gikk problemfritt. Gutten er nå lik som sine jevngamle (født til termin) både motorisk og ellers utviklingsmessig. Er snart ett år. Hun andre måtte være over en månede på sykehus, og ungen var svak og måtte ha hjelp til å få i seg nok næring. Hun måtte pumpe lenge, og ungen fikk soppinfeksjon etter en antibiotikakur osv. Går veldig bra med han i dag, er fire år og har ingen varige men. Så det kan bli litt tøft i starten, men som oftest går det veldig bra med barn født i uke 34 :)

Back
Topp