Hjelp!!

Bkno6457562

Flørter med forumet
Jeg har en gutt på 22 mnd og ei jente på 10 mnd.

De kan omtrent ikke være i nærheten av hverandre uten at eldste slår og dytter minste.
Føler jeg har prøvd alt for å få han til å slutte.
Jeg sitter jo såklart med dem på gulvet, men så fort jeg bare ser bort fra de i 2 sekunder, så er han der å slår eller dytter. Jeg har prøvd å avlede han, se han rett inn i øynene å si at det ikke er lov, prøvd å ta han inn på et annet rom, ikke si noe/bare ta han bort fra situasjonen. Men ingenting fungerer. Å han gjør alt for at henne skal gråte, lager skarpe skrikelyder osv.
Så fort hun ikke er i nærheten så er han er helt annen gutt, så det er jo sikkert sjalusi. Men jeg kan jo ikke akkurat sende bort det ene barnet, å jeg kan jo heller ikke dele meg i to. Må finne en måte som fungerer, sånn at dem får like mye oppmerksomhet uten at han må være slem og hun må være livredd.
Noen tips?

Eneste jeg har er å heller fjerne jenta vekk og gi henne oppmerksomhet når gutten ikke oppfører seg.
Han er jo den som får oppmerksomhet når han ikke oppfører seg i dag.
Fortsett å være tidlig i forhold til "nei" men overse han og gi fokus på dattern.

Ikke la de være alene sammen. Vær helt i nærheten og avverge. Om du skal bort til kjøkkenbenken så ta med deg den ene. Sysselsett eldste til å hjelpe det i hverdagen så han er med deg og får ekstra samspill med deg, enn at de to begge skal leke ved siden av hverandre. Oppfordre eldste til å være snill med yngste og gi ros for det. Snakk positivt om jenta til han så han kan se henne gjennom dine øyne og få et positivt inntrykk av henne. Gi han mye positiv oppmerksomhet på seg selv.

Ja, det har vi prøvd.. Føler at ingenting fungerer :/
Da ville jeg bare fortsatt med det... Han er enda liten og det hjelper nok når han blir litt større. Mye skjer både med språk og utvikling fra 2-2,5år, så får håpe det bedrer seg snart:)

Du må nok bare skjerme henne. Gi all oppmerksomhet til henne i disse situasjonene. Han er jo veldig liten enda - det går seg til :)

Eneste jeg har er å heller fjerne jenta vekk og gi henne oppmerksomhet når gutten ikke oppfører seg.
Han er jo den som får oppmerksomhet når han ikke oppfører seg i dag.
Fortsett å være tidlig i forhold til "nei" men overse han og gi fokus på dattern.

Signerer denne. For barna er all oppmerksomhet god oppmerksomhet, om du forstår.

Back
Topp