Hjelp!

Har du begynt å få melk? Kan la melk lufttørke på brystvorten. Skal ha legende effekt. Ellers selges brystvortekrem på apoteket og barnas hus

Kan du gi mme til sårene er leget? Så kan du prøve å pumpe, om du har og det ikke gjør for vondt, eller håndmelke for å holde oppe produksjonen? Ta deg en dusj kanskje, gjør i hvertfall mindre vondt for meg om jeg gjør det i dusjen, og melken renner letter.

Kan du gi mme til sårene er leget? Så kan du prøve å pumpe, om du har og det ikke gjør for vondt, eller håndmelke for å holde oppe produksjonen? Ta deg en dusj kanskje, gjør i hvertfall mindre vondt for meg om jeg gjør det i dusjen, og melken renner letter.
Veit du kor mykje mme en fire dagers baby skal ha?

Den største årsaken til såre brystvorter er feil sugetak. Få en ammehjelper/barnepleier/jm/ha til å se om barnet suger riktig. Underleppen skal være utover. Barnet skal "melke" brystet med å presse med tungen, ikke suge som på sugerør. Babyen skal ha mye av areola inni munnen, altså ikke bare brystvorten.

Ikke vask brystvortene med såpe, kun rent vann. Ikke smør med lotion, men bruk en god brystvortekrem. Bruk rene ullinnlegg rett på huden, ikke bruk papir. Du kan også bruke albueskjell slik at det er luft rundt brystvorten inni bhen. Når du er ferdig å amme, klem ut en dråpe morsmelk eller to som du lar lufttørke. Sitt gjerne toppløs så lenge det er varmt inne hos deg.

Vær obs på å ikke få
Bakterier i sårene.

I boka jeg har lest om amming, anbefaler de Simplex øyesalve til å smøre direkte på såret/sprekken. Slik unngår man å smøre den friske huden og den herdes raskere. Vet ikke om det fungerer, fordi min baby er i magen enda, men kanskje verdt et forsøk?

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Det er jeg litt usikker på. Står kanskje på pakken? Hvis ikke ring ammehjelp, mener noen av dem er tilgjengelig nesten hele døgnet. Eller ring til barsel. Evt føden så får du svar der :)

i følge hjemmesiden til nestle så skal de ha mellom 80-150 ml per måltid 6 ganger om dagen.

Da jeg fikk førstemann så sprakk jeg og ble sår også. Fikk beskjed om å pumpe meg og hive den melken som det er blod i. Var det ikke blod i melken kunne jeg gi den til han.

Se på videoene om ammeteknikk på ammehjelpen sine sider. Det hjalp meg. Hadde litt gal teknikk. Endret til å ligge å amme,og det var mye bedre :-) brystvorten skal ikke være midt i munnen,men heller peke litt opp i munnen på barnet. syntes det lindret å ha ullinnlegg innerst (evt også engangs på utsiden av ullinnleggene om du lekker mye).
Vær obs på om barnet evt. kan ha kort tungebånd eller sopp i munnen. Det kan gjøre ammingen litt mer smertefull

Uff, stakkars deg! Eg føler med deg, og veit masse om kossen du har det! Eg hadde nemlig 10(!!!) veker med dette problemet sist gang. Det som funka hos meg var å smøre godt med purelan etter kvar amming. Så la eg skjell (albueskjell) over brystvorta, på den måten tørka ikkje brystvorta ut, sånn at det blei hardt og revna igjen ved neste amming. Utenpå det hadde eg ullinnlegg. Brystvorta skal i utgangspunktet ikkje vera våt/fuktig, då det kan bli bakterier av det, men skjellet hindrer at dette skjer. Hos meg tok det laaaang tid, men det gikk heldigvis over tilslutt, men det var ein kamp! Men i ettertid var eg veldig glad for at eg stod gjennom det! (sjølv om det skal seiast at om eg hadde visst det tok 10 veker for meg, så hadde eg nok gått over til mme).
Prøvde ei lita stund å bruke ammeskjold for å avlaste brystvortene, men dette gjorde av lillegull fikk i seg mykje mindre melk (tyngre for bebisen å få ut melka), og blei veldig urolig og sulten heile tida, og nesten som eg følte av melkeproduksjonen gikk ned. Så eg slutta fort med ammeskjoldene.
Eg var og stadig innom helsestasjonen for å få dei til å sjå at ho tok rett tak når eg amma, ringte og fikk heimebesøk av helsesøster tidligare enn det som var avtalen og leste vel alt eg kom over ang amming.
Men til sjuende og sist var det purelan, skjell og masse masse masse tålmodighet som fikk det til å gå over for min del!
Lykke til!!!

Back
Topp