HJELP !?

Lotte88

Første møte med forumet
Hei. jeg trenger litt hjelp, mulig det er en slik tråd her fra før. men prøver på en ny en.

Jeg har en nydelig liten gutt på snart 3 mnd å har fullammet til nå. Den siste uka har han "surra" når han skulle spise. det har tatt en stund før han har fått melka å virker nesten som han vil gi opp fordi det tar for lang tid.

han skal fortsatt ha mat en gang på natta men virker som jeg fort blir "tom". tidligere så hadde jeg mye melk, puppene var harde å jeg hadde omtrent på følelsen av at 'nå sprekker di' hvis ikke jeg pumpet litt. Lillegutt sovnet stort sett bestandig ved brystet god å mett.

er livredd for å miste melka, å virker som det er i ferd med å skje. elsker det båndet jeg har med han når jeg kan gi han mat å "slippe" flaskene.

er mitt første barn så er helt grønn på dette. er det di berømte 'øke dagene' eller er jeg i ferd med å miste melka? har noen hatt lignende før? noen tips om hva jeg kan gjøre? lest at å amme ofte eller pumpe litt på natta kan hjelpe å øke produksjonen.

hvis noen har tips eller noe så tas det mot med STOR takk!

Hilsen bekjymret mor !
 
hei ;) har en gutt på 7 mnd.. hadde også problemer på den tiden.. blandt annet surringen og også at han bare ville ha venstre pupp, fikk tilslutt en liten klump inni brystvorten på høyre, men den ble borte da han ammet mer på den igjen.

som det gjorde for oss: det ordner seg antakelig selv.. at puppene ikke er 'harde' eller 'sprengte' er IKKE en indikasjon på at de er tomme. det er melk der, bare at produksjonen har stabilisert seg i forhold til hans behov. og det er jo deilig at de ikke er sprengt hele tiden :)

når du nå opplever det at han 'surrer' kan det være 'økedager' eller rett og slett bare det at han surrer litt.. bruker han veldig lang tid på å spise og sovner ved puppen hver gang, kan du prøve å ta han vekk og bytte pupp et par ganger. han spiser nå ca 5 min per pupp (etter utdrivningsrefleksen setter inn) og han blir mett. han lærte å spise mer effektivt. (råd fra legen på helsest) dessuten har han godt av å lære seg å sovne av seg selv i seng, ikke ved pupp eller på arm hele tiden, det får du igjen for senere! :)

du kan også prøve andre ammestillinger. jeg tok kontakt med ammehjelpen.no også og fikk mange gode forslag der. de har også videoer av forskjellige ammestillinger og liknende.

uansett. det er nok ikke så ille som du føler. han får nok i seg det han trenger og når han trenger mer spiser han mer igjen :) husk på at det ikke er bra at du stresser med dette.
og aller viktigst; amming er en av de mest naturlig ting i hele verden, akkurat som fødsel eller sex :)
 håper alt ordner seg :) lykke til og ikke stress, du <3
 
ORIGINAL: Lotte88

Hei. jeg trenger litt hjelp, mulig det er en slik tråd her fra før. men prøver på en ny en.

Jeg har en nydelig liten gutt på snart 3 mnd å har fullammet til nå. Den siste uka har han "surra" når han skulle spise. det har tatt en stund før han har fått melka å virker nesten som han vil gi opp fordi det tar for lang tid. Prøv å sette igang utdrivningen før du legger han til. Ta deg en dusj, eller legg på noe varmt og masser til du kjenner det starter

han skal fortsatt ha mat en gang på natta men virker som jeg fort blir "tom". tidligere så hadde jeg mye melk, puppene var harde å jeg hadde omtrent på følelsen av at 'nå sprekker di' hvis ikke jeg pumpet litt. Lillegutt sovnet stort sett bestandig ved brystet god å mett.
Du blir ikke tom! at du ikke har spreng lenger er bare fordi det er mindre blod og væske i vevet, det er sånn det skal være. Det kjennes tommere ut, men det er like mye melk.

er livredd for å miste melka, å virker som det er i ferd med å skje. elsker det båndet jeg har med han når jeg kan gi han mat å "slippe" flaskene. Å miste melka er et veldig misvisende uttrykk. Man mister ikke melka. Amm når han ber om mat og la han få spise så ofte og lenge han vil. Melkemengden din er hele tiden tilpasset hans behov, og trenger han mer, ber han om mer. Legg han til oftere noen dager, og amm en gang ekstra om natta. er han urolig ved brystet, så prøv å vekke han og legge han til litt før han vanligvis ber om mat. da er tålmodigheten litt større, ettersom han er trøtt og ikke utsultet!

er mitt første barn så er helt grønn på dette. er det di berømte 'øke dagene' eller er jeg i ferd med å miste melka? har noen hatt lignende før? noen tips om hva jeg kan gjøre? lest at å amme ofte eller pumpe litt på natta kan hjelpe å øke produksjonen.

hvis noen har tips eller noe så tas det mot med STOR takk!

Hilsen bekjymret mor !
dette går så fint at! Lykke til

Hilsen ammehjelper
 
Hei, du må ikke bli stressa, da påvirker det melken din med engang!
og hvis det tar langt id å få melka ut, så si fra til legen din så du kan få Syntocinon, det er en nesespray som øker utdrivningsrefleksen!
Funket på meg hvertfall!
 
Back
Topp