HJELP!!!!

Reinbue

Forumet er livet
Jeg skal ha norsk muntlig eksamen snart, og er så lite forberedt, men jeg trenger en problemstilling NÅ!!! :S
Jeg vil snakke om virkemidler o.l. i Alexander Kielland sin novelle om Karen. Noen som har lest den, og som kommer på en god problemstilling? Eller noen som bare kan prøve seg på å formulere en god setning ut ifra det jeg har skrevet her?
Takker for all hjelpen jeg får.

Var det ho som ble gravid med postmannen..? Der er det vel flere problemstillinger en kan se på..? Utroskap..?
Kjønnsroller..? Undertrykking av kvinner..?

Ok, er dårlig på sånt..[X(]

ja, men jeg tenkte kanskje se på symbolene i den novella, selv om det kanskje er mer ineressant å se på noe av det andre. vanskelig!

se på symbolikken med haren og reven?at de er karen og postmannen?

ORIGINAL: chrichri

ja, det var det jeg hadde tenkt, men det er kanskje litt for lite omfang. Kanskje det bare burde være en liten bi-ting?

ORIGINAL: Reinbue

ORIGINAL: chrichri

ja, det var det jeg hadde tenkt, men det er kanskje litt for lite omfang. Kanskje det bare burde være en liten bi-ting?

blir nok litt lite ja...
altså har jo tre fortellinger inni karen, karen og postmannen, haren og reven og vinden...

hm... se ann fortellinga i forhold til realismen? litt sånn standard...
- m tanke på å skrive om de fattige, de som havner litt utenfor samfunnet som karen blir når hun blir gravid og finner ut at han har familie (ta for seg de)
- hvordan han skildrer personene, der har han skildret karen som en alle syns er pen å se på. og postmannen som den gamle for han har godt m skjegg...
- gå inn å se på hvem fortelleren er. hvilke synsvinkler d er, osv... litt mer sånn narrotologi ting...

Back
Topp