Hjelp vasking av babyting

Lykkenerstor

Elsker forumet
Tilgangsansvarlig
Sensommerbarna 2016
Juligull2021
Junibollene 2023
Jeg er førstegangsfødene og aner virkelig ikke hvordan og hva som trengs å vaskes, så her kommer en haug av spørsmål:

1. Vasker dere alt av barneklær og sengetøy på 60grader?
2. Hvilken farger kan vaskes sammen?(har en del hvitt og rosa)
3.vasker dere rangler og biteleker? Isåfall hvordan?
4. Hvor mange grader vasker dere bamser på?
5. Hva skal dyne og pute vaskes på?
6. Hvordan koker dere smokker?

Jeg er førstegangsfødene og aner virkelig ikke hvordan og hva som trengs å vaskes, så her kommer en haug av spørsmål:

Nei jeg følger vaskeanvisning på plagget.
Hvitt alene. Når klærne har vært vasket endel ganger, blander jeg lysegrått med hvitt. Ellers like farger sammen i vask, spesielt de første gangene (mange plagg farger mest av i starten)
Myke leker i vaskemaskin, harde leker i oppvaskmaskin
Det pleier å være vaskeanvisning på de også, er det ikke det ser jeg an hva de er laget av. Noe på 60, 40 der jeg er i tvil om det tåler 60. Men både bamser og andre leker har jeg stort sett bare vasket når de er møkkete eller fulle av gulp/spy.
Har ikke pleid å vaske de, men står vel vanligvis vaskeanvisning på de også. Kommer litt an på hva de er laget av (om det er dun eller syntetisk)
I en kjele med masse vann, lar det koke i fem minutter.

Last edited:
Sniker fra april:)
Her gjorde jeg det slikt:
1. Vasket alt av sengetøy på 60 grader. Men klærne kun på 40 grader.
2. Her vasket jeg alt lyst sammen. Hvit, veldig lys rosa, helt lys grå osv.
Mørk Rosa og rød farger jeg for seg selv, noen ganger med helt lys rosa hvis jeg ikke vasket det med det lyse.
Mørke farger sammen uten om dette:)
3. Ikke vasket rangler. Bitelekene blir nok å vaske med zalo og vann, evt koke hvis det står på pakningen at de tåler det. Ikke gjort det enda, da det ikke er i bruk enda:)
4. Bamser har jeg vasket på 30 grader. Evt 40 hvis det står at dem har tålt det:) men ikke vasket helt nye bamser, men vasket når det evt har kommet gulp på dem.
5. Dyner vaskes som regel på 60 grader hvis det ikke er dun. Se på vaske lappen på dynen din. Pute skal man jo ikke bruke på babyer uansett.
6. Koker suttene første gang i gryte. Lar de koke i 10-15 min første gangen. Etter de skyller jeg de daglig. Bruker kun mam smokker. De kan kokes i mikroen i den esken som følger med:)

Alt som vi har vasket nå før babyen er her har vi vasket på 30 grader, da jeg ser liten vits i å vaske på høyere når poenget er å bare skylle.
Har vasket alt nytt sammen, ingenting har farget av. Ellers hadde det blitt mange unødvendige vask!
Har ikke planer om å vaske det. Isåfall tørke lett over før bruk.
Har ikke planer om å vaske bamsene før bruk, hvis de skulle trenge vask etterhvert så er det bare å se på lappen hva de kan vaskes på.
Hvis dyne og pute er nytt, så trenger du ikke å vaske det, du kan bare lufte det. Ellers står det hvordan du skal vaske det på lappen.
Dette vet jeg ingenting om selv. Men finner ut av det etter baby er født. De skal vel uansett helst ikke bruke smokk før etter 14 dager har jeg hørt.

Back
Topp