Hjelp, varme skru sikringer

Kjokkabållo

Glad i forumet
Hva bør/må jeg gjøre når noen sikringer er varme?

Var 2 sikringer som var varme. Den ene er til kjøkkenet og den andre til Varmtvanns tanken.

Koble fra litt elektrisk utstyr på de kursene.. da er det for mye belastning og det er like før de går mest sannsynlig. Evt kontakte elektriker. Om det er bare varmtvannstanken på ene sikringen vil det si at den nok er for liten for den kursen... og det må endres.

Innimellom så har man hatt litt for mange ting på de kursene og de kan bli litt varme... Men vedvarer det så bør du få en kontroll på sikringsskapet ditt!!
Jeg har og hatt varmgang på sikringer, og når jeg nå har pusset opp måtte jeg ha elektriker, og vi fant ut at pga han skulle ha noen ekstra kurser inn osv så var det like greit å skifte hele innmaten i skapet. Og TRE av sikringene var sprukkne i bunnen!!! En liten brannfelle av dimensjoner!
Ikke bare det, men jeg merker allerede at jeg bruker mindre strøm....

Det du bør gjøre er å bytte til automatsikringer, så slipper du brannfaren ved å ha et gammelt skap!

Er det begge skrusikringene til hver kurs, eller er det bare en av fasene til hver kurs som er varm..? For om det kun er en til hver er det et tegn på feil belastning. At et eller flere apparater holder på å bli ødelagt eller at det lettere kan bli tilløp til brann.

Er begge varme er det høyst sannsynlig overbelastning, så jeg hadde slått av noen apparater eller flytta dem til et uttak som ikke går på den kursen... Men som sagt, det aller beste er å bytte til automater...!

Takk for svar.

Jeg tar ikke på meg kostnaden å bytte sikringskap. Vi bare leiger mens vi bygger hus.
Gu hvor deilig det skal bli å komme inn i heeeelt nytt hus.

Back
Topp