Hjelp, utdanning

smash

Forumet er livet
VIP
Jeg er en eksamen unna å være barne og ungdomsarbeider, men tror ikke jeg kommer til å ta den, da det er 8 år siden jeg var ferdig med lærlingtiden, og ikke husker noe fra skolen..
Har heller ikke helse til å jobbe som det.

Nav vil dekke utdanningen min, og legen sier jeg må utdanne meg til noe som ikke er fysisk tungt!
HVA kan det være???
Jeg syns alt er tungt jeg... Kontoarbeid er mye sitting og jeg får vondt av å sitte for lenge...
Butikk, bhg, ++ er for tungt..

Helsesekretær? Det er litt av alt, og varierende...

Tanketrollet skrev:
Helsesekretær? Det er litt av alt, og varierende...

Hvordan jobber de da? Tar tlf, setter sprøyter osv?

Ta tlf, sitte i resepsjonen, ta blodprøver, enkel sårbehandling...

finnes fortsatt helsesekretær utdannelsen ?

finnes fortsatt helsesekretær utdannelsen ?

Ville tatt ein høgskuleutdanning viss NAV dekka det ;o)
Du kan jo for eksempel jobba 50% som sjukepleiar og tjena like godt som 100% som sekretær.
Kva med bioingeniør? Dei har varierte oppgaver på sjukehus i allefall, både laboratoriearbeid og prøvetaking osv.
Viss du ikkje har lyst å gå på skule lenge, så kan du evt ta medisinsk sekretær, det er 3 mnd kurs, der du kan ta laboratoriekurs i tillegg, sånn at du kan ta blodprøver osv på legesenter.

sogn78 skrev:
Du kan jo for eksempel jobba 50% som sjukepleiar og tjena like godt som 100% som sekretær.
Kva med bioingeniør? Dei har varierte oppgaver på sjukehus i allefall, både laboratoriearbeid og prøvetaking osv.
Viss du ikkje har lyst å gå på skule lenge, så kan du evt ta medisinsk sekretær, det er 3 mnd kurs, der du kan ta laboratoriekurs i tillegg, sånn at du kan ta blodprøver osv på legesenter.

Jeg ville IKKE anbefalt sykepleier når Hi har såpass store fysiske plager, og ikke er det så godt betalt som du virker å tro heller...  Bioingeniør er også uaktuelt pga mye gåing, de går jo rundt på hele huset og tar prøver..  En høyskoleutdanning er jo en god ide forutsatt at HI har generell studiekompetanse, men hadde nok satset på et mye mindre fysisk yrke enn helseyrkene.... 

Smash : Du klarer ikke kontorjobb, barnehage eller butikk jobb, de tradisjonelle helseyrkene er ut pga samme årsak - jeg tror rett og slett du må snakke med nav og se om de har gode ideer for jeg kan ikke komme på noe lurt som IKKE er kontorarbeid og ikke er fysisk tungt på noen måte....

Barnevernspedagog? 

Jeg skal ta fagene jeg mangler for å få generell studiekompetanse i år og søke barnevernspedagog og vernepleier til neste år :)

Hvis du også må ha generell studiekompetanse først kan det jo være at vi ender opp sammen i Porsgrunn :p Bliiiiii med da !

Pearl skrev:

sogn78 skrev:

Jeg ville IKKE anbefalt sykepleier når Hi har såpass store fysiske plager, og ikke er det så godt betalt som du virker å tro heller...  Bioingeniør er også uaktuelt pga mye gåing, de går jo rundt på hele huset og tar prøver..  En høyskoleutdanning er jo en god ide forutsatt at HI har generell studiekompetanse, men hadde nok satset på et mye mindre fysisk yrke enn helseyrkene.... 

Smash : Du klarer ikke kontorjobb, barnehage eller butikk jobb, de tradisjonelle helseyrkene er ut pga samme årsak - jeg tror rett og slett du må snakke med nav og se om de har gode ideer for jeg kan ikke komme på noe lurt som IKKE er kontorarbeid og ikke er fysisk tungt på noen måte....

Eg jobbar som sjukepleiar no, og har jobba som sekretær før, så eg veit at lønna er dobbelt så bra!! Eg skreiv sjukepleiar som eit eksempel på ein høgskuleutdanning.
Som sjukepleiar kan du jobbe som bedriftsjukepleier, i psykiatrien, på poliklinikk,  det MÅ ikkje vera så fysisk som på ein vanlig somatisk avdeling.
Uansett var poenget mitt at det lønner seg å ta ein høgskuleutdanning, og heller jobba redusert, framfor ein lavt betalt jobb i 100%

sogn78 skrev:

Pearl skrev:

sogn78 skrev:

Eg jobbar som sjukepleiar no, og har jobba som sekretær før, så eg veit at lønna er dobbelt så bra!! Eg skreiv sjukepleiar som eit eksempel på ein høgskuleutdanning.
Som sjukepleiar kan du jobbe som bedriftsjukepleier, i psykiatrien, på poliklinikk,  det MÅ ikkje vera så fysisk som på ein vanlig somatisk avdeling.
Uansett var poenget mitt at det lønner seg å ta ein høgskuleutdanning, og heller jobba redusert, framfor ein lavt betalt jobb i 100%

Uansett MÅ man gjennom studiet og da må man også gjennom mye praksis som er veldig fysisk.. Stell og pleie på sykehjem og sykehus kan neppe sies å være bra om man ikke klarer en jobb i en barnehage og sjansen for at hun ikke klarer praksisen er dermed stor..
Når du skriver at lønna er dobbelt så bra regner jeg med at du tar med ubekvemstileggene og det er feil - det er grunnlønn man må sammenligne... En sykepleier tjener IKKE dobbelt av en sekretær i grunnlønn.... Men, det var jo ikke poenget, jeg er enig i at det er lurt med høyskole studie og jeg er enig i at det kan være lurt å jobbe deltid i en bedre betalt jobb,  men jeg klarer ikke å komme med noen gode forslag på hvilken utdannelse hun burde ta for enten er jobben stillesittende med mest kontorarbeid eller mer fysisk med gåing eller ståing..

sogn78 skrev:

Studiene jeg skal ta, er nettstudie hjemme. Siden jeg har små unger, så var det det nav anbefalte.
Men jeg skal på et kurs på nav i juni, og der kan man finne ut hva man vil bli og sånn...
Men som jeg har sagt til nav 100 ganger, så er det mye jeg VIL, problemet er hva jeg KLARER!

sogn78 skrev:

Pearl skrev:

sogn78 skrev:

Jeg er ikke så opptatt av lønna.. Jeg vil aldri kunne klare å jobbe 100% men kanskje en eller maks to dager i uken.
Og da trenger jeg noe kroppen klarer. Så lønn er ikke viktig for meg, kun det å føle seg litt til nytte...

LittleMonkey skrev:
Barnevernspedagog? 

Jeg skal ta fagene jeg mangler for å få generell studiekompetanse i år og søke barnevernspedagog og vernepleier til neste år :)

Hvis du også må ha generell studiekompetanse først kan det jo være at vi ender opp sammen i Porsgrunn :p Bliiiiii med da !

Da skal du tåle en støyt, og gjerne også utagering. Men kommer selvsagt helt ann på hvor du jobber. Som miljøterapeut eller saksbehandler. Men som sistnevnte er iallefall arbeidsmengden stor, og et enormt tidspress.

jeani skrev:

LittleMonkey skrev:
Barnevernspedagog? 

Da skal du tåle en støyt, og gjerne også utagering. Men kommer selvsagt helt ann på hvor du jobber. Som miljøterapeut eller saksbehandler. Men som sistnevnte er iallefall arbeidsmengden stor, og et enormt tidspress.

Ikke så lett å få saksbehandler stilling kun en eller to dager i uken da.

Hvis du ser for deg å kun jobbe 2 dager i uken så burde du jo og velge en utdannelse hvor det er mulighet for å jobbe deltid og. Men altså du skirver at du ikke kan sitte stille lenge og at bhg og butikk er for slitsomt, hva ser du for deg at du klarer da?

Hva er du interessert i, da?

Jeg tar lærerutdanningen nå (over nett), og det er kjempegøy! Ett tips (hvis å studere fulltid blir for mye) er å velge et fag du er interessert i, finne en skole som underviser i dette faget over nett (30-60 studiepoeng), og så ta praktisk-pedagogisk utdanning etterpå. Da skal du kunne undervise i dette faget. Kanskje du kan få en avtale med en skole hvor du bare underviser i dette ene faget, og begrenser arbeidsmengden slik?

Ikke sikkert du vil være lærer, altså, men det er greit å huske på at du ikke trenger å gjøre ting på den vanlige måten. Finn noe du er interessert i, studer dette, og få hjelp av skolen til å tilpasse det du studerer til situasjonen din og til arbeidsmarkedet. Det er massevis av løsninger der ute! :)

*Nyperose* skrev:
Hvis du ser for deg å kun jobbe 2 dager i uken så burde du jo og velge en utdannelse hvor det er mulighet for å jobbe deltid og. Men altså du skirver at du ikke kan sitte stille lenge og at bhg og butikk er for slitsomt, hva ser du for deg at du klarer da?

Jeg vet virkelig ikke...
Er derfor jeg skal på kurs på nav, som varer i 12 uker. Der får man hjelp til sånne ting.

Romle skrev:
Hva er du interessert i, da?

Jeg tar lærerutdanningen nå (over nett), og det er kjempegøy! Ett tips (hvis å studere fulltid blir for mye) er å velge et fag du er interessert i, finne en skole som underviser i dette faget over nett (30-60 studiepoeng), og så ta praktisk-pedagogisk utdanning etterpå. Da skal du kunne undervise i dette faget. Kanskje du kan få en avtale med en skole hvor du bare underviser i dette ene faget, og begrenser arbeidsmengden slik?

Ikke sikkert du vil være lærer, altså, men det er greit å huske på at du ikke trenger å gjøre ting på den vanlige måten. Finn noe du er interessert i, studer dette, og få hjelp av skolen til å tilpasse det du studerer til situasjonen din og til arbeidsmarkedet. Det er massevis av løsninger der ute! :)

Jeg er igrunn ikke så kresen, så kunne tenkt meg mye jeg..
Alt fra butikk til noe med barn. Drømmen er dyrlege da..
Jeg har vært lærervikar i 4 mnd, og det var ganske gøy, så det er jo noe å tenke på:)

Back
Topp