Hjelp! Ulltrøbbel!

Smatte

Glad i forumet
Eg har nettopp vaska ei kvit ulltrøye svigermor strikka til vesleguten. Problemet er at eg vaska den saman med masse anna ull.. Det eg ikkje har fått med meg er at mannen sannsynlig i har fått seg ei nytt ullundertøy i blått, og denne har sjølvsagt farga av! Så då har det komt masse blå flekker på. Brukte milo.. Veit nokon ein måte å få vekk flekkane på utan å øydelegge fibera i ulla?

Lure på da samma. Har fått rosa flekka på ein heilt ny og lyseblå Lillelam dress... :(

Selger ikke de noe sånn bleke/farge greier på butikken? Som du kan vaske akkurat den tingen med for å få den hvit igjen?

Du må nok kanskje farge den mørk. Og sortere vasken heretter, uansett om tøyet er nytt eller ikke.

• Liker
Reactions: EJ
Jeg tror bleking vil ødelegge fibrene, så jeg ville gått for det Mrs Lutz skriver over her, nemlig farge hele trøya blå/mørkere. Svigermor forstår det nok. :)

Jeg fikk rosa flekker på en hvit lillelamdress. Jeg vasket den mange ganger på rad og det ble nesten borte, men ser litt skjær i den enda. utrolig kjipt. Så enten må du prøve det ellers kan du farge den. Kanskje eddik funker på ull? Noen som vet?

På barnas hus selger de sitronsåpe. Den er genial på ull. Fukt genseren gni inn godt med slik såpe, putt plagget i en pose over natten (slik at det holder seg fuktig. Vask på vanlig måte i maskin.
Tenker du får bort endel med den løsningen.
Jeg brukte såpen på en ulljakke som hadde inntørkede blåbærflekker på. Ble som ny.

På barnas hus selger de sitronsåpe. Den er genial på ull. Fukt genseren gni inn godt med slik såpe, putt plagget i en pose over natten (slik at det holder seg fuktig. Vask på vanlig måte i maskin.
Tenker du får bort endel med den løsningen.
Jeg brukte såpen på en ulljakke som hadde inntørkede blåbærflekker på. Ble som ny.
Det er vel litt forskjell på matflekker og klesfargeflekker. Sistnevnte er jo det de bruker for å farge plagg permanent...

Det er vel litt forskjell på matflekker og klesfargeflekker. Sistnevnte er jo det de bruker for å farge plagg permanent...

Jeg tenker det er vel verdt forsøket. For å få farger til å sitte permanent i klær må de jo fikseres med salt.
Her er det snakk om overskuddsfarge fra et farget plagg som har smittet over på et annet. Altså ingen fiksering inn i bildet.
Regner med det sitter ganske gjenstridig, men det gjør også blåbærflekker og rødvin og jeg har fått vekk begge.

Back
Topp