Hjelp, tror jeg har BV...

happymum89

Betatt av forumet
Jeg er i uke 13+2 og er nå livredd for å ha fått bakteriell vaginose. Har hatt dette før(sannsynligvis) og har da kontaktet fastlege og sagt jeg har mye hvit utflod og at det lukter annerledes, har da fått flagyl og det har blitt borte. Jeg er nå redd jeg kun kommer til å få en resept og ikke bli verken sjekket at det er sikkert at jeg har det eller få oppfølging...
Jeg leser dette er forbundet med senabort og for tidlig fødsel ved graviditet. (http://legeforeningen.no/Fagmed/Nor...hos-gravide/kapittel-103-bakteriell-vaginose/)
Er det noen som har hatt dette når de er gravide? Hva gjorde legen? Fikk dere oppfølging resten av graviditeten? Gikk det bra??
Er så redd dette skal gå galt.. Har prøvd i 1,5 år og hadde en MA i uke 12 i juni..

Jeg mener å ha hatt det, gikk aldri til legen, men det kan umulig ha vært noe annet :) Jeg kjøpte intimsåpen fra Vivag på apoteket og vaginaltbl fra Vivag, det gjorde susen på meg! :) Prøv det og se om det hjelper - du merker jo fort om det ikke blir bedre..

Hadde det i begynnelsen med første. Fikk resept på et eller annet som skulle tas etter uke 12, og etterpå var det borte. Ingen ekstra oppfølging.
Det gikk helt fint, han er 6,5 nå.
Hvis du er urolig kan du jo si det til legen. :)

Sorry, leste egentlig ikke godt nok før jeg svarte :( gå til legen, si at du er bekymret og ønsker en undersøkelse - ikke bare resepten.. Du kan jo bruke Vivag såpen i tillegg - det er bare melkesyrebakterier i den, helt ufarlig, opprettholder et godt ph-miljø nedi hufsa.. Jeg bruker den alltid, og har vært veldig "fin" etter keg startet :)

Hadde det i begynnelsen med første. Fikk resept på et eller annet som skulle tas etter uke 12, og etterpå var det borte. Ingen ekstra oppfølging.
Det gikk helt fint, han er 6,5 nå.
Hvis du er urolig kan du jo si det til legen. :)

Okay, det var godt høre.. Ja det må jeg nesten si til hun, men redd hun bare avfeier det... :p
Testet de på noen måte og påviste det eller var det bare på bakgrunn av utflod/lukt du fikk diagnosen?

Sorry, leste egentlig ikke godt nok før jeg svarte :( gå til legen, si at du er bekymret og ønsker en undersøkelse - ikke bare resepten.. Du kan jo bruke Vivag såpen i tillegg - det er bare melkesyrebakterier i den, helt ufarlig, opprettholder et godt ph-miljø nedi hufsa.. Jeg bruker den alltid, og har vært veldig "fin" etter keg startet :)

Da skal jeg kjøpe den så kanskje jeg ikke får det tilbake iallfall :)

Jeg var redd for det samme, gikk til lege og sa jeg ville ha undersøkelsen siden jeg var gravid, og fikk det. Viste seg at jeg ikke hadde, så det var jo en lettelse. :)

Okay, det var godt høre.. Ja det må jeg nesten si til hun, men redd hun bare avfeier det... :p
Testet de på noen måte og påviste det eller var det bare på bakgrunn av utflod/lukt du fikk diagnosen?
Det var gynekologen som tok tidlig ul som sa det. Mener å huske at han så i mikroskop for å bekrefte. Ellers var det pga symptomer. :)

Jeg var redd for det samme, gikk til lege og sa jeg ville ha undersøkelsen siden jeg var gravid, og fikk det. Viste seg at jeg ikke hadde, så det var jo en lettelse. :)

Så bra! :) hvordan undersøkte de dette?
Siden min lege har stilt diagnose før på bakgrunn kun av hva jeg sier om lukt/utflod bare...

Legen min satte diagnosen ved gu, tror faktisk hun luktet på prøven hun tok (blæh). Første gangen fikk jeg antibiotikastikkpiller eller noe slikt. Videre har jeg ofte tilbakefall, får bare beskjed om å bruke reseptfritt fra apoteket, så jeg bruker vivag-stikkpiller regelmessig (tar bare en i døgnet da for å holde det i sjakk), og prøver ellers å bruke lite string, sove uten truse av og til (syns ikke det er behagelig å være helt naken da), vaske med bare vann osv. Vet ikke hva ellers man kan gjøre.

Jeg hadde det i forrige svangerskap og de fant ut dette seint.
Fikk prematurerier og føden mente det var på grunnen av dette.
Jeg ble da behandlet og gikk overtid med babyen ;) Fikk god oppfølging da, men det er nok fordi jeg var såpass seint i svangerskapet før de fant ut av dette!

Jeg hadde det i forrige svangerskap og de fant ut dette seint.
Fikk prematurerier og føden mente det var på grunnen av dette.
Jeg ble da behandlet og gikk overtid med babyen ;) Fikk god oppfølging da, men det er nok fordi jeg var såpass seint i svangerskapet før de fant ut av dette!

Hvor sent var det da.? :)
Håper de gir meg noe oppfølging iallfall for jeg er skikkelig redd det skal skje noe....

Jeg hadde det for noen uker siden, ringte legen min og fikk en antibiotika kur. Trenger ikke noe mer oppfølging etterpå om man blir kvitt det :-) jeg var mellom uke 20-25 ca er nå i uke 32

Så bra! :) hvordan undersøkte de dette?
Siden min lege har stilt diagnose før på bakgrunn kun av hva jeg sier om lukt/utflod bare...
Tok prøve, strøk med bomullspinne, tror jeg. Fort gjort og null stress. :-)

Fortell legen om hva du er bekymret for og at du vil ha en sjekk!

Back
Topp