Hjelp til valg av vogn og vognpose

KMO92

Andre møte med forumet
Hei alle sammen:love2

Jeg er førstegangsgravid og vi har nylig beveget oss ut i den store jungelen av utstyr og merker.

De vognene vi nå står mellom er:
- Bugaboo fox 2
- Cybex prima
- Emmaljunga nxt90

Ønsker gjerne tips og erfaringer om disse vognene, og evt hva vi bør være ekstra obs på ved valg av vogn.
Videre har vi sett oss ut vognposen easygrow nord. Synes den virker kjempegod med ekstra dun og ull i ryggen. Positivt at man kan bytte ut dynen inni også.

Alt av tips tas i mot med stor takknemlighet:Heartpink

Jeg har ingen gode tips å komme med da jeg selv er førstegangs, men vi var en runde og kikket i dag og falt litt for Uppababy Vista v2. Har du sett på den også? Den virket enda enklere enn Bugaboo, men er ikke så ofte med i tester osv. I følge Babyshop er det den de selger mest av om dagen :)

Kan være greit å tenke på hvor i landet du bor, for trilleføre og hvor varmt det blir om vinteren.

De fleste vognposer og vogner passer sammen, så tenk først og fremst på vogn :)

Det vanskelige med vogn er at det er smak og behag og du kan ikke vite det før du har prøvd litt i bruk dessverre :hilarious: alle de tre vognene du nevner er gode vogner, men tror cybex priam kommer dårligst ut på snøføre.

Det du kan videre tenke på ved valg av vogn:

Skal den mye ut og inn av bil - hvordan er den å legge sammen, hvor mye plass tar den?
Hvor lang er sittedelen?
Hvor lang er bagen?
Er du og samboer høye, så får dere kanskje et barn som vokser raskt i lengden? Vi er en kort og en lang, og fikk et barn som vokste mye i lengden. Gjennomsnittlig blir guttene fortere større enn jenter, men ikke alltid.

En marsbaby vil såklart ha god plass i bagen som nyfødt, men i septmber/oktober igjen når babyen er blitt 6-7 mnd kan en liten bag ha blitt litt liten når vinterpose skal oppi igjen. Samtidig er det mange som likevel bytter til sittedel rundt 6 mnd :)

Det er litt ulik vekt på vognene, men jeg synes ikke nødvendigvis det har alt å si. Titt på dem i butikk og se hvilken du liker best. Alle vognene kan ha langt håndtak, så det vil passe både lang og kort.

På cybex priam og fox2 er det ergonomisk sittedel, mens det på emmaljunga er mulig å velge ergonomisk eller flat. Det er litt smakssak hva man liker best.

Hei.
Detter er som de fleste over sier smak og behag. men jeg kan dele min erfaring. Jeg hadde bugaboo fox til min første var super fornøyd med den! Lett å trille, legg å pakke i bilen, også kan man lett kjøpe ekstra utstyr til bugaboo, du kan bytte farge på stoff osv om ønskelig senere. Men så byttet jeg sover til bugaboo donkey super vogn den også men noe smaker bagdel og sittedelen eneste som jeg har merket forskjell. Men ellers supe fornøyd med bugaboo. vognpose har jeg voksi urban! Og elsker den! Den er varm å god! Passet fint begge vognene! Vi er kjempe fornøyd med voksi vinterposen! Litt dyre men vært hver eneste kroner mener vi!:)
Lykke til og ikke minst kos deg med å handle inn! Det er supergøy! Prøv deg frem i butikkene

Vi har easygrow(huske ikke hvilken type), Viber superfornøyd. Den er varm, og på de kaldeste dagene har vi bare lagt et ekstra teppe oppi. Gutten vår har våknet varm og god unansett vær ute. Vi hadde den i en Britax smile 2, og med saueskinn

Vi har Emmaljunga nxt90F Outdoor, er superfornøyd med vogna! Bruker den fortsatt til snart 2,5 åringen når han skal sove dupp i helgene, så den er romslig og god (vi har da den sportsdelen som kan legges flat). Håper forøvrig han er ferdig med å sove dupp innen lillebabyen kommer :p Bagen ser jo litt mindre ut enn på de tradisjonelle vognene, men om man ser på de innvendige målene så er den ikke særlig mye mindre og jeg opplevde den ikke som trang innen lillegutt uansett var klar for å flytte over i sportsdelen. Den er god å trille både for meg på 172 cm og mannen på 194 cm, da håndtaket kan justeres både teleskopisk og ergonomisk. God trillekomfort, takler det meste av føre (vanskelig i dyp snø, men hvilken vogn er vel ikke det..). Bra med integrert solskjerming og insektsnetting.

Vi har Easygrow Exclusive og er også veldig fornøyd med den, varm og god! Den er vel ganske lik Nord, bortsett fra muligheten til å bytte dyne i Nord som jo er et stort pluss! :happy:

Jeg personlig liker best de vognposene som åpnes på midten. Har selv voksi city og elsker den. Guttungen på snart 3 tok seg en dupp i den i helga og han sa "posen gir meg en klem" :hilarious:
Den er veldig nær og god, sovner med en gang jeg snurper den sammen.
De posene som åpnes på sidene synes jeg er litt upraktiske når de er åpne spes. i sittedelen, den dyna blir liksom litt i veien for meg som bruker vogna daglig da vi alltid går siden jeg ikke har førerkort. Tungvint å ta dyna helt av så den blir ofte hengende over håndtaket. Lettere å bare zippe ned å åpne :p

Jeg har Stokke vogn så har ikke prøvd noen av vognene du tenker på, men jeg har hatt voksi city pose og easygrow nord. Voksi city er varm og god, i dag den brukt i barnehagen i sovevognen. Hjemme har jeg easygrow nord. Den er jeg veldig fornøyd med, da den er varm og behagelig, det er også ull mot ryggen som hjelper de små å regulere temperaturen. Det er også mulig å bytte «innmaten» til en tynnere sommerdyne.

Last edited:
Jeg stod også mellom Bugaboo fox2 og Emmaljunga NXT90 (uppababy var aldri noe alternativ fordi de ser vanskelig ut å vippe opp en fortsauskant feks). For oss falt valget på Emmaljunga NXT90. Var samboer som gjorde valget for oss. Etter en tur i en butikk hvor de hadde begge sa samboer at bugaboo var uaktuell pga understellet. Han var rett og slett redd for å ødelegge bugabooen. Vi ønsker å bruke vognen mye i skogen og at den skal holde til flere barn. Vi bor i 4 etg uten heis så for oss var det også litt avgjørende at vognbagen ikke var for tung og at den var enkel å fjerne fra understellet (det får vi lov til å lagre under trappa i oppgangen). Synes både Emmaljunga og bugaboo var like tunge her, men Emmaljunga var enklere å løsne fra understellet og bærekomforten av bagen kjentes bedre. Med bugaboo føler jeg barnet sklir ned i hodeenden når man bærer bagen (ubalansert). Emmaljunga er dog en del tyngre i understellet noe som vil merkes om vognen må bæres, men vi tenker å bruke den mest til trilling. Vi hadde sikkert vært fornøyde med begge deler, men dette er det vi opplevde da vi så på vognene i butikk.

Vi har Emmaljunga nxt90F Outdoor, er superfornøyd med vogna! Bruker den fortsatt til snart 2,5 åringen når han skal sove dupp i helgene, så den er romslig og god (vi har da den sportsdelen som kan legges flat). Håper forøvrig han er ferdig med å sove dupp innen lillebabyen kommer :p Bagen ser jo litt mindre ut enn på de tradisjonelle vognene, men om man ser på de innvendige målene så er den ikke særlig mye mindre og jeg opplevde den ikke som trang innen lillegutt uansett var klar for å flytte over i sportsdelen. Den er god å trille både for meg på 172 cm og mannen på 194 cm, da håndtaket kan justeres både teleskopisk og ergonomisk. God trillekomfort, takler det meste av føre (vanskelig i dyp snø, men hvilken vogn er vel ikke det..). Bra med integrert solskjerming og insektsnetting.

Vi har Easygrow Exclusive og er også veldig fornøyd med den, varm og god! Den er vel ganske lik Nord, bortsett fra muligheten til å bytte dyne i Nord som jo er et stort pluss! :happy:

Var å kikka på Emmaljunga NXT90 i dag. Ikke landa enda, men tenker at vi må ha bestemt oss i god tid før jul hvis vi er uheldige og får bestillingstid, dama i butikken sa det kunne ta 8 uker hvis de ikke hadde inne. Er det noen forskjell på den og ‘outdoor’-typen?

Var å kikka på Emmaljunga NXT90 i dag. Ikke landa enda, men tenker at vi må ha bestemt oss i god tid før jul hvis vi er uheldige og får bestillingstid, dama i butikken sa det kunne ta 8 uker hvis de ikke hadde inne. Er det noen forskjell på den og ‘outdoor’-typen?

Hovedforskjellen er jo dekkene, Outdoor har dyp mønsterdybde og egner seg derfor bedre i ulendt terreng og på vinterføre (stor fordel her i Tromsø!) :) Så var det jo en bonus at Outdoor hadde brune skinndetaljer (i alle fall på 2018 modellen som jeg har), som jeg er en sucker for :D

Back
Topp