hjelp til tolking av en strikkeoppskrift?

tahiti

Glad i forumet
Desemberskattene 2014
Jeg lurer på om noen vil være så snill å tolke et avsnitt i strikke oppskriften jeg holder på med? Har aldri lest en oppskrift før og blir litt svimmel. :confused005 egentli første gang jeg strikker noe som helst uten om sjerf...

Jeg har strikka en dress med hette. Dvs jeg har strikka dressen og har bare hetta igjen, men forstår ikke en dritt og får ikke tak i hun som har hjulpet meg og er kjeeempe ivrig på å bli ferdig. Noen av dere som ser syn på å forklare meg på en "how to for dummies" måte? :confused004

HETTE:
Strikk opp ca 60 til 100 m (ikke strikk opp m over stolpene) rundt halsen på rundp 4,5. Strikk 1 p rett fra vrangen SAMTIDIG som m-antallet justeres til 44-48-52 (56-60) m. DONE men blir forvirra av resten!

Strikk 2 Riller. Deretter strikkes det 1 p rett fra retten SAMTIDIG som det økes 24 m jevnt fordelt = 68-72-76 (80-84) m. Strikk 1 p vr tilbake. Videre strikkes det vrbord slik – fra retten: 1 m rille, 2 r, * 2 vr, 2 r *, gjenta fra *-* og avslutt og 1 m rille. Strikk vrbord i 2 cm, videre strikkes det glstrikk med 1 m Rille i hver side mot midt foran til hetten måler 21-23-25 (27-28) cm, fell av. Brett hetten dobbel og sy hetten sammen på toppen - sy kant i kant slik at det ikke blir en tykk søm. Strikk opp 112-124-136 (144-152) m langs kanten på hetten på rundp 3,5. Strikk 1 p rett fra vrangen og 1 p rett fra retten. Videre strikkes det slik (fra vrangen): 1 kantm, * 2 vr, 2 r *, gjenta fra *-* over de neste m 108-120-132 (140-148) m og avslutt med 2 vr og 1 kantm. Strikk vrbord i 8 cm, fell av med rett over rett og vrang over vrang.

Håper du har fått hjelp :-)

Skulle gjerne ha hjulpet deg, men for meg ble dette gresk :-/

2 riller = 4 pinner (frem-tilbake-frem-tilbake bare rett)

Sent from my iPhone using BV Forum

Så på neste pinne, øker du 24 masker jevnt fordelt sånn at du får riktig maskeantall, alt etter hvilken størrelse du strikker.

Så strikker du vrangbord: 1r, 2vr, 2r, 2vr osv. Avslutt med 1r. Vrangborden skal være 2 cm lang.

Så skal du stikke glattstrikk, dvs rett på retta og vrang på vranga. Altså du strikker rett ene veien og vrang tilbake. Den første og siste maska strikkes alltid rett. Strikk til du har riktig antall cm.

Back
Topp