Hjelp til nav rettigheter

Frksvima

Betatt av forumet
Jeg har ei venninne som sitter med ei 6 uker gammel jente og kun får barnetrygd. Hun hadde en ekstrahjelp stilling før hun ble gravid men ble sykemeldt tidlig. Og hun har ikke noe inntekt derifra..

Jeg er litt grønn på nav systemet og det samme er hun.. :P

Siden hun ikke har opparbeidet seg noe foreldrepenger så fikk hun innvilget engangsstønaden.

Hun bor sammen med barnefar i hans eier leilighet.

Vil ikke hun ha rett på litt mer økonomisk hjelp? :O Evt sosialhjelp?

Om hun ikke har annen inntekt er det sosialhjelp som er alternativet, ja.
Du sier de bor sammen - er de gift? Om de ikke er gift har far ikke forsørgerplikt for mor, men for deres felles barn.

Det mor da har rett på er livsopphold, de veiledende satsene på dette er 4650,- pr mnd (varierer noe fra kommune til kommune). Hun har også rett til å få dekket boutgifter. Om leiligheten er eid betyr det at rentene dekkes (altså hennes halvpart), da avdrag regnes som formuebygging og det er ikke det sosialhjelp skal dekke. I tilegg vil halve strømregningen kunne dekkes.
Det er viktig at de kan vise til en avtale dem i mellom om betaling av bokostnader, er det slik at alt står i fars navn kan det om det ikke er skrevet noen avtale avslås med begrunnelse at han ville klart utgiftene uten henne siden alt allerede er i hans navn. Dette er skjønnsbasert, så det er vanskelig å si noe mer konkret om det :-)

Om hun ikke har annen inntekt er det sosialhjelp som er alternativet, ja.
Du sier de bor sammen - er de gift? Om de ikke er gift har far ikke forsørgerplikt for mor, men for deres felles barn.

Det mor da har rett på er livsopphold, de veiledende satsene på dette er 4650,- pr mnd (varierer noe fra kommune til kommune). Hun har også rett til å få dekket boutgifter. Om leiligheten er eid betyr det at rentene dekkes (altså hennes halvpart), da avdrag regnes som formuebygging og det er ikke det sosialhjelp skal dekke. I tilegg vil halve strømregningen kunne dekkes.
Det er viktig at de kan vise til en avtale dem i mellom om betaling av bokostnader, er det slik at alt står i fars navn kan det om det ikke er skrevet noen avtale avslås med begrunnelse at han ville klart utgiftene uten henne siden alt allerede er i hans navn. Dette er skjønnsbasert, så det er vanskelig å si noe mer konkret om det :-)
De er ikke gift, bare samboere.

Men vil hun ha krav på å få dekket boutgifter når hun ikke står som deleier av leiligheten? Er kjæresten hennes som eier den alene, men de bor sammen.

Så da trenger dem en kontakt mellom seg på at hun skal betale halvparten av husleie og Evt felles utgifter så vil hun kanskje få muligheten til å få dette dekket i form av en stønad?

Ser det klikka litt for appen, vet ikke Åssen jeg får sletta det ifra tlf.. :O Beklager ;P

Fikk slettet dobbeltpostene :-)

Hun må ha en skriftlig dokumentasjon på at de har en avtale rundt husleie/boutgifter, det holder ikke å bare si at "Jeg betaler XX kr.". En kontrakt dem i mellom, som om hun er leietaker og han er utleier vil antakelig være best.

Back
Topp