Hjelp til mat som ALLE barn liker???

kasandre

Gift med forumet
Sensommerbarna 2016
Snuppa mi er så lite glad i mat!! Det er så vanskelig å finne på nye ting ho vil spise... Ho liker kun pleverpostei, smøreost, prim og brunost på skiva, alt annet spytter ho ut. Til middag er det potet, pasta(et par stk), gulerøtter, mais, rødbeter og pølser, kjøttboller/kaker/karbonader ho spiser... ho elsker hvitløksbaguetter! Eg får omtrent ikkje i ho noe annet enn det ovennetvnte (utenom all frukt, snop og kjeks da).
Syns det er så trist vi ikkje kan gå ut og spise middag fordi ho da ikkje spiser noen ting. Som det er nå, så spiser ho såvidt 1 skive til frokost og lunsj, med mindre ho får lov og springe rundt med skiva i hånda, og det liker ikkje mamma og pappa altså :p
Trenger tips!! :)

Så om hun får springe rundt med skiva...spiser hun da??? I så fall betyr vell det at hun liker maten, bare ikke å sitte i ro å spise.

Men har ikke så mange mat forslag da... Fiskeboller eller fiskekaker...pleier å bli likt av ungene i barnehagen i alle fall.

Uten å hakke på dere som foreldre, men er dere veldig strenge ved måltidene så er kanskje det en faktor?? Om det blir veldig mye fokus på sitte fint, spise pent, bruke skje osv....

prøv å dempe lyset litt når en spiser, lese en bok, spise fingermat.... Vet ikke jeg..bare noen tips.

tipset mitt er litt lengre tid mellom måltidene (slik at hun er sulten), ikke spise mellom måltidene eller drikke annet enn vann og ikke potet/pasta til middag men kun kjøtt/fisk og grønnsaker. gi henne litt tid - spiser hun ikke er det ikke noe annet alternativ. ikke gi noe oppmerksomhet eller styr ut av det, bare sett maten på bordet og spis selv og snakk løst og fast om alt annet enn å spise. ang pasta er det mye du kan gjøre for å øke variasjonen av smaksopplevelser, f.eks forskjellige type sauser, creme fraishe, pesto osv...

her så elsker barna fiskegrateng. poteter, rømme og grønnsaker.
fiskeboller.
kylling nuggets
fiskegryte
eggerøre
pasta carbonara
fiskepinner, pommes frites, mais, salat med forskjellige dressinger.

men her så serverer jeg enten en saus, rømme eller dressing til.

karaoke skrev:
Så om hun får springe rundt med skiva...spiser hun da??? I så fall betyr vell det at hun liker maten, bare ikke å sitte i ro å spise.

Men har ikke så mange mat forslag da... Fiskeboller eller fiskekaker...pleier å bli likt av ungene i barnehagen i alle fall.

Uten å hakke på dere som foreldre, men er dere veldig strenge ved måltidene så er kanskje det en faktor?? Om det blir veldig mye fokus på sitte fint, spise pent, bruke skje osv....

prøv å dempe lyset litt når en spiser, lese en bok, spise fingermat.... Vet ikke jeg..bare noen tips.

Vi lar ho grise og styre på som ho vil, får til og med lov å smøre på skiva si selv, så strenge i den forstand er vi ikkje :) Vi er bare strenge med at ho skal spise det ho får servert, for vi lager ikkje 2 retter for å si det sånn... Passer alltid på at ho har minst 1 ting vi veit ho liker på fatet då. Da ho var heilt lita måtte vi lese bok, leke distrahere ho for å få i ho mat, men det gikk over etterhvert. Syns bare det er litt trist det skal være sånn...

Back
Topp