Hjelp til eggløsning

Malle86

Betatt av forumet
Hei.
Jeg og samboer prøver nå aktivt å få barn. Vi startet prøvingen i oktober. Siden da har jeg kun hatt to eggløsninger. Jeg er nå på cd 35, og venter fortsatt på eggløsning. Jeg skjønner nå at jeg trenger litt hjelp.
Jeg skulle egentlig til gyn i dag, men måtte utsette. Jeg her fått korona, neste time er i mars. Jeg vurderer å dra privat.
Dere som har fått hjelp til å sette i gang el. Hva slags hjelp har dere fått? Er det piller? Er det kraftige bivirkninger? Har det hjulpet?

Jeg er 35 år, har ingen barn fra før og er litt overvektig. Men jeg jobber med vekta, og er aktiv hver dag og trener tre ganger i uka. Jeg antar at vekt (og ikke minst stress!) har mye med dette å gjøre. Vil jeg fortsatt få hjelp, eller må jeg ned i vekt først? Noen med erfaring?

Jeg begynner å miste motet merker jeg.
 
Hei.
Jeg og samboer prøver nå aktivt å få barn. Vi startet prøvingen i oktober. Siden da har jeg kun hatt to eggløsninger. Jeg er nå på cd 35, og venter fortsatt på eggløsning. Jeg skjønner nå at jeg trenger litt hjelp.
Jeg skulle egentlig til gyn i dag, men måtte utsette. Jeg her fått korona, neste time er i mars. Jeg vurderer å dra privat.
Dere som har fått hjelp til å sette i gang el. Hva slags hjelp har dere fått? Er det piller? Er det kraftige bivirkninger? Har det hjulpet?

Jeg er 35 år, har ingen barn fra før og er litt overvektig. Men jeg jobber med vekta, og er aktiv hver dag og trener tre ganger i uka. Jeg antar at vekt (og ikke minst stress!) har mye med dette å gjøre. Vil jeg fortsatt få hjelp, eller må jeg ned i vekt først? Noen med erfaring?

Jeg begynner å miste motet merker jeg.
Hei. De vil nok sjekke din BMI når du er hos gynekolog. Jeg fikk provera/femar og Letrozol for å få i gang syklusen min. Litt usikker på hvordan det er når en har for lange sykluser, i mitt tilfelle hadde jeg ikke mensen i 8 måneder etter p-pilleslutt. Jeg for min del hadde ingen andre bivirkninger annet enn at jeg var litt ‘’hormonella’’ i den perioden :laughing001 gikk ‘’kun’’ utover gubben :love017
 
Jeg fikk ikke hjelp offentlig fordi jeg var overvektig. Dog dette er over 10 år siden. Men tror ennå de har noen krav i forhold til BMI, jeg må forholde meg til at selv om jeg er 38 snart så får jeg nok ikke hjelp offentlig å har nå tatt kontakt privat, da jeg er veldig overvektig nå denne gangen. Da jeg var offentlig så var jeg alt fra 75-90 kg på 163 cm.
 
Hei.
Jeg og samboer prøver nå aktivt å få barn. Vi startet prøvingen i oktober. Siden da har jeg kun hatt to eggløsninger. Jeg er nå på cd 35, og venter fortsatt på eggløsning. Jeg skjønner nå at jeg trenger litt hjelp.
Jeg skulle egentlig til gyn i dag, men måtte utsette. Jeg her fått korona, neste time er i mars. Jeg vurderer å dra privat.
Dere som har fått hjelp til å sette i gang el. Hva slags hjelp har dere fått? Er det piller? Er det kraftige bivirkninger? Har det hjulpet?

Jeg er 35 år, har ingen barn fra før og er litt overvektig. Men jeg jobber med vekta, og er aktiv hver dag og trener tre ganger i uka. Jeg antar at vekt (og ikke minst stress!) har mye med dette å gjøre. Vil jeg fortsatt få hjelp, eller må jeg ned i vekt først? Noen med erfaring?

Jeg begynner å miste motet merker jeg.
Hei! Gikk du på prevensjon frem til Oktober? :happy: For i tilfelle så er det jo veldig vanlig at det tar litt tid for kroppen å komme i rytme igjen
 
Jeg har uregelmessige sykluser, og manglende EL enkelte sykluser selv om jeg har mensen. Fikk hjelp fra gynekolog (privat, men henvist via fastlege) med Clomifen og Ovitrelle.
Clomifen er tabletter som gjør at egg/folliklene vokser bedre og Ovitrelle gjør at egget slipper på et bestemt tidspunkt. Dette i tillegg til oppfølging og UL hos gynekolog før EL.

Jeg er også litt overvektig, men fikk hjelp uten spørsmål derfra. Det fungerte på første forsøk sist vi ble gravide, men har ikke fungert på 3 forsøk nå denne gangen :(
Nå skal vi i gang med IVF, er fortsatt litt overvektig... 32,7 i BMI mens "kravet" for IVF der jeg skal er på 32. Så de var ikke så strenge heldigvis, men det kan variere litt fra sted til sted.
 
Som de andre skriver er det forskjellige medikamenter som hjelper med eggløsning. Clomifen og Letrozol/ Femar (de to sistnevnte er ett og det samme) er vel de med mest erfaring på og prøves som regel først. Disse hjelper egget å bli modent. Det er ikke sikker du må ta Ovitrelle, som er en hcg sprøyte. LH (det hormonet som kaller frem eggløsning i hjernen etter den ble modent) og hcg (svangerskapshormon) er veldig like i oppbygning. Derfor utløser hcg i kroppen eggløsning. Og det er også grunnen til at eggløsningstester blir positiv ved graviditet. Jeg brukte først Letrozol i 4 måneder uten resultat. Derfor valgte klinikken å sette meg på sprøyter med medikamentet Gonal F, som brukes bed ivf for å modne mest mulig egg (eller egentlig follikkel som inneholder eggene). Brukte da en super lav dose ift de som skal gjennom ivf. Ble gravid med tvillinger på første forsøk. Lykke til med prøvingen, og det er en god ide å gå privat. Bedre oppfølging og det går fortere.
 
Jeg fikk ikke hjelp offentlig fordi jeg var overvektig. Dog dette er over 10 år siden. Men tror ennå de har noen krav i forhold til BMI, jeg må forholde meg til at selv om jeg er 38 snart så får jeg nok ikke hjelp offentlig å har nå tatt kontakt privat, da jeg er veldig overvektig nå denne gangen. Da jeg var offentlig så var jeg alt fra 75-90 kg på 163 cm.
Men gjaldt det IVF? Eller trengte du bare hjelp til eggløsning? Jeg vet at ivf har krav til bmi under 32 eller 33. Jeg er på 34 nå, så ikke så langt unna. Men gjelder det kravet også kun når man har lange sykluser eller ikke eggløsning? Mange med pcos f.eks er jo overvektige, og trenger hjelp til å få eggløsning.
 
Men gjaldt det IVF? Eller trengte du bare hjelp til eggløsning? Jeg vet at ivf har krav til bmi under 32 eller 33. Jeg er på 34 nå, så ikke så langt unna. Men gjelder det kravet også kun når man har lange sykluser eller ikke eggløsning? Mange med pcos f.eks er jo overvektige, og trenger hjelp til å få eggløsning.

Var ennå ikke på stadiet til IVF på det punktet. Jeg har mulig pcos og vi fant ut at kanskje egglederne var tette. Men vi snakket ennå ikke om IVF... Men igjen så fikk jeg ingen medisiner før hun hadde sjekket egglederne og for det måtte jeg ned i vekt også
 
Hei.
Jeg og samboer prøver nå aktivt å få barn. Vi startet prøvingen i oktober. Siden da har jeg kun hatt to eggløsninger. Jeg er nå på cd 35, og venter fortsatt på eggløsning. Jeg skjønner nå at jeg trenger litt hjelp.
Jeg skulle egentlig til gyn i dag, men måtte utsette. Jeg her fått korona, neste time er i mars. Jeg vurderer å dra privat.
Dere som har fått hjelp til å sette i gang el. Hva slags hjelp har dere fått? Er det piller? Er det kraftige bivirkninger? Har det hjulpet?

Jeg er 35 år, har ingen barn fra før og er litt overvektig. Men jeg jobber med vekta, og er aktiv hver dag og trener tre ganger i uka. Jeg antar at vekt (og ikke minst stress!) har mye med dette å gjøre. Vil jeg fortsatt få hjelp, eller må jeg ned i vekt først? Noen med erfaring?

Jeg begynner å miste motet merker jeg.


Etter noen år med prøving uten hell, utrolig lange, ustabile sykluser gikk vi til privat gynekolog. Startet på metformin og letrozol/Femar (dobbel dose) (begge i piller). Gikk på disse i 8-9 mnd (med unntak av en pausemnd fra letrozol), samtidig som jeg jobbet med å gå ned i vekt. Måtte ikke gå ned i vekt før jeg startet på disse.

Fikk noe bivirkninger i starten som ugrei mage og kvalme, men dette gikk over :happy: Var veldig motløs og skulle bli henvist til ivf. Tok pasue fra hormonene i påvente av dette. Første syklusen etter satt vår lille mirakelspire og er nå halvveis i svangerskap :love2
 
Da jeg søkte hjelp offentlig første gang fikk jeg beskjed om å gå ned i vekt før de ville hjelpe meg, men var en god del yngre enn deg da.
Har gått privat og fått utskrevet provera pg letrozol som har gitt meg eggløsning :)
 
Back
Topp