hjelp til amming

~ine~

Forelsket i forumet
hei, min 11 dager gamle sønn er ikke så flink til å ta puppen, så jeg har brukt flaske til han til nå.
når vi prøver, så er han bare på den i noen sekunder og suger maks 2-3 ganger, og så går han bort fra den igjen og begynner å grine, det eneste som hjelper da er flaske.

han noen tips til hvordan han skal holde seg på puppen?

Hmm...har du prøvd å stimulere brystet godt først, og gjerne håndmelke ut litt før han legges til, så utdrivingen er i gang? Kan være han synes det blir slitsomt ellers, og at han får ut lite i forhold til hva han er vant med fra flaske?

ORIGINAL: *Bertine`s mamma*

Du kan jo prøve brystskjold.. det funker ofte fint på de som ikke klarer å holde taket på puppen, for da blir det jo en stor brystvorte, litt mer å holde fast i om du skjønner..?
Det som kan være dumt med det, er at det kan være vanskelig å slutte igjen.. men det er jo bedre å amme med skjold enn å ikke amme da..

Lykke til ihvertfall![:)]

Jeg har prøvd brystskjold men han tar ikke den heller.. han bare "biter" kjenner litt på den.. kansje han suger to sek så slipper han..
Jeg ser det er melk der,så det kommer jo melk.. skjønner ikke hvorfor han bare ikke suger da??
Til slutt blir han så sulten og vrir og gråter så fælt.. så da må jeg bare gi han flaska.

At det faktisk er melk, betyr nok ikke at den kommer like fort som fra flaske... Hvis du ikke har prøvd, ville jeg neste gang han er sulten prøvd å håndmelke litt til det 'strømmer' godt med melk fra brystet, før du legger ham til. Så slipper han å bli frustrert før utdrivingen er kommet ordentlig i gang... Verdt et forsøk i alle fall.

Kanskje også prøve å legge han til litt ofte, så han ikke er "Skrubb" sulten når han blir lagt til.[:)]

ORIGINAL: Lille Rosin

Kanskje også prøve å legge han til litt ofte, så han ikke er "Skrubb" sulten når han blir lagt til.[:)]

Ja, kan prøve det.. men da må jeg vekke han da? for han sover jo til han våkner av seg selv og da er han skrubb sulten.
Skulle ønske han bare ville ta puppen og suge!
Jeg måtte begynne å gi han mat på flaske fordi jeg ikke fikk til å amme han... mat må han jo få.. men skulle ønske han bare tok puppen!

ORIGINAL: guttebaby86

ORIGINAL: Lille Rosin

Ja, kan prøve det.. men da må jeg vekke han da? for han sover jo til han våkner av seg selv og da er han skrubb sulten.
Skulle ønske han bare ville ta puppen og suge!
Jeg måtte begynne å gi han mat på flaske fordi jeg ikke fikk til å amme han... mat må han jo få.. men skulle ønske han bare tok puppen!

Tror kanskje jeg ville prøvd det jeg. Og om det ser ut til at han vil sovne ved puppen, ta han til raping ofte.
Lykke til.[:)]

Et litet tips fra en barnepleier, signerer de andre jentene her, viktig at du handmelker så melken kommer innen du legger han til, se også til at han har et godt tak i puppen din. Når du merker at han slutter å suge så masser han litt under foten, da begynner han garantert å suge igjen[;)]

Lykke til!!

Klem fra Ane

ORIGINAL: *Bertine`s mamma*

Uff.. forstår at det er frustrerende ja..

Du har prøvd å holde i brystet? Forme det litt spissere liksom? Ikke så lett å forklare, men..

ja.. føler jeg har prøvd alt... han suger seg ikke fast liksom.... til slutt bli han bare helt frustrert og vræler.

Har du nok melk da? Tobias hadde en periode han ikke ville ha brystet. Det var fordi jeg ikke hadde nok melk. Ga han flaska, og så ville han ikke ha mere pupp. Vet det er skikkelig frustrerende med en vrælende unge på fanget. Satt å gråt sammen med gutten min.
Hvis du ønsker å fullamme så anbefaler jeg deg å legge flaska til sides (Tobias har bare fått når jeg ikke er tilstede).
Vær tålmodig, ikke stress. Bruker han smokk? Legg han på brystet i stede for smokk. Dette kan være ganske slitsomt, men han lærer seg til å suge.
Har du prøvd nesespray? Syntocinon heter den, og den hjelper til på utdrivninga. Drikk ammete også. Det hjelper! Jeg spiser havregrøt til frokost nesten hver dag også.[:)]

Stol på deg selv og slapp av. Lykke til![:)]

ORIGINAL: tullmusa

Har du nok melk da? Tobias hadde en periode han ikke ville ha brystet. Det var fordi jeg ikke hadde nok melk. Ga han flaska, og så ville han ikke ha mere pupp. Vet det er skikkelig frustrerende med en vrælende unge på fanget. Satt å gråt sammen med gutten min.
Hvis du ønsker å fullamme så anbefaler jeg deg å legge flaska til sides (Tobias har bare fått når jeg ikke er tilstede).
Vær tålmodig, ikke stress. Bruker han smokk? Legg han på brystet i stede for smokk. Dette kan være ganske slitsomt, men han lærer seg til å suge.
Har du prøvd nesespray? Syntocinon heter den, og den hjelper til på utdrivninga. Drikk ammete også. Det hjelper! Jeg spiser havregrøt til frokost nesten hver dag også.[:)]

Stol på deg selv og slapp av. Lykke til![:)]

Ja.. kommer masse melk nårje pumper meg hvertfall,så vil tro jeg har en del melk.
Han tar bare ikke tak.... prøver å holde meg rolig og ikke stresse men til slutt blir han helt illsint og da gir jeg han flaska.
Har prøvd å amme når han ikke er kjempe sulten også men han blir like sint da og. og tar ikke tak.
kansje det er noe rart med mine pupper?? jeg blir jo veldig lei meg da.. siden jeg ikke får til å amme.

Hva evt med amme-te??

Jeg hadde litt problemer med å få melka skikkelig igang på sykehuset, så da sendte de faktisk med meg en nesespray som gjorde at melka kom fortere & lettere når jeg amma. Nesesprayen heter Syntocinon. Vet ikke om du får kjøpt den på apoteket...

Fant bl.a dette om nesesprayen på nettet:

http://www.felleskatalogen.no/pasientutgave/?mainpage=/pasientutgave/show.do%3Ffilename%3D/content/pkv/S/Syntocinon_Novartis_84297/index.html

Den hjalp meg kjempemye!!!

Hva med å ta en tlf til ammehjelpen (www.ammehjelpen.no)? De er så hjelpsomme og dyktige. Jeg har forresten liten tro på at det er puppene dine som er problemet. [:)]

Som flere skriver over så tror jeg han blir utålmodig fordi han er vant med melk på flaske. Endel barn klarer fint begge deler, men noen blir utålmodige og vil ikke ha puppen etter å ha fått smaken på flaska. Det beste om du ønsker å fullamme er nok å kutte flasken helt en stund. Les tipsene på ammehjelpen om brystvegring
(http://www.ammehjelpen.no/nyheter_more.asp?NewsID=312.)

Rådet der om å ha mye bar overkropp og tilby barnet pupp ofte, har jeg selv hatt god hjelp i i perioder. Ligg i storsenga feks og la han søke puppen selv, og hjelp han til når han selv viser han vil ha. For min gutt var det minst en gang i timen den første tiden.

Back
Topp