hjelp til øyefarge sansynlighet

nancy drew

Forumet er livet
sitter å irriterer meg at jeg ikke husker helt hvordan dette med øyefarge og arv fungerte, og finner det ikke i første omgang på nettet så da kloke damer (menn) noen som kan hjelpe?

Jeg har grønne øyner, begge mine foreldre har grønne men har en bror med brune, en søster med blå
Sambo har blå øyner noe jeg mener å huske betyr at han kun har blå gen å gi vekk.

sammen har vi fått en blåøyd unge... så hva er sjangsen på våre neste unger? (kan ikke se enda hva min 5 uker gamle gutt får)

Synes det der er rart jeg. Liksom alltid hørt at brunt trumfer blått, men stemte ikke her. Jeg har mørkegrønne øyne, de ser nesten brune ut. Sambo har iiisblå øyne, og jenta har lyse lyse lyse grønne. 

Tenk seg B=brun b=blå,
BB=brun (fått et gen fra mor og et fra far)
Bb=brun
bB=brun
bb=blå

Så to foreldre med brune øyne kan få barn med blå øyne om de har genene Bb og hver gir fra seg b, så barnet får bb.
Har begge foreldrene blå øyne kan barnet få blå eller grønne øyne.

Grønne øyne er recessive for blå igjen f.eks om g=grønne øyne så må barnet ha arvet to g-gen fra foreldrene.

Har jeg klart å forklare logisk? [:)]

ORIGINAL: hissigproppen

Tenk seg B=brun b=blå,
BB=brun (fått et gen fra mor og et fra far)
Bb=brun
bB=brun
bb=blå

Så to foreldre med brune øyne kan få barn med blå øyne om de har genene Bb og hver gir fra seg b, så barnet får bb.
Har begge foreldrene blå øyne kan barnet få blå eller grønne øyne.

Grønne øyne er recessive for blå igjen f.eks om g=grønne øyne så må barnet ha arvet to g-gen fra foreldrene.

Har jeg klart å forklare logisk? [:)]

tusen takk[:)] da får vi vel blåe øyner på ungene våre da

Jeg mener at vi også lærte at grønnfarge kan være en nyanse av blått. At man ikke alltid kan se fargegenet(altså hvilke "bokstaver" man kan arve fra foreldrene) med det blåtte øyet.
Både min mor og far har blå øyne, jeg har grønne og min lillesøster knall blå.

Her har mannen blå, jeg har grønne med brunt i og begge ungene har fått blå.. Maja har blå med litt grønt/brunt i, og Noah sine er skikkelig iiiisblå..

Rimpro; om det ikke er så enkelt, så må du komme med en annen forklaring. For det der er den forklaringen jeg lærte i naturfagtimene på skolen nemlig..

Sannsynligheten er stor for blåøyd unge om ikke du er bærer av det brune genet...

Her har mamma og pappa blå og jeg har brune.. mine andre 3 søsken har blå[;)]

Tror ikke noe særlig på hele den greia med arv og øyefarger jeg. [8|]
Men det er vel kanskje ikke så rart, siden min mor og far har blå, så har mine søsken blå, men jeg har ikke blå.
Jeg har fått skiftende øyefarge...

Barna mine har blå, hvertfall enda, men kan vel kanskje forandre seg enda, vet ikke helt jeg.
Men jeg skulle jo egentlig hatt blå, men det har jeg da altså ikke. [:)]

Mannen har brune øyne og jeg har blå, vi har nå en gutt med blå, jente med grønne og gutt med brune [:D]

jeg har blå med litt grått i, samboeren har brune med litt grønnt..
Tuva har KNALL blå øyner, men ser ut som Sofia får litt mer grumsete farge.. slik som mamma sin, litt sånn grønn blå...[:)]

Back
Topp