Hjelp til å forstå ukesutregning?

Bkno5923630

Andre møte med forumet
Hei ! Jeg følger denne Preglife appen og jeg blir forvirret av ukene . Inne på appen står det st jeg er i graviduke 11, og i parantes står det 10+3 også i informasjonen om barnet eller fosteret står det «barnet er nå 8 uker gammelt» . Er det noen som kan hjelpe meg å forstå hvor langt jeg er på vei?? Veldig nysgjerrig på når jeg kan ‘’senke skuldrene’’ ….

Du er 10 uker og 3 dager på vei. Man regner scangerskapslengden fra siste mens.
At fosteret er 8 uker er pga av at eggløsning og befruktning kommer ca 14 dager etter første dag i siste mens.
Når det står at du er i graviditetsuke 11 er det fordi du har 10 fullgåtte uker bak deg og har begynt på den 11. uken.
Håper det var forståelig og oppklarende

Når appen sier 12+0 sier man at man er over den verste kneika:Heartred

Justerer man uketellingen etter termindato?
Flo sier jeg er 11+0 på søndag, og det stemmer med regning fra siste mens. Men når jeg bruker første dag i siste mens for å regne ut termin, så får jeg en senere dato enn legen satte på ul sist. Er det ev forskjell mellom land hvordan man bestemmer dato for termin?

Justerer man uketellingen etter termindato?
Flo sier jeg er 11+0 på søndag, og det stemmer med regning fra siste mens. Men når jeg bruker første dag i siste mens for å regne ut termin, så får jeg en senere dato enn legen satte på ul sist. Er det ev forskjell mellom land hvordan man bestemmer dato for termin?

Ja, det er forskjellig fra land til land. I Norge regnes et svangerskap 40+3 dager mens i noen land er det f.eks bare 40+0.

Du er 10 uker og 3 dager på vei. Man regner scangerskapslengden fra siste mens.
At fosteret er 8 uker er pga av at eggløsning og befruktning kommer ca 14 dager etter første dag i siste mens.
Når det står at du er i graviditetsuke 11 er det fordi du har 10 fullgåtte uker bak deg og har begynt på den 11. uken.
Håper det var forståelig og oppklarende
Så hvis man feks har fått time til ultralyd i uke 18, vil det si at man er et sted mellom 17+0 og 17+6 når man har timen?

Så hvis man feks har fått time til ultralyd i uke 18, vil det si at man er et sted mellom 17+0 og 17+6 når man har timen?

Helsevesenet sier som regel uke 18 til 18+0 - 18+6. Altså fullgåtte uker.

Bah, så forvirrende! Så helsevesenet sier uke 18 fra 18+0 til 18+6. Preglife sier uke 18 fra 17+0 til 17+6. Fosteret er 2 uker yngre igjen.

Riktig. Preglife er ikke en norsk app. Babyverden sier som helsevesenet. Til forvirring er man ved 18+3 i uke 18 og i sin 19.svangerskapsuke. På samme måte at man sier man er fylte 30 år samtidig som man er i sitt 31.leveår.
For at det ikke skal bli misforståelser, er det lurt (særlig i samtale med lege/jordmor) å si 18+3 i stedet for uke 18 eller 19.
Det er ikke så viktig å prøve å også holde styr på hvor gammelt fosteret egentlig er.

Back
Topp