Hjelp til å dø

MammaEva91

Glad i forumet
Jeg var på jobb i dag. Og fikk en kunde i kassa. Og så at hu ikke var helt "vanlig". Men jeg behandler alle likt. Hu ville sende noen varer(blomster). Så jeg spurt hvor det skulle, åssen vare og hva det skulle stå på korte. Plutselig så sier hun bare: jeg vil dø. Kan du hjelpe meg med å dø? Og jeg ble bare helt sjokkert. Visste ikke hva jeg skulle gjøre. Nesten som at jeg gikk på autopilot. Hu bare fortsatte med at hu ville dø. At hu ikke hadde det bra. Jeg visste virkelig ikke hva jeg skulle gjøre. Er jo ikke akkurat det du regner med å høre når du er på jobb.

Men jeg har navnet hennes ettersom hu måtte skrive under på kvitteringen. Er det noen jeg burde ringe eller hva skal man gjøre i en slik situasjon?

Jeg var på jobb i dag. Og fikk en kunde i kassa. Og så at hu ikke var helt "vanlig". Men jeg behandler alle likt. Hu ville sende noen varer(blomster). Så jeg spurt hvor det skulle, åssen vare og hva det skulle stå på korte. Plutselig så sier hun bare: jeg vil dø. Kan du hjelpe meg med å dø? Og jeg ble bare helt sjokkert. Visste ikke hva jeg skulle gjøre. Nesten som at jeg gikk på autopilot. Hu bare fortsatte med at hu ville dø. At hu ikke hadde det bra. Jeg visste virkelig ikke hva jeg skulle gjøre. Er jo ikke akkurat det du regner med å høre når du er på jobb.

Men jeg har navnet hennes ettersom hu måtte skrive under på kvitteringen. Er det noen jeg burde ringe eller hva skal man gjøre i en slik situasjon?

Du kan prøve å ringe legevakta feks å høre om de kan gjøre noe. I noen kommuner har de psykiatriske akutt team som kjenner mange av de " lokale" med problemer som eventuelt kan hente henne.

Jeg ville spurt om hun ville ha hjelp til å komme i kontakt med noen som kunne hjelpe henne til å heller ønske å leve. Det er ikke for sent å ta kontakt med henne om du finner et tlfnr til henne. Jeg ville spurt henne først før jeg kontaktet noen andre for henne.

Nei det er ikke det du forventer å bli møtt med av helt fremmede. Men hun har tydeligvis ingen andre å gå til :( Håper hun tørr å åpne seg slik til noen andre igjen som kanskje kan hjelpe henne (ikke med å dø). Hvis hun vil ta imot hjelp.

Ville ringt psykisk helsevern. Spør gjerne i kommunen hvor du skal ringe for det tilbudet og si at du er bekymret for denne personen.

Ville også ringt psykisk helsevern, gjerne fortelle om situasjonen for så å spørre om de vil ha navnet til henne.

Ville ikke gått til henne og spurt siden dette er et såpass stort skrik på hjelp!

Ville ringt psykisk helsevern. Spør gjerne i kommunen hvor du skal ringe for det tilbudet og si at du er bekymret for denne personen.
Signerer denne, ring gjerne til et akutt team

Back
Topp