Hjelp! Tette melkeganger?

Lo86

Flørter med forumet
Har veldig melkespreng i det ene brystet, og får heller ikke ut melken. Har prøvd å pumpe med manuell håndpumpe, håndmelke, stryke over de harde områdene og ta en varm dusj. Men melken kommer ikke, og lillesnuppa virker ikke sulten nok til å være til særlig hjelp akkurat nå.
Noen som har tips? Har litt panikk akkurat nå, men vet jo at det bare gjør situasjonen verre :eek:

Se etter hvite prikker på tuppen av brystvorten. Det kan være en propp av melk og talg. Hadde det flere ganger. Fikk klemt ut den så sto strålen. Ellers er amming det aller beste. Bytt stilling, gjerne babyens hake mot det vonde. Ikke klem hardt, da blir det mye verre. Og ikke stress, det løser seg når baby blir sulten. :)

Sist fikk jeg løsnet opp ved å stå å masere på klumpen samtidig som jeg pumpet. Mener jeg også hadde varme kluter tilgjengelig. Helt sprøtt da det plutselig åpnet seg, spriten sto og jeg kjente at klumpen ble mindre :)

Kjøp Lecitin på helsekosten. Det hindret meg i å utvikle brystbetennelse når jeg fikk tette melkeganger.

Amming, amming og amming. Jeg hadde store problemer med tette melkeganger i forrige ammeperiode. Hadde det sikkert 10 ganger. Gjorde utrolig vondt, og jeg frøs og ble dårlig i tillegg. Det gikk alltid over etter et døgn og to, men jeg håndpumpet, ammet, masserte i dusjen og tok paracet for ubehaget. Utrolig nok ble det aldri betennelser ut av det, men ubehagelig når det står på.

Om det skal gjenta seg får en også kjøpt noe på helsekost som skal hjelpe. Lecitin! :)

Jeg har vært på grensen til brystbetennelse med alle tre. Særlig i de 4-5 første månedene med amming var det ille. Det som hjalp best for meg var å sitte med en varm klut på brystet og tappe brystet for melk. Eller ta meg en dusj, lot dusjstrålen stå på brystet og masserte klumpene som hadde samlet seg. Tenkte samtidig på babyen min for da sto raskt strålen til værs.. Når utdrivningen starter så kjenner du lettere hvor det har samlet seg knuter/klumper - masser og klem utover på disse knutene så løsner det.

Ikke vær sen om å ringe legen dersom du skulle begynne å få feber.

Fikk tips på barselhotellet om å ta på varmt vann på en babybleie og legge den over brystet litt for å myke opp. Og så synes jeg det funker litt med det derre Cottermanns-grepet elr hva det nå heter :-)

Back
Topp