Hjelp! Symaskin....

Lo86

Flørter med forumet
Har funnet ut at jeg vil slippe å mase på mamma hver gang noe skal sys her i huset, så tenkte å kjøpe meg en symaskin. Har ikke sydd siden ungdomsskolen for 12 år siden, og da var det absolutt ikke min sterkeste side. Hatet det faktisk :p Så jeg trenger en maskin det er lett å forstå seg på, og uten så mye dilldall.
Kommer nok til å bli mest for å legge opp gardiner og bukser til å begynne med, men etterhvert kan jeg tenke meg å prøve å sy litt babyklær, putetrekk og kanskje et par kjoler til meg selv.

Noen som kan anbefale en maskin?

Kikket litt på denne: http://www.symaskiner.no/barne-og-nybegynner-symaskiner/elna-symaskin-1000-sew-zebra
Tror dere den funker bra til mitt bruk? Ellers ser jeg noen anbefaler janome easy jeans, men trenger jeg virkelig en så dyr en? Samtidig vil jeg jo ha en maskin som er sterk og kan brukes i mange år :)

Takknemlig for svar :)

Den ser veldig grei ut den der. Så lenge du har elastiske sømmer og knapphull kan du klare det meste. Om du ser etter et par år at du syr mye og trenger noe "mer" kan du jo da evt vurdere en overlockmaskin i tillegg.

Jeg har en janome i ca samme klasse som den du linker til, og har sydd mye forskjellig med den, av og på i sikkert 10-15 år. Nå i sommer kjøpte jeg overlock i tillegg, og er veldig fornøyd. Men glad jeg ventet og hadde satt meg inn i syverden og forskjellige typer maskiner, sømmer og teknikker først :)

Jeg har en mekanisk elna som kostet litt over 3000. Kjempefornøyd! Hadde først en sånn sak fra Elkjøp og skrekk og gru for noe ræl. Funket ikke til æ legge opp bukser engang. Så hvis jeg skulle lære meg litt og like å sy ville jeg ha noe skikkelig. Jeg synes det er greit at undertråden er synlig, at knapphull er automatisk og at du har litt sømmer å velge mellom. Nå mangler jeg bare et sykurs :p

Ser fin ut den da! Jeg har en veldig basic Singer kjøpt for 1400 på Jysk :p den gjør jobben, men mangler to trådholdere så får ikke sydd med tvillingnål (noe som er praktisk hvis du planlegger å si barneklær i elastiske stoffer).

Ser fin ut den da! Jeg har en veldig basic Singer kjøpt for 1400 på Jysk :p den gjør jobben, men mangler to trådholdere så får ikke sydd med tvillingnål (noe som er praktisk hvis du planlegger å si barneklær i elastiske stoffer).
Du kan legge den andre snella i en kopp bak maskinen, eller bruke en undertrådspole som du setter under den andre snella på pinnen ;)

Takk for svar, snille dere :) Da er det meget mulig jeg kjøper den jeg linket til. Deilig å ikke måtte betale så altfor mye :)

Jeg vet ikke så mye om maskinen, men kan varmt anbefale symaskiner.no :-) Har selv kjøpt to maskiner av ham uten noe kluss. Du kan jo også sende en mail og høre om dette er en maskin han tror kan passe for deg.

Jeg vet ikke så mye om maskinen, men kan varmt anbefale symaskiner.no :) Har selv kjøpt to maskiner av ham uten noe kluss. Du kan jo også sende en mail og høre om dette er en maskin han tror kan passe for deg.

Takk for svar. Ja, det kan jeg jo gjøre :)

En ting som er gull verdt vis du skal sy litt er automatisk nål-i-treder. Sparer deg for mye tid og frustrasjon.
Jeg ville hørt med forhandler på hvordan maskinen er med forholdt til justering av trådspenning. Er det lett? Er maskinen ømfintlig for det? Er noe herk vis den er det og da kommer du til å bruke mye tid på å få pene sømmer. Spesielt som nybegynner.

Vis du vil sy klær ville jeg anbefalt en maskin med litt dekorasjonssømmer. Det gjør seg veldig godt (jeg syr klær og irriterer meg noe grusomt over at jeg ikke har det).

Det er bedre å legge en ekstra tusenlapp i en maskin som kommer til å bli brukt!

Singer, husqverna og pfaff eies av de samme. Og elna og janome av de samme.

Back
Topp