Familielykke
Betatt av forumet
Hei.
Kort og enkelt har svigers alltid hatt en litt utfordrende tone, gjerne litt av den spydige og eplekjekke sorten. For eksempel er store deler av min og min manns interaksjon med dem i denne type tone - vi kom en dag og jeg så de hadde ordnet med ny og flott Tv og rettet meg derfor til svigerfar og så i retning «ser du har fått deg ny tv, den var fin» svaret jeg fikk var trukket gjennom en sur mine og ordne «jeg har ikke fått, men kjøpt meg ny tv»
Jeg kjenner de jo godt nå etter et tiår med deres sønn og velger ofte å være den «voksne» i den setting og fleiper det bort eller ignorerer det. MEN etter at vår datter ble født så har de virkelig kjørt på med spydighet og de fremstår rett og slett slemme. Min mann har på mange måter hatt en lite hyggelig barndom med foreldre som kranglet og fortsatt krangler mye. Han snakket derfor i utgangspunktet lite med de fra før, og han har nå vært veldig opptatt i rollen som nybakt pappa der han er veldig flink og engasjert).
Svigers bestemte seg for å være på hytta i 2 fulle uker 2uker etter fødsel. Svigers og søsteren han var på besøk på sykehuset og svigermor og søster var innom en drøy uke etter hjemkomst. Svigerfar var bedt, men valgte å reise på hytta i stede. De kom hjem for en uke siden, og presiserte å dukke opp uten varsel her forrige uke, mannen min gikk for å møte de ute og sa at både jeg og frøkna sov og hans mor sa da at det ikke var noe vits for dem å komme inn dersom babyen sov (hun syntes også det var rart at babyen sov halv 8 på kvelden). Dagen etter inviterte jeg dem på besøk over sms, men de kunne ikke den dagen, min mann inviterte de dagen etter men fikk aldri svar og ga derfor beskjed om at vi ønsket svar da vi gjerne ville vite om vi skulle holde av tidspunktet eller gjøre noe annet (sove, trilletur eller annet). Svigermor presisere da å skrive at «vi fikk kose oss med andre planer». En drøy halvtime senere fikk min mann en sms av sin far der det stod at hvis det var sånn vi ville behandle dem så kunne vi glemme å be om hjelp til barnepass i fremtiden og at de syntes det er synd at de ikke får delta i barnebarnet sitt liv (hun var da 5 uker)
Sååå. Hva nå? Jeg er ferdig med kampen, det var mye kødd med de i bryllupet vårt også, svigermor har lurt meg flere ganger i henhold til bekledning til arrangementer (brylluper, konfirmasjoner, bursdager etc) hvor hun har sagt en ting til meg og gjort noe annet og ledd av meg når jeg ankommer og har ment jeg kun ble sammen med sønnen hennes fordi han hadde lappen og bil (vi er oppvekst i Oslo begge to og jeg fikk lappen noen måneder etter han)
Min mann er noe konfliktsky og jeg vil helst ikke blande meg for mye, jeg er et følelsesmenneske og vokst opp i en familie der man snakker om problemer på en redelig måte og der man respekterer hverandres valg og ønsker. Derfor får jeg fnatt av at de ikke snakker sammen og at ting er så ampert.
Hva hadde dere gjort? Jeg vil gjerne at de er besteforeldre for vår datter, men jeg ser ikke frem til at alle begivenheter der de er involvert skal ende i en flere dager lang diskusjon og drittslenging mellom mannen min og hans familie.
Noen tips?
Kort og enkelt har svigers alltid hatt en litt utfordrende tone, gjerne litt av den spydige og eplekjekke sorten. For eksempel er store deler av min og min manns interaksjon med dem i denne type tone - vi kom en dag og jeg så de hadde ordnet med ny og flott Tv og rettet meg derfor til svigerfar og så i retning «ser du har fått deg ny tv, den var fin» svaret jeg fikk var trukket gjennom en sur mine og ordne «jeg har ikke fått, men kjøpt meg ny tv»
Jeg kjenner de jo godt nå etter et tiår med deres sønn og velger ofte å være den «voksne» i den setting og fleiper det bort eller ignorerer det. MEN etter at vår datter ble født så har de virkelig kjørt på med spydighet og de fremstår rett og slett slemme. Min mann har på mange måter hatt en lite hyggelig barndom med foreldre som kranglet og fortsatt krangler mye. Han snakket derfor i utgangspunktet lite med de fra før, og han har nå vært veldig opptatt i rollen som nybakt pappa der han er veldig flink og engasjert).Svigers bestemte seg for å være på hytta i 2 fulle uker 2uker etter fødsel. Svigers og søsteren han var på besøk på sykehuset og svigermor og søster var innom en drøy uke etter hjemkomst. Svigerfar var bedt, men valgte å reise på hytta i stede. De kom hjem for en uke siden, og presiserte å dukke opp uten varsel her forrige uke, mannen min gikk for å møte de ute og sa at både jeg og frøkna sov og hans mor sa da at det ikke var noe vits for dem å komme inn dersom babyen sov (hun syntes også det var rart at babyen sov halv 8 på kvelden). Dagen etter inviterte jeg dem på besøk over sms, men de kunne ikke den dagen, min mann inviterte de dagen etter men fikk aldri svar og ga derfor beskjed om at vi ønsket svar da vi gjerne ville vite om vi skulle holde av tidspunktet eller gjøre noe annet (sove, trilletur eller annet). Svigermor presisere da å skrive at «vi fikk kose oss med andre planer». En drøy halvtime senere fikk min mann en sms av sin far der det stod at hvis det var sånn vi ville behandle dem så kunne vi glemme å be om hjelp til barnepass i fremtiden og at de syntes det er synd at de ikke får delta i barnebarnet sitt liv (hun var da 5 uker)
Sååå. Hva nå? Jeg er ferdig med kampen, det var mye kødd med de i bryllupet vårt også, svigermor har lurt meg flere ganger i henhold til bekledning til arrangementer (brylluper, konfirmasjoner, bursdager etc) hvor hun har sagt en ting til meg og gjort noe annet og ledd av meg når jeg ankommer og har ment jeg kun ble sammen med sønnen hennes fordi han hadde lappen og bil (vi er oppvekst i Oslo begge to og jeg fikk lappen noen måneder etter han)
Hva hadde dere gjort? Jeg vil gjerne at de er besteforeldre for vår datter, men jeg ser ikke frem til at alle begivenheter der de er involvert skal ende i en flere dager lang diskusjon og drittslenging mellom mannen min og hans familie.
Noen tips?

Enig i at negative folk skal man holde seg unna, familie kan jeg forstå er noe annet for mange, men når man er voksen selv så får man kanskje klarhet i negativiteten og behovet for å holde avstand blir logisk uavhengig av relasjon. I denne sammenheng er ikke valget helt mitt, jeg kjenner jeg blir gal av at de ikke kan snakke sammen, ingen av de har snakket sammen på en uke og sist kontakt var jo meldingen til svigerfar som ba oss om å ikke spørre om hjelp til frøkna i fremtiden. Er veldig trist å bli klandret for manglende initiativ og kontakt når det er de som har valgt å feriere og takk nei til å komme på besøk og de kunne også tatt en telefon for å høre hvordan vi har det. Føles veldig ut som svigerfar har ventet på en mulighet for å sende en melding og frasi seg barnepass etc.