hjelp! Stor mulighet for at jeg har fått en spontanabort!

Renge

Glad i forumet
Utmarsj 2024
Hei! Dette er min første graviditet, i dag er jeg 6+1. Jeg begynte så smått å blø tidlig i dag, men veldig lite og ut ifra det jeg leste skulle det være normalt. Etterhvert fikk jeg smerter nederst i magen og sterkere blødninger. Det kom også ut en klump som jeg frykter var fosteret (men igjen, har aldri opplevd dette, så hva vet jeg)

På en måte skulle jeg ønske dette skjedde i går slik at jeg kunne dratt rett til lege med en gang. Det værste er å ikke vite. Regner med at legevakt ikke prioriterer slike ting?

Og er det lurest å dra til lege på mandag? Eller ringe direkte til et sted jeg kan ta tidlig ultralyd privat? Akkuratt nå ønsker jeg bare å vite hva som skjer videre
 
Uff og uff :confused: Har ikke hatt SA selv, men har blødd i begge mine svangerskap, og det har gått bra! Forferdelig og ikke vite... Ring legevakt og hør? Er jo bare et spørsmål.... :Heartbigred
 
Det som kom ut kan ha vært kuagulert blod så ikke beskymre seg for mye ennå. Jeg ville ringt legevakten og spurt. Ofte har de mindre å gjøre på morgenen slik at du kan sikkert ta en tur for en sjekk imorgen tidlig. Dersom du bør på et mindre sted kan det være legevakta også har timebestilling slik at du kan få time allerede ikveld. Om du ikke får time hos legevakta i helgen og har mulighet til å ta sjekk hos en privat gynokolog så ville jeg nok absolutt prioritert det på mandag (finner også de som har åpnet på søndager, alt avhenger av hvor du bor).
Mange som blør i svangerskapet uten at det er noe også så det kan være hva som helst
 
Uff... føler med deg :Heartred vanskelig å si om det er en SA, men blødning og klump er ikke ett godt tegn...
Jeg hadde også en SA i en helg, og har dessverre dårlige erfaringer med legevakten i den forbindelse. Jeg måtte ned dit tre ganger før jeg ble tatt alvorlig, og da var det kun fordi jeg var over 12 uker på vei. Vi opplevde det som mer frustrerende enn hjelp. Hvis du klarer å vente til mandag, er nok det det beste. Eller så kan du kanskje prøve å finne en søndagsåpen privatklinikk som tilbyr ultralyd.
Ønsker deg masse lykke til, og hold oss gjerne oppdatert på hvordan det går :Heartred
 
Huffamei! Skjønner godt du er nervøs nå og ønsker å vite! Blødninger når man er gravid er noe man absolutt ikke ønsker, men ofte går det veldig fint! Blødde litt uke 5 og var livredd for at det var SA men blødningen ga seg. Alt ser fint ut på Ul. Krysser fingrene for deg og at spiren din koser seg der inne helt til juli :Heartred
 
Jeg vet ingenting om SA. Bare sender en trøsteklem jeg og håper det går fint:Heartred Mange jeg vet om har hatt småblødninger med da de gikk gravide med sine barn(om det er noe trøst)
 
Når eg hadde Sa var det i helg. Tok kontakt med legevakten og fikk komme inn. Følte de tok det alvorlig. Om det er det du har kan man ikkje svar på uten at du får det sjekket
 
Håper du har ringt og forhørt deg :) Det verste er jo å ikke vite!
 
Sender deg en stor klem og krysser fingrene for uskyldig blødning :Heartred
 
Stor klem fra meg også :Heartbigred
Forstår at det må være forferdelig vondt, spesielt psykisk, ikke å vite.
Håper du får hjelp fort, og at spiren klorer seg fast :Heartred
 
Ånei, så grusomt :(
Håper lille har det bra og at det er en uskyldig blødning :Heartred
 
Høres skremmende ut. Håper på det beste :HeartblueHar hørt om flere som har blødd ganske kraftig og det likevel har gått bra. Krysser fingrene for deg.
 
Hei! Dette er min første graviditet, i dag er jeg 6+1. Jeg begynte så smått å blø tidlig i dag, men veldig lite og ut ifra det jeg leste skulle det være normalt. Etterhvert fikk jeg smerter nederst i magen og sterkere blødninger. Det kom også ut en klump som jeg frykter var fosteret (men igjen, har aldri opplevd dette, så hva vet jeg)

På en måte skulle jeg ønske dette skjedde i går slik at jeg kunne dratt rett til lege med en gang. Det værste er å ikke vite. Regner med at legevakt ikke prioriterer slike ting?

Og er det lurest å dra til lege på mandag? Eller ringe direkte til et sted jeg kan ta tidlig ultralyd privat? Akkuratt nå ønsker jeg bare å vite hva som skjer videre
Så trist å høre!! Jeg hadde en sa i uke 8. Startet med småblødniger, for så å fossblø og magesmerter noen dager senere.
Håper det bare er uskyldige blødninger for din del! For min del hjalp det ikke å dra til legevakten. De var veldig hyggelige og gjorde så godt de kunne, men var ingen som kunne ta ul, så fikk ikke noe svar. Fikk sykmelding og henvisning til gyn. Gyn hadde ikke ledig time dagen etter, så måtte uansett dra til en privat klinikk.
Masse lykke til! Tenker på deg <3 ikke noe gøy opplevelse
 
Jeg hadde SA på en søndag. Ringte legevakten og de tok ultralyd, men det var for tidlig i svangerskapet til å kunne se noe, (4+5) så jeg måtte uansett vente på blodprøve svar(mandag+onsdag). Fikk endelig svar fredagen etter. Jeg hadde blødninger som startet veldig forsiktig. Fikk aldri smerter eller store blødninger, men det var en SA likevel. I dag er jeg gravid på første eggløsning etter denne episoden, 14 dager etter.

Håper det ordner seg for deg og at du får svar så fort som mulig. Lykke til.
 
Da jeg ringte legevakten og fikk beskjed om at det mest sannsynlig var SA, og at jeg skulle ta kontakt med fastlege imorgen. Sden smertene stoppet etter noen timer i går så var det ingen vits å komme inn der idag sa hun. Men hvis jeg fikk sterke smerter igjen, skulle jeg ringe inn igjen til legevakten og fikk komme dit med en gang.

Så får vel bare vente til imorgen jeg da. Hvis ikke jeg blir for utålmodig og tar en liten hvit løgn om at smertene er kommet tilbake. Men jeg har vel innsett att det mest sannsynlig er SA.
 
Stor styrkeklem til deg❤️
 
Forstår godt at du et bekymret, men husk at det som regel går bra selv om du opplever å blø litt. Denne artikkelen gir deg dessverre ingen fasit, men kanskje den kan berolige deg litt. Vi har også en podcast som handler om blødning i svangerskapet, dersom du har lyst til å lytte. Er du usikker og redd så bør du kontakte legen din. Ønsker deg alt godt og håper det ikke skjer noe med lille spire i magen
 
Har jobbet på legekontor i mange år. Det er dessverre lite man kan gjøre om kroppen begynner å støte ut. Det blir sjelden tatt GU. Eneste dem kan gjøre er å ta blodprøve å måle HCG stigning. Så før uke 12 må kroppen klare seg selv.
Masse lykke til :)
Siden du er 6+1 er det kanskje mulig å se om hjerte slår. Så du kan jo eventuelt bestille en privat ultralyd :)
 
Back
Topp