Hjelp, sprekk i brystknopp :(

• Trådstarter Trådstarter Ingenbruker
  • Opprettet Opprettet
I

Ingenbruker

Guest
Har i 2 dager nå kjent litt stikk i det ene brystet, ikke noe supervondt, men ubehagelig.... I dag ble det væree og jeg må bite tenna sammen når hun suger, skulle smøre på litt purelan nå og ser jeg har en stor og ganske dyp sprekl i den ene brystknoppen :( hva gjør jeg? Må jeg la den puppen få pause? Kan jeg pumpe? Lille pleier (spess på natta) å spise fra begge sider... Dette er jo krise...

Fader altså, nå som jeg endelig var ferdig med spreng og såre pupper...

Det har jeg også hatt (og har litt enda). Det er så utrolig vondt! For min del brukte jeg brystskjold og det hjalp veldig. Smurte på purelan, og brukte mam kompresser fra apotek. Nå er det mye bedre. Du kan også vurdere å pumpe midlertidig hvis det er mindre vondt.

Legger ved tips til hvordan bli bedre (fikk råd fra ammepoliklinikk når jeg hadde sprekk).

Jeg fikk en diger sprekk i den ene brystvorta pga brystspreng og derav feil sugeteknikk. Blødde ved hver amming og det var helt forferdelig. Jeg fikk heller ikke såret til å gro pga at utdrivningsrefleksen kom så sent. Det gjorde henne desperat, så hun sugde feil og åpnet såret før melka i det hele tatt kom. I tillegg satt såret seg stadig fast i innlegg. Etter råd fra ammepoliklinikk begynte jeg å legge til det friske brystet først (evt. håndmelke) til utdrivningen kom, for så å koble til den vonde. Da slapp jeg unna de desperate sugene og hun gikk rett på riktig teknikk. Det er alfa omega! Riktig teknikk og sug! Når hun var ferdig å drikke smørte jeg knoppen inn med morsmelk og lot den tørke helt før jeg tok på innlegg (hvis såret satt seg fast, rev den av skorpa som forsinket bedringen). Jeg gikk ute med puppen store deler av dagen generelt. Brukte også noe purelan etter morsmelk-tørking, men da måtte jeg gå naken til neste amming. Satt seg alltid fast. Dette var ekstremt effektivt. Grodde i løpet av 4 dager, etter å ha sett null forbedring på flere uker. Nå er det helt fint og null vondt. Hvis det er skikkelig ille kan du bruke skjold eller pumpe deg til den er bedre.

Jeg gav nesten opp, men dette viser at det finnes håp :D Lykke til og god bedring ❤️

Skjold var redningen her forrige gang :)

Takk for tips :p sov uten bh i natt (våt seng :p) og amører og lufter i dag... Fortsatt vondt altså men usikker på om å pumpe vil være noe bedre enn å bare anme henne :(

Back
Topp