HJELP - snus i svangerskapet

Toria92

Første møte med forumet
Hei!
Jeg sitter her nå og er så kvalm, fylt med usikkerhet og redsel for barnet mitt i magen. Jeg er nå i uke 19. Før jeg ble gravid snuste jeg fast, hadde gjort det i ca. 5 år. Jeg sluttet å snuse uka etter positiv test, og det gikk så fint veldig lenge, helt frem til forrige uke.

Til tross for at jeg er fullstendig klar over hvor skadelig det kan være, har jeg sprukket og snust en boks portionssnus den siste uka. Det finnes ingen unnskyldning for det jeg har gjort og jeg skammer meg virkelig. Det eneste jeg kan forklare det med er at jeg i løpet av denne uka har hatt symptomer på depresjon og har mistet den sterke følelsen av glede over svangerskapet, som jeg tidligere kjente så tydelig. Før var jeg overbegeistret, nå kjenner jeg meg veldig avflatet i følelseslivet generelt. Jeg jobber med å takle depresjonen og angsten som følger med, og jeg har ikke snust noe mer enn den ene boksen. Vi var på OUL i går og fikk da, til min enorme lettelse, bekreftet at alt er som det skal med den lille gutten i magen. Jeg sitter og stirrer på dette papiret hvor det står krysset av "ikke påvist patologi" på alle barnets organer. Alt er helt perfekt, sa jordmor.

Likevel klarer jeg ikke å riste av meg angsten for at de snusene jeg har tatt har skadet bebien på en måte som ikke vises på ultralyd. Jeg vet jeg bare bør se fremover nå og holde meg unna snusen, noe jeg definitivt skal klare - men... er det ikke slik at mengden tobakk har en del å si, og tror dere ikke at når ultralyden viste at alt var bra, så har jeg ikke klart å "ødelegge" bebien min på noen måte? Dette er mitt første barn og jeg vet at dette innlegget kanskje virker litt tullete og hysterisk, men jeg søker en slags bekreftelse på at dette kommer til å gå fint og at jeg overreagerer. Har du erfaring med enten selv å ha sprukket i svangerskapet, men født et helt friskt barn? Eller hørt om andre hvor det har gått fint?

Alle svar tas imot med stor takk!
 
Hei!

Jeg skal ikke uttale meg om tobakken, fordi ingen vet hvor mye eller lite som skal til, og det nytter derfor ikke å spekulere i det, ettersom at alle svangerskap er forskjellige. Uansett får du ikke gjort noe mer til eller fra med det som har skjedd, du kan bare gjøre det du vet er best fra nå av. :)

Det jeg vil si noe om, er at du må få hjelp til å takle depresjonen din, så ta kontakt med legen din og få en henvisning til DPS/kommunepsykolog/e.l.
De er vant til å hjelpe gravide i din situasjon. Det er ikke noe gøy å være deprimert uansett, men det er enda mindre gøy i barseltiden, så jo fortere du kan få hjelp jo bedre.

Håper du blir bedre fort! <3

(Husk folat også. :) )
 
Hei!

Jeg skal ikke uttale meg om tobakken, fordi ingen vet hvor mye eller lite som skal til, og det nytter derfor ikke å spekulere i det, ettersom at alle svangerskap er forskjellige. Uansett får du ikke gjort noe mer til eller fra med det som har skjedd, du kan bare gjøre det du vet er best fra nå av. :)

Det jeg vil si noe om, er at du må få hjelp til å takle depresjonen din, så ta kontakt med legen din og få en henvisning til DPS/kommunepsykolog/e.l.
De er vant til å hjelpe gravide i din situasjon. Det er ikke noe gøy å være deprimert uansett, men det er enda mindre gøy i barseltiden, så jo fortere du kan få hjelp jo bedre.

Håper du blir bedre fort! <3

(Husk folat også. :) )

Tusen takk for svar. Det har du helt rett i, jeg får bare prøve å slappe av med dette og tenke på at alt faktisk var fint på ultralyd! Se fremover.

Jeg har vært i kontakt med lege og skal få samtale hos psykolog på DPS. Veldig viktig å jobbe med dette, ja. Utrolig trist at det skulle bli slik for meg, jeg har sett frem til å bli gravid så lenge jeg kan huske og barnefar og jeg har det så godt sammen. Håper dette går over, at jeg får god hjelp. Takk for omsorgen :)
 
Tusen takk for svar. Det har du helt rett i, jeg får bare prøve å slappe av med dette og tenke på at alt faktisk var fint på ultralyd! Se fremover.

Jeg har vært i kontakt med lege og skal få samtale hos psykolog på DPS. Veldig viktig å jobbe med dette, ja. Utrolig trist at det skulle bli slik for meg, jeg har sett frem til å bli gravid så lenge jeg kan huske og barnefar og jeg har det så godt sammen. Håper dette går over, at jeg får god hjelp. Takk for omsorgen :)

Kjempebra at du får hjelp!
Det er ganske vanlig at følelsene varierer litt selv om man ikke er deprimert også, og selv om man gleder seg er det jo en stor omveltning, og alt skal forandre seg. Det er jo bare naturlig at det gir litt blandede følelser, både bevisste og underbevisste.
Det er helt greit å ikke være i ekstase over svangerskapet 24/7, og det samme gjelder etter fødselen.
Du er ikke en dårlig mor bare fordi du blir sliten, eller fordi du ikke er i skyene hvert sekund. ;)

Vi blir på en måte "oppdratt" av samfunnet til at vi skal gå rundt og "gløde" og stråle hele svangerskapet, og etter fødselen skal man ut og trene motbakker med vogna og delta på alt av barselgrupper, babykino, svømming og gudene vet hva.
Det er så lett å føle seg mislykket når man blir sliten eller deprimert, men det er man absolutt ikke.
Det er litt viktig å tenke over det før barseltiden kommer, for ellers blir man fort enda mer deprimert da også.

Ta deg tid til deg selv nå, og bruk tiden på å kose dere sammen, finn på noe for å få tankene over på noe annet, og ikke nøl med å si ifra til DPS om det blir verre. <3
 
Denne tråden [emoji175]
Jeg gløder ikke i det minste, for å si det enkelt.
Å gå gravid er for meg skremmende og noen ganger veldig frustrerende.
Ønsker deg masse lykke til!
 
Kjempebra at du får hjelp!
Det er ganske vanlig at følelsene varierer litt selv om man ikke er deprimert også, og selv om man gleder seg er det jo en stor omveltning, og alt skal forandre seg. Det er jo bare naturlig at det gir litt blandede følelser, både bevisste og underbevisste.
Det er helt greit å ikke være i ekstase over svangerskapet 24/7, og det samme gjelder etter fødselen.
Du er ikke en dårlig mor bare fordi du blir sliten, eller fordi du ikke er i skyene hvert sekund. ;)

Vi blir på en måte "oppdratt" av samfunnet til at vi skal gå rundt og "gløde" og stråle hele svangerskapet, og etter fødselen skal man ut og trene motbakker med vogna og delta på alt av barselgrupper, babykino, svømming og gudene vet hva.
Det er så lett å føle seg mislykket når man blir sliten eller deprimert, men det er man absolutt ikke.
Det er litt viktig å tenke over det før barseltiden kommer, for ellers blir man fort enda mer deprimert da også.

Ta deg tid til deg selv nå, og bruk tiden på å kose dere sammen, finn på noe for å få tankene over på noe annet, og ikke nøl med å si ifra til DPS om det blir verre. <3
Jeg quoter deg kun for å si at jeg er enig. Bra skrevet, og synes det er viktig og ta med seg.

... Pluss at jeg synes det er veldig godt å se at folk får sånne gode svar som dette, fremfor pryl (når det er det siste de trenger).

[emoji173]️[emoji173]️[emoji173]️
 
Hei! Såvidt jeg forstår,er farene med nikotin på et litt annet plan en at det blir noe feil med fosteret. Måtte lese meg litt opp her. Det er visstnok økt fare for leppe-/ganespalte, men alt av organer mm er jo ferdigdannet nå som du er 19 uker på vei. Ellers gir nikotin fare for lav fødselsvekt og faktisk dødfødsel, men da tror jeg nok det skal mye mer til enn én boks i uke 18. Nikotin er jo ikke bra for fosteret,det vet vi jo. Jeg tror likevel du skal slappe av og tenke at barnet har det bra. Oul viste også det samme,babyen din har det bra.

Fortsett å fokusere på de tingene du gjør som er bra,og hold deg unna snus fra nå. Det er lov å være både stresset og trist selv om du er gravid. Prøv å heller gå turer hvis du føler deg stresset. Du skal se at dette går helt fint.
 
Tips: kan du ikke kjøpe nikotinfri snus? Onico heter den!
Kanskje det hjelper når suget kommer..

Ellers håper jeg du får hjelp med vanskelige følelser [emoji173]️
 
Tusen takk for så fine svar. Så godt å føle omsorg fra andre. Det er deilig å høre at ikke alt skal være helt perfekt i svangerskapet... det går jo opp og ned. Jeg tror at jeg kommer til å føle mer tilknytning til barnet i magen snart, når jeg får støtte og behandling hos DPS. Da vil jeg nok kjenne meg mer balansert.


Har brukt Onico, ja, det hjelper veldig. Jeg må bare se fremover nå og ikke bekymre meg så mye for bebien :)
 
Jeg tror nok ikke du skal være så redd for at for stor skade er gjort, selv om nikotin absolutt ikke er bra. Tenk på alt de gjorde før da...! Rødvin var sunt og de røyket gjennom hele svangerskapet, likevel ble de fleste født helt friske og fine[emoji4] Så lenge du klarer å holde deg unna snusen fremover vil jeg nok tro du kan slappe av og tenke at baby har det fint. Stress og urolighet kan nok være minst like skadelig. Lykke til videre i svangerskapet[emoji5][emoji1405]
 
Tusen takk for så fine svar. Så godt å føle omsorg fra andre. Det er deilig å høre at ikke alt skal være helt perfekt i svangerskapet... det går jo opp og ned. Jeg tror at jeg kommer til å føle mer tilknytning til barnet i magen snart, når jeg får støtte og behandling hos DPS. Da vil jeg nok kjenne meg mer balansert.


Har brukt Onico, ja, det hjelper veldig. Jeg må bare se fremover nå og ikke bekymre meg så mye for bebien :)

Glem det du har gjort, det får du ikke gjort noe med nå..
Tenk fremover og hold deg til ja-ting [emoji5]

Det kommer til å gå så bra så [emoji173]️
 
Vil bare skyte inn at du ikke trenger å bekymre deg over stress og bekymringer (...), det skal mye(!) til før det påvirker noe annet enn energien din. ;)
 
Back
Topp