Hjelp skal i middagsbesøk i kveld

PM88

Glad i forumet
Novemberbarna 2021
Hei hei jenter,

Som overskriften sier så skal vi i middagsbesøk i kveld til et vennepar. Mulig enda et vennepar skal være der. Forrige gang vi var samlet ble det servert rosa lammekjøtt. Jeg er redd for hva vi skal få i dag og har mest lyst til å bli hjemme men det er ikke et alternativ...

Blir det noe kjøtt som ikke er gjennomstekt så må jeg nesten bare si at jeg er gravid? De er gode venner av min samboer men redd det sprer seg likevel, de vil «bare» si det videre til den og den liksom. Og føles feil når jeg venter med å si det til min egen familie.. Har allerede sagt det til to av mine nærmeste venninner, de har vært med på «prosessen» liksom men det er litt annet enn å annonsere det i et middagsbesøk.. Får noe å snakke om i minste fall da men er skikkelig nervøs for maten:shy:

Nå skal det også sies at mennene snakket sammen tidligere i dag, verten ville sjekke om det var noe vi ikke likte/spiste.. Min mann sa ikke noe om feks rosa kjøtt da og sa at vi får bare se. Jeg er redd de allerede har avtalt at det blir noe kjøtt jeg. Mannen syns det er greit å dele det med dem.
 
Er kanskje begrenset med skade som kan gjøres når man bare er 5+0 men vil virkelig ikke ha noe å angre på dersom det ikke skulle gå veien denne gangen heller. Føler nesten litt at jeg må forsvare gravid-levevaner nå men jeg vil ikke spise noe man er frarådet fra å spise - og på samme tid vil jeg helst holde tett inntil Tul iallefall..
 
Jeg var ekstremt sær ang rosa kjøtt før, så enten spiste jeg rundt eller så stekte de kjøttet mitt lenger. Bare si du ikke liker det lite stekt.
 
Er kanskje begrenset med skade som kan gjøres når man bare er 5+0 men vil virkelig ikke ha noe å angre på dersom det ikke skulle gå veien denne gangen heller. Føler nesten litt at jeg må forsvare gravid-levevaner nå men jeg vil ikke spise noe man er frarådet fra å spise - og på samme tid vil jeg helst holde tett inntil Tul iallefall..
Jeg spiste alt forje svangerskap. Er ikke lite engstelig som med nummer 1 og nummer 2. Det får nok helt fint. Er lite sannsynlig du møter på de bakteriene i norske produkter.
 
Jeg spiste alt forje svangerskap. Er ikke lite engstelig som med nummer 1 og nummer 2. Det får nok helt fint. Er lite sannsynlig du møter på de bakteriene i norske produkter.
Du skal være forsiktig med å oppfordre gravide og spise produkter som gravide er frarådet å spise. Bare fordi du viser DUMSKAP ved å spise «alt» ved dine tidligere svangerskap, er det sterkt unødvendig å skrive at det er «lite sannsynlig å møte på de bakteriene i norske produkter». Det vet du ingenting om! Det er en grunn til at det er matvarer vi gravide ikke skal spise.
 
Jeg spiste alt forje svangerskap. Er ikke lite engstelig som med nummer 1 og nummer 2. Det får nok helt fint. Er lite sannsynlig du møter på de bakteriene i norske produkter.
Jeg må dessverre advare mot dette. Har ei venninne som tenkte akkurat likt som deg, hun fikk dessverre ikke et friskt barn. Dattera hennes må sitte i rullestol resten av livet pga hennes dumskap. Hun angrer som fy idag. Ikke et råd jeg ville gitt, men du skal få lov å spise det du vil selvfølgelig:happy:
 
Jeg spiste alt forje svangerskap. Er ikke lite engstelig som med nummer 1 og nummer 2. Det får nok helt fint. Er lite sannsynlig du møter på de bakteriene i norske produkter.

Er selv utdannet ernæringsfysiolog og jobber blant annet med gravide.

Vil på det sterkeste advare mot å gå i mot de klare kostanbefalingene rettet mot gravide. Det handler ikke om å være hysterisk men å ta sine forhåndsregler.

Sannsynligheten for at fosteret tar skade av noe du spiser er ikke stor, men norske mat- og helsemyndigheter anbefaler likevel gravide å følge rådene det det absolutt kan forekomme.
Gravide bør unngå matvarer som kan inneholde toksoplasma og listeria.

Var jeg deg ville jeg brukt unnskyldningen at jeg ikke likte rødt kjøtt, og eventuelt om det er noe annet som serveres, som du ikke kan spise, skylde på allergi eller "liker ikke".
 
Jeg er glad for at det er så få situasjoner nå «i disse tider» hvor man må komme opp med unnskyldninger! Ingen jobbarrangementer, få middager og samvær med andre. Sitter jo på en stor og hyggelig hemmelighet som man egentlig bare vil rope ut hihi❤️ Jeg har troen på at det kommer til å gå fint i kveld. Drikker forresten ikke så det er heldigvis ikke en problemstilling jeg kommer til å komme i, det er mer dette med visse matvarer. Kommer ikke til å spise noe jeg ikke vil eller ikke føles rett i denne situasjonen, spiren er førstepri❤️ Takk for alle innspill.
 
Hvordan gikk middagsbesøket?
 
Back
Topp