Hjelp. Senvirkninger av covid! Noen råd?

Marai

Forelsket i forumet
Maiblomstene 2020
September To Remember
Opplever noen av dere som har hatt corona senvirkninger? I så fall, hvilke? Og hvor lenge varte/har det vart? Har dere noen tips?

Jeg ble "frisk" fra omikron for ca. 1 uke siden og har 2 vaksinedoser fra tidligere. Jeg ble blant annet sengeliggende, full i feber og med heftig hodepine i ca.1 ukes tid.
Nå, 1 uke senere, sliter jeg fortsatt med pusten. Føler jeg har vondt i lungene, føles liksom som om jeg ikke får skikkelig oksygentilførsel, er super ør i hodet, tett, kvalm og svimmel. Klarer ikke gå i relativt "vanlig" tempo eller å gå opp en trapp uten å hive etter pusten. Er det flere som har det slik? Begynner å bli skikkelig ekkelt. Er redd det ikke skal gå over og begynner å bli redd mangelen på oksygen kan være skadelig for baby. Er 16uker i morgen :arghh:

Hei. Jeg hostet i 4 uker etter covid. Nå 7 uker etter har jeg fremdeles veldig lite å gå på, om det blir litt mye en dag blir jeg liggende hele ettermiddagen med vondt i hodet. Jeg kjenner flere som sliter flere uker etter covid med blant annet hodepine, "bomull" i hodet, konsentrasjonsvansker og at man er veldig sliten. Dette er folk i 20-åra uten andre sykdommer. God bedring. :happy:

Hadde covid for en måned siden. Har fremdeles slimhoste/tett i bihulene/hodepine. Var kjempetrøtt og høy puls i motbakker i 2-3 uker etterpå. Tror du bare må regne med at det tar tid å bli skikkelig frisk, og at det er helt normalt. På jobb har også flere av de som ikke er gravide og trippelvaksinert kjent på det samme senvirkningene.

Hadde covid i begynnelsen av februar. Ble ikke veldig dårlig, hadde feber til og fra noen dager og nedsatt almenntilstand. Men etter noen dager begynte jeg å hoste, noe jeg fortsatt med i tre uker. Hadde ingen energi og lungekapasitet som en 90-åring. Når vi var ute og gikk tur måtte jeg stoppe flere ganger fordi jeg ikke fikk nok oksygen. Der og da føltes det som det aldri skulle bli bra igjen, men så begynte formen heldigvis å ta seg opp.
Nå har jeg vært bra i snart to uker, energien begynner å komme tilbake og jeg klarer å gå tur igjen. Fortsatt fort sliten, men klarer å hente meg inn igjen. :) Har forresten to doser.

Takk for svar damer! Er godt å høre at jeg ikke er alene med disse plagene og at de eventuelt går over. Selv om det kan ta sin tid :Heartpink
Hadde håpet på at andre trimester skulle være fult av energi og optimisme ettersom jeg var så sliten gjennom 1., Men den gang ei. Kanskje det blir et chill 3. Trimester i stedet :rolleyes:

Men forresten, hva har dere gjort med tanke på jobb? Jobber dere enda fullt, delvis eller er dere hjemmeværende?

Sniker tungpusten kan også være graviditet jeg blir super tungpusten tidlig i første trimester og hele svangerskapet, to trappetrinn så puster jeg som en hval og vannligvis tar jeg trapper i stedenfor trapper og sliter ikke. Det er så merkbart at mannen kommenterer tungpustheten min:/

Jeg var slått ut av covid i 2 uker og kjente det godt i kroppen i kanskje 2 uker etterpå, hører det samme fra mange så det tar nok dessverre bare tid :(

Jeg jobber for øvrig fullt, men hjemmekontor redder meg.

Sniker tungpusten kan også være graviditet jeg blir super tungpusten tidlig i første trimester og hele svangerskapet, to trappetrinn så puster jeg som en hval og vannligvis tar jeg trapper i stedenfor trapper og sliter ikke. Det er så merkbart at mannen kommenterer tungpustheten min:/
Jeg er også mer tungpustet i oppoverbakker eller trapper pga graviditet. Har vært gjennom corona, men ble ikke veldig dårlig av det.

Husker jeg måtte ta trappen på skolen i tre etapper fra ganske tidlig av med første barnet. Og da var det ingen covid. Men jeg er andpusten og sliten på en litt annen måte nå, to og en halv uke etter covid. Nå føles det mer som at pulsen går i fra meg og pusten henger heller ikke med..

Har egentlig ikke vært tungpustet før etter covid. Bare vært ekstremt sliten og svimmel under 1.trimester. Ved forrige svangerskap ble jeg veldig tungpustet i 3.trimester, så hadde ikke regnet med at dette skulle skje allerede så tidlig.

Husker jeg måtte ta trappen på skolen i tre etapper fra ganske tidlig av med første barnet. Og da var det ingen covid. Men jeg er andpusten og sliten på en litt annen måte nå, to og en halv uke etter covid. Nå føles det mer som at pulsen går i fra meg og pusten henger heller ikke med..

Ja, det er akkurat slik det føles. Eller, litt som om lungene har kollapset og jeg puster gjennom et sugerør. Jeg jobber (også?) i skolen og merker at å løpe mellom klasserom, og opp og ned trapper, tapper meg fullstendig for kraft. Har jo heller ikke mulighet for hjemmekontor i mitt yrke:bag:

Jeg var slått ut av covid i 2 uker og kjente det godt i kroppen i kanskje 2 uker etterpå, hører det samme fra mange så det tar nok dessverre bare tid :(

Jeg jobber for øvrig fullt, men hjemmekontor redder meg.

Satser på at dette IKKE varer mer enn 2 uker!! Og at den vanlige, gravid-tungpusten, heller kan komme senere, når magen har blitt svær:rolleyes:

Last edited:
Jeg er tungpustet pga. svangerskapet, men de ukene etter covid var det mye verre. Blir tungpustet nå fortsatt, men på en helt annen måte.

Hadde 3 sykedager ifm. covid. Har jobba fullt etter det, men har kontorjobb og har hatt hjemmekontor til nå.

Sliter en del med hodepine i etterkant. Om det er fra covid eller svangerskapsrelatert er vanskelig å vite da :confused:

vanskelig å vite hva som er hva syns jeg også. covid eller graviditet…?
Men var hvertfall mye svakere enn nå i starten etter covid, orket ikke gå en trapp en gang. Men nå så må jeg venne meg til å bli tyngre, å ikke like lett på labben. lurer på om jeg kommer tilbake til «meg selv» etterpå. Noen som kjenner seg igjen?

Jeg var sliten lenge etter covid. Hadde det i midten av februar. De tette bihulene har ikke åpnet seg igjen enda og hodepinen kommer og går.

Jeg hadde gradert sykmelding i tre uker etter covid. 50%. Det hjalp meg til å få overskudd til, slik at jeg nå prøver å jobbe 100%. Hjalp å sove og ha overskudd til en rolig gåtur om dagen (gjorde underverker på hodepinen).

Back
Topp