Hjelp..! Rosa hamburger...

Arya31

Forelsket i forumet
Septemberlykke 2016
Jeg lagde hjemmelaget hamburger i kveld og etter at jeg hadde tatt noen biter, så jeg at den hadde en rosa kjerne. Altså ikke bare i midten, så jeg har nok fått i meg litt rått.. Ville dere ha tatt en test for toxoplasmose eller er jeg hysterisk nå? Er 25 uker på vei

Jeg lagde hjemmelaget hamburger i kveld og etter at jeg hadde tatt noen biter, så jeg at den hadde en rosa kjerne. Altså ikke bare i midten, så jeg har nok fått i meg litt rått.. Ville dere ha tatt en test for toxoplasmose eller er jeg hysterisk nå? Er 25 uker på vei
Antageligvis har du allerede vært smittet av det tidligere i livet og blitt immun,så jeg ville ikke tenkt stort på det. Det er begrenset hvor stor fare det var for babyen nå også. Nei,jeg hadde ikke stresset med å ta en test. Dessuten,toxo kan du bli smittet av av katter,av urene grønnsaker,uferdig kjøtt.. hvis risikoen for barnet ansees som liten får su ikke behandling uansett,så ser ikke hensikten i å stresse med lege og test for noen biter med hamburger. Det har nok gått helt fint siden du mest sannsynlig er immun fra før :)

Det går nok fint!
Så vidt jeg vet vil du oppleve det som en form for matforgiftning hvis du får smitten?

Samtidig er det lav risiko i Norge. Kun 10% er imunne, så så lett er det ikke å få. Jeg har vokst opp med katt, har katt nå, spist på mye lugubre steder i utlandet, men har aldri hatt det før. Sannsynligheten er veldig lav her

Jeg glemte meg bort et par ganger da jeg gikk gravid. Tok det opp med legen, og hun mente jeg ikke skulle tenke noe på det. Sannsynligheten for at det skulle skade fosteret var så utrolig minimale. Fikk beskjed om å ikke uroe meg unødvendig, så du kan nok ta det helt med ro du også:)

Hei!

Sjansen for å få det er veldig liten, når du kjøper ferskt kjøtt her i Norge.
Dette bør du prøve å ikke tenke noe mer på, for det har nesten helt garantert gått helt fint. :)

Tenk så mange som ikke har hørt om Toxoplasmose engang! ;)

Da skal jeg prøve å slappe av. Kan nevne det til legen neste gang jeg er der :)

Back
Topp