Hjelp...omgangssyke

Mamamoo13

18.10.13 <3
Sensommerbarna 2016
Nå var det lillegutt sin tur å få omgangssyke :( Alt kommer opp eller ut igjen. Han har god appetitt, men det virker mot sin hensikt. Det virker som om magen holder bedre på andre ting enn melk. Men det er melk han helst vil ha. Trenger gode tips..

God bedring - har ingen erfaring eller tips :-(

Bare vet at væske er viktig! Friste med litt "saft" (kokevann fra frukt) hvis ikke vann funker? [emoji173]

Ring legevakt og hør med de, babyer som har omgangssyke kan veldig fort bli dehydrert.

Mine råd som mamna og ikke helsepersonell:

- gi væske ofte og lite, typ bare en liten slurk hvert 5.min/10.min. Om du ammer og han tar flaske kan du pumpe og gi fra flaske så har du litt kontroll på hvor mye gan får i seg. Når min første fikk norovirus da hun var 4-5 mnd matet jeg henne med skje og gav tre-fire skjeer i slengen men ofte, typ hvert 5.min. Og økte mengden når jeg så at hun holdt på det.

- om han spyr av melk, prøv en blanding av 50/50 eplejuice og farris. Eller GEM pulver fra apotek. Begge deler inneholder en god blanding av salt og sukker. Gi dette slik som beskrevet ovenfor. Når han ettethvert holder på små slurker av dette kan du gi større og større slurker. Og etterhvert kan du blande inn mm/mme.

- viktigst av alt: følg med på våte bleier! Våte bleier, altså tiss i tillegg til evt diare. Våte bleier gjennom hele døgnet!

Blir det lite våte bleier, eller han blir slapp skal du I ALLE FALL ringe legevakt. Men du skal ringe de uansett :-)

Smittevern: god håndhygiene med grundig vask med såpe og vann. Voksne som blir syke bør feks ikke lage mat til resten av familien. Skal du vaske / desinfisere noen overflater så bruk klorin, ikke antibac. Alt av klær/sengetøy som er spydd på bør oppbevares separat før det vaskes.

God bedring til lillemann! Og styrkeklem til mamma :-)

Uff, det er min store skrekk at lillegutt skal få omgangssyke. Storebror hadde det når han var liten. Fikk tips fra lege om å gi bittesmå mengder væske på t-skje. 2-3 t-skjeer om gangen imens det verste sto på. Vann, mme, mm eller sånn Nestle juice på glassflaske..

Men ikke vent for lenge med å ringe lege, de blir som sagt dehydrert fort.

Masse lykke til! Håper det går fort over [emoji173]

Hvordan går det med lille?
Nå er han på bedringens vei. Vi har holdt han borte fra melk i ett døgn. Jeg kokte blåbær og havregryn som jeg silte. Han fikk saften på flaske. Det mettet og har tydeligvis hjulpet på magen. Han var veldig irritert på å ikke få melk. Men det gikk greit. Idag er det et døgn siden han kastet opp eller hadde diare. De to siste flaskene med mme har blitt værende i magen :) Vi var på ferie, så det var ekstra ille. Nå har mannen blitt smittet.... men han får klare seg selv [emoji21]

Nå er han på bedringens vei. Vi har holdt han borte fra melk i ett døgn. Jeg kokte blåbær og havregryn som jeg silte. Han fikk saften på flaske. Det mettet og har tydeligvis hjulpet på magen. Han var veldig irritert på å ikke få melk. Men det gikk greit. Idag er det et døgn siden han kastet opp eller hadde diare. De to siste flaskene med mme har blitt værende i magen :) Vi var på ferie, så det var ekstra ille. Nå har mannen blitt smittet.... men han får klare seg selv [emoji21]

Godt å høre at han er bedre! :)
Krysser fingrene for at du slipper unna. Grusomme "sjuga" :(

Ser at en som nevnte GEM - det skal ifølge legen min ikke gis til baby under ett år.

Håper babyen din blir fort frisk!

Ser at en som nevnte GEM - det skal ifølge legen min ikke gis til baby under ett år.

Håper babyen din blir fort frisk!

Da er det noe nytt de siste par årene. Jeg fikk det anbefalt av barnelege på Ullevaal den gang. Da var min 4mnd, og det var ingen spesielle hensyn å ta med henne.

Men, siden jeg generelt mener at man skal høre på legen sin så syns jeg du skal gjøre nettopp det hvis mini blir syk. Alle legemiddelspørsmål bør mani grunn ta med lege. Så mener jo kanskje legene forskjellig i noen sammenhenger men stort sett er de jo enige :-). Og kanskje retningslinjene HAR endret seg etter at vi brukte det sist.

Da er det noe nytt de siste par årene. Jeg fikk det anbefalt av barnelege på Ullevaal den gang. Da var min 4mnd, og det var ingen spesielle hensyn å ta med henne.

Men, siden jeg generelt mener at man skal høre på legen sin så syns jeg du skal gjøre nettopp det hvis mini blir syk. Alle legemiddelspørsmål bør mani grunn ta med lege. Så mener jo kanskje legene forskjellig i noen sammenhenger men stort sett er de jo enige :). Og kanskje retningslinjene HAR endret seg etter at vi brukte det sist.
Vi var så vidt inne på det da vi var hos fastlegen for noen uker siden i forbindelse med noe annet.
Enig med deg i at legene mener forskjellig i enkelte tilfeller, men jeg vil tro det er basert på litt mer informasjon enn det som fremkommer.

Jeg kjenner dessverre ikke til retningslinjene for dette produktet, men ville bare nevne det fordi akkurat dette produktet ble nevnt for et par uker siden på legekontoret.

Vi var så vidt inne på det da vi var hos fastlegen for noen uker siden i forbindelse med noe annet.
Enig med deg i at legene mener forskjellig i enkelte tilfeller, men jeg vil tro det er basert på litt mer informasjon enn det som fremkommer.

Jeg kjenner dessverre ikke til retningslinjene for dette produktet, men ville bare nevne det fordi akkurat dette produktet ble nevnt for et par uker siden på legekontoret.

Jeg fant pakningsvedlegget på nett og der står det ingenting om at det ikke kan gis til de under ett år. Men det er jo uansett alltid klokt å rådføre seg med lege før nan gir noe til de minste barna.

Godt at lille er bedre!! Får håpe du ikke får det! Her har begge de store spysyken nå, krysser fingrene for at lille slipper unna. Selv om jeg er sykepleier og opplever mye rart i løpet av en dag, er oppkast noe jeg ikke lærer meg å takle. Usj!

GEM kan forresten brukes av barn i alle aldre, jeg har det alltid med på ferie for sikkerhets skyld. Er fantastisk dersom man lider stort væsketap!

Godt at lille er bedre!! Får håpe du ikke får det! Her har begge de store spysyken nå, krysser fingrene for at lille slipper unna. Selv om jeg er sykepleier og opplever mye rart i løpet av en dag, er oppkast noe jeg ikke lærer meg å takle. Usj!

GEM kan forresten brukes av barn i alle aldre, jeg har det alltid med på ferie for sikkerhets skyld. Er fantastisk dersom man lider stort væsketap!
Ånei! Krysser fingrene for at den minste slipper unna. Hvis de elste har rotavirus så er jo den minste vaksinert mot det. Det var det jeg håpte på da storesøster ble syk først. Men det var nok norovirus. Smart å ha GEM med på tur! Det skal jeg og gjøre. Det er så kjipt når barna blir syke på ferie. Blir på en måte enda verre da. God bedring til dere! :)

Da har nok lille her fått det :/
To veldig løse bleier igår og kastet opp før han la seg, da i forbindelse med mat. Idag har han hatt diaré fire ganger og kastet opp nå.

Hva ga dere av mat? Lille spiser middagsglass, grøt, smoothie og erstatning.

Da har nok lille her fått det :/
To veldig løse bleier igår og kastet opp før han la seg, da i forbindelse med mat. Idag har han hatt diaré fire ganger og kastet opp nå.

Hva ga dere av mat? Lille spiser middagsglass, grøt, smoothie og erstatning.
Ånei stakkars :( Ingenting er verre enn når de små har det vondt. Vi kuttet ut melken et par dager. Istedenfor melk ga vi lunket vann eller blåbærsaft. Utenom ga vi grøt, middagsglass og fruktmos. Det tok lang tid før han ble frisk igjen. Faktisk 1.5 uke. Så det kan sitte lenger i på babyer.

Ånei stakkars :( Ingenting er verre enn når de små har det vondt. Vi kuttet ut melken et par dager. Istedenfor melk ga vi lunket vann eller blåbærsaft. Utenom ga vi grøt, middagsglass og fruktmos. Det tok lang tid før han ble frisk igjen. Faktisk 1.5 uke. Så det kan sitte lenger i på babyer.
Huff, får satse på at vi slipper litt billigere unna :/
Han her brekker seg av vann og grøt nå som han er syk, melk går bra. Vet det kan gjøre det verre, men når han vil ha det som eneste drikke? Har også fått i han litt smoothies.

Back
Topp