Hjelp, ny jobb og gravid...

littlstar

Blir kjent med forumet
Hei :) jeg har en liten problemstilling som jeg gjerne vil at dere skal hjelpe meg med.. Jeg har nettop funnet ut at jeg er gravid, jeg har fått meg ny jobb og begynner der neste mnd. Det er en veldig liten arb.plass og lurer på om jeg skal si noe til sjefen allerede nå før vi skriver kontrakt.. Føler det er dårlig gjort å komme i ny jobb uten å si noe å gå ut i permisjon med en gang :( hva tenker dere er det rette å gjøre? :)

Uff, det høres ut som en litt vanskelig situasjon men du gjør uansett ikke noe galt. Jeg tror jeg ville valgt å si det rett etter oppstart, om du starter snart. Det er fortsatt en stund til mai, og i oktober nærmer du deg slutten av første trimester. Jeg vet flere som har gjort det slik, og det gikk fint :-) Håper uansett du får samme svar jeg fikk: Vi har valgt å ansette masse unge folk, og da antar vi at vi får en slik beskjed jevnlig! Likevel gruer jeg meg litt til å si fra til alle om jeg snart går ut i permisjon, siden jeg nylig er tilbake etter første gangen...

Du er ikke forpliktet til å si noe før du er fem måneder på vei, men jeg skjønner at du ønsker å starte med åpenhet og opptre ærlig. Hadde jeg vært deg så hadde jeg ventet til jeg hadde passert tolv uker, nettopp fordi ting kan skje, og så hadde jeg fortalt det da. Arbeidsgivere flest er klar over at kvinner i en viss aldersgruppe sannsynligvis forsvinner i permisjon før eller siden, så det burde ikke bli noen sure miner :)

Takk for svar :) veldig vanskelig da jeg føler jeg må være åpen og ærlig fra starten.. Er jo veldig tidlig enda så satser på at sjefeb skjønner at jeg velger å vente litt ;)

OG, de har ikke lov å trekke tilbake ansettelsen på grunnlag av graviditeten. det er diskriminering.

Jeg hadde det sånn for ett par år siden, fikk ny jobb, dagen etter fant jeg ut at jeg var gravid, visste om det når vi skrev kontrakten men ventet til det 12 ukers ultralyd før jeg fortalte det, tror ikke de var hoppende glade for det, men det gikk veldig fint likevel - gruer meg litt til å fortelle at jeg er gravid igjen nå, etter å ha vært tilbake kun 5 mnd, men venter til etter 12 uker denne gangen også ;)

Hadde ventet til 12 uker.

Enig med de siste; jeg hadde ventet til etter uke 12:) Men kjenner du det tynger samvittigheten din veldig, så er det kanskje best å si ifra:)

Last edited:
Hei du! Gratulerer med ny jobb og baby i magen!:) jeg har vært i dine sko. Det som er viktig nå er at du gjør som samvittighet og fornuften din sier! Å trekke tilbake et jobbtilbud pga svangerskap er ikke lov. Så om du sier det nå så sier det mye om deg, du er ærlig!
Men hvis det føles bedre å vente, så gjør det. Det er jo en risiko for abort før 3 mnd.
Jeg valgte å si det. Ingen særlig glad arbeidsgiver, men jeg slapp å ha dårlig samvittighet!
lykke til! ;)

Det var akkurat det samme med meg når jeg skulle ha første, fant ut at jeg var gravid et par dager etter at jeg fikk tilbud om jobben. Jeg ringte og sa ifra uken før jeg skulle begynne, og det gikk kjempefint. Ingen sure miner, bare koselige gratulasjoner

Back
Topp