Hjelp! Noen kattekyndig her??

MiLfYwAy

Gift med forumet
Katta mi fikk en kattunge for en stund siden og jeg prøver nå å lære lisja å gå på tissekasse. Men det går ikke så bra, jeg er lei av å tørke
piss. Noen som har noen gode tips på hvordan jeg skal få katta til å skjønne hvor hun skal tisse???

Det har jeg gjort, og den har tissa i kassa flere ganger, men fortsetter å tisse andre plasser også...

Dytt

Om den har faste tisseplasser kan du legge løk eller appelsin der. Katter hater lukten av det.

Nå vet jeg ikke hvordan det ser ut der du bor, men er doen plassert slik at den er nærme der kattungen er. Når de er små kommer tisset fort og da er det greit det ikke er så langt unna. Du kan jo flytte doen når den blir større.

Om du ser at kattungen setter seg ned for å tisse utenfor kassen kan du klappe i hendene så det blir et smell eller sprute på den med en vannflaske. Da skvetter den og vil etterhvertforstå at tissing i kassen er best fordi det kommer hverken vannsprut eller smell der.

Håper det ordner seg da. Urenslige katter er ikke noe stas.

Hun brukte å tisse bak tvbenken, der har jeg vasket med eddik og så har jeg flytta benken så hun ikke kommer seg bak den. Nå har hun begynt å tisse
vedsiden av benken, jeg vasker med salmiak. Har også vasket med sitron...

iikke vask med salmiakk... kattepiss lukter salmiakk[:)]

Ellers så er det en slitsom mulighet.. så snart du ser hun begynner å lete så sett henne i kassa si med en gang.. krever litt oppfølgning, men skal fungere. Og fortsett med å sprute på eddik, la det stå litt og vask bort med sitron eller slikt for at katta skal synes det lukter vondt

Kanskje jurt å begrense området den kan bevege seg på i en periode også? Iallefall den tiden du ikke kan følge med hele tiden. Om du så må stenge den inne på badet i et par dager er det bedre enn at den må avlives fordi den aldri blir renslig.

Det bruker å gå seg til etterhvert. Hvis det er en liten trøst! Du må bare være etter den hele tiden når den har spist, eller sovet eller lekt lenge. Da er det på tide å sette den oppi kassen. Om den ikke gjør noe, så har den ihvertfall lært hvor kassen er. Skift ofte i kassen, så det ikke lukter eller er mye avf der. Er også enig i at en kanskje skal avgrense områdene litt for den en liten periode.

Har kassen lokk på? Det kan være lurt å ta av lokket (For de som har sånn hus over kassen) De kan være redde. Eller redd for døren i det. verdt å prøve. Slenger på et tips om å ha en dørmatte fra ikea eller noe under kassen, da samler du sanden på et sted når de går ut av den.

Uansett må du ikke vaske med salmiakk og sånn. Det likner på dyrets egen lukt. Bedre å vaske med grønnsåpe med sprit (sånn håndsprit) eller kennel vask. (Bio et eller annet kjøp på dyrebutikk)

Lykke til!

ORIGINAL: mammatilgullgutten

Jeg har vært igjennom akkuratt det samme som deg nå!
Og her er det endelig slutt på tissing inne!
Her begrenset vi områdene han fikk gå på når vi ikke var hjemme, kjøpte en kontakt med ett sånn lukt middel som bare katter lukter og vasket med jif der han tisset, salmiakk gjør det bare verre!
Disse tingene har fungert han har ikke tisset inne på 1 mnd[:D]
Så hvor gammel er katten? jeg har også slipt han ut på dagen, men inne om natten! Lykke til[:D]

Katten er bare litt over en mnd, kan ikke slippe den ut ennå, her er så mange svære hannkatter rundt her. Da skal jeg ikke vaske med salmiakk lenger.
Vi har en kjempeliten leilighet med åpne løsninger så det går ikke å avgrense. Nei jeg må vel bare følge med den som en hauk når jeg er hjemme.
Tusen takk for kjempe masse flotte råd jenter!!!

ORIGINAL: MOVED*Mizdizzy

ORIGINAL: mammatilgullgutten

Jeg har vært igjennom akkuratt det samme som deg nå!
Og her er det endelig slutt på tissing inne!
Her begrenset vi områdene han fikk gå på når vi ikke var hjemme, kjøpte en kontakt med ett sånn lukt middel som bare katter lukter og vasket med jif der han tisset, salmiakk gjør det bare verre!
Disse tingene har fungert han har ikke tisset inne på 1 mnd[:D]
Så hvor gammel er katten? jeg har også slipt han ut på dagen, men inne om natten! Lykke til[:D]

Katten er bare litt over en mnd, kan ikke slippe den ut ennå, her er så mange svære hannkatter rundt her. Da skal jeg ikke vaske med salmiakk lenger.
Vi har en kjempeliten leilighet med åpne løsninger så det går ikke å avgrense. Nei jeg må vel bare følge med den som en hauk når jeg er hjemme.
Tusen takk for kjempe masse flotte råd jenter!!!

Ja da han litt for liten til det, men hva med å sette en kasse på doen når du ikke er hjemme, med han der inne. De har ikke vondt å være på en liten plass når de er hjemme alene, men ikke hele dagen da.
Jeg har begge mine på vaske rommet om natten, det er vel på 4kvm eller noe sånt. Har iallefall hjulpet masse[:)]
Lykke til, det blir nok bedre skal du se[:)]

Er den bare 1 mnd? 4 uker?
Da er den vel egentlig så liten at mor skulle ha hjulpet den? [8|]

ORIGINAL: RedElf

Er den bare 1 mnd? 4 uker?
Da er den vel egentlig så liten at mor skulle ha hjulpet den? [8|]

Mor tisser ute.

rett etter at den har tissa ein plass, så dupper du snuten nedi og tar den bort til kattedoen! ;P Det har funka på våre katta..;)

ORIGINAL: sorciere_

rett etter at den har tissa ein plass, så dupper du snuten nedi og tar den bort til kattedoen! ;P Det har funka på våre katta..;)

Hva i alle verdens dager skal det være godt for?? Holder lenge å bære den bort til doen med en gang den gjør fra seg.

ORIGINAL: Mesaana

Hva i alle verdens dager skal det være godt for?? Holder lenge å bære den bort til doen med en gang den gjør fra seg.

snuta nedi fungerer som straff, og når ein tar dei bort til doen kjem det lukt der.. Har funka å gjere det eit par gongar, og deretter så slutter den andre plasser.. =)

snuta nedi fungerer som straff, og når ein tar dei bort til doen kjem det lukt der.. Har funka å gjere det eit par gongar, og deretter så slutter den andre plasser.. =)

Trodde de fleste viste at dette ofte har motsatt effekt. Straff på katter funker sjelden.

Her sto det mye bra: http://www.manimal.no/Katteeier/Artikler/Katter-som-ikke-bruker-kattetoalettet

visst hun tisser på gulvet skal du ta katten og dytte nesa ned i tisset! ikke dytt hardt!!
det har funket på våre katter

Trodde de fleste viste at dette ofte har motsatt effekt. Straff på katter funker sjelden.

Her sto det mye bra: http://www.manimal.no/Katteeier/Artikler/Katter-som-ikke-bruker-kattetoalettet

det er faktisk tilfelle at det hjelper[;)]

Back
Topp