hjelp, nav og støtte til far

hanne89

Andre møte med forumet
Lurer på om noen har erfaring med dette

Etter 7 mnd som nyutdannet og arbeidssøker fikk jeg endelig napp på jobb i desember. Eneste ulempen var at denne jobben befant seg i trøndelag, mens jeg, min samboer og min datter inntil da bodde sammen i Nordland. På grunn av at min samboer fortsatt er student og at vi ikke ville dra datteren vår ut av det trygge miljøet i barnehagen til en ny bhg der jeg verken rekker å levere eller hente pga pendling valgte vi at de to skulle være igjen i nord frem til sommeren da han er ferdig som student.

Det jeg da lurer på er om han kan ha rett til noe støtte fra nav? Han er jo i realiteten alenefar i disse månedene, jeg bor jo 70 mil unna dem, og han var nødt til å si fra seg deltidsstillingen sin på grunn av arbeidstiden (annenhver torsdag, hverfredag kveld/natt).

Håper noen vet:)

Kjenner en som fikk tillegg pga aleneforsørger for sin eldste (dobbel barnetrygd) , men mor hadde sagt fra seg foreldre ansvaret og han hadde ingen samboer , dvs var alene , så fort han ble samboer forsvant tillegget ,

Tvilsomt siden dere ikke akkurat har gått fra hverandre. Men hvis du jobber fulltid er det ikke da naturlig at du deltar i utgiftene der oppe? Samlet tjener dere vel mer på at du nå jobber?

Nei, han har nok ikke det. Du er jo fortsatt med og har økonomisk ansvar for barnet.

Tvilsomt siden dere ikke akkurat har gått fra hverandre. Men hvis du jobber fulltid er det ikke da naturlig at du deltar i utgiftene der oppe? Samlet tjener dere vel mer på at du nå jobber?
Altså ikke noe stygt ment med dette innlegget :-) (ser det kan høres slik ut)
Men han kan vel hvertfall få foreldrestipend? Det er vel rundt en tusenlapp i mnd mener jeg :-)

Kjenner noen som har Vært ute for det samme , dvs barnet bodde sammen med mor og far så barnet bare i helgene og ikke hver helg heller , de var ikke register som samboere og bodde på hver sin adresse, mor fikk penger , (barnebidrag fra far )men ikke via staten , forelderen ble enige om en sum som foreldren dom ikke hadde omsorg for barnet daglig betalte til den andre

Dette er på ingen måte et forsøk på å være frekk, og håper det ikke blir tatt ille opp...
Men dette er da en helt vanlig situasjon i mange familier, altså et den ene av foreldrene er pendler...
Her har mannen jobbet og bodd borte i 10 år, men vi har aldri fått noe hjelp/støtte (fra NAV el.l.) for at ting skal gå litt lettere på hjemmebane for det. Her har vi vært avhengige av familie og venner for at jeg skal kunne jobbe, være med på møter, og for at ungene skal kunne være med på aktiviteter på kveldene. :-)
Det eneste jeg tror dere kan få igjen noe på er evt. noe fratrekk på skatten, siden du/dere evt. har to hushold, evt. for noe kjøring. Kan ikke reglene for dette, men kan være verdt å sjekke ut....

Back
Topp