HJELP! Når man har blitt oppsagt?

frokenlarsen87

Blir kjent med forumet
Hei

Jeg har vært i fast jobb frem til i går, da fikk jeg beskjed om at grunnet nedskjæringer er jeg oppsagt fra i morgen og har 3 måneder oppsigelsestid, hva gjør jeg nå?
Da tenker jeg i forhold til inntekt osv fremover?
Ikke så lett og skaffe seg ny jobb når man er gravid :(

Jeg er nesten i samme situasjon!

Jeg er fremdeles i permisjon og før jeg ble gravid var jeg på et møte med sjefen. Pga omorganisering i bedriften tar de bort min stilling å lager en ny med myeeee mer ansvar. Dette var en jobb jeg virkelig ikke ville ha... så jeg sa opp! Vi gikk nøye gjennom økonomi å såg at vi klarte oss bra på en inntekt (jeg hadde bare 50%).

Men jeg forventet ikke å bli gravid vare 1 uke etterpå[emoji85] så nå søker jeg på alt som kommer ut!

Hei

Jeg har vært i fast jobb frem til i går, da fikk jeg beskjed om at grunnet nedskjæringer er jeg oppsagt fra i morgen og har 3 måneder oppsigelsestid, hva gjør jeg nå?
Da tenker jeg i forhold til inntekt osv fremover?
Ikke så lett og skaffe seg ny jobb når man er gravid :(
Du må si du er gravid og du kan ikke bli sagt opp nå fordi du mister rettigheter hos nav Gi skriftlig protest og be om møte. Håper du er fagorganisert.

Det skal taes hensyn til forhold som gravid.

Du må si du er gravid og du kan ikke bli sagt opp nå fordi du mister rettigheter hos nav Gi skriftlig protest og be om møte. Håper du er fagorganisert.

Det skal taes hensyn til forhold som gravid.
Arbeidsgiver visste ikke jeg var gravid og var inne i mine siste dager på prøvetid i 6 mnd så de har nok sitt på det rene, så det er det rent økonomiske jeg lurer på ?

Jeg er nesten i samme situasjon!

Jeg er fremdeles i permisjon og før jeg ble gravid var jeg på et møte med sjefen. Pga omorganisering i bedriften tar de bort min stilling å lager en ny med myeeee mer ansvar. Dette var en jobb jeg virkelig ikke ville ha... så jeg sa opp! Vi gikk nøye gjennom økonomi å såg at vi klarte oss bra på en inntekt (jeg hadde bare 50%).

Men jeg forventet ikke å bli gravid vare 1 uke etterpå[emoji85] så nå søker jeg på alt som kommer ut!
Uff ja det er en skikkelig vanskelig situasjon, for vår del er vi avhengig av begge inntektene og 66 av ordiner inntekt fra nav går rett og slett ikke, har heldigvis jobb i 6 av de siste 10 mnd akkurat :O men det er dette med de 4 mnd jeg er uten jobb, er det noen måte og få den inntekten jeg har i dag de 4 mnd?

Uff ja det er en skikkelig vanskelig situasjon, for vår del er vi avhengig av begge inntektene og 66 av ordiner inntekt fra nav går rett og slett ikke, har heldigvis jobb i 6 av de siste 10 mnd akkurat :O men det er dette med de 4 mnd jeg er uten jobb, er det noen måte og få den inntekten jeg har i dag de 4 mnd?

Da har du vell akuratt sikkret deg i permisjonstiden da?[emoji3] når det kommer til spørsmålet ditt så vet jeg faktisk ikke..

Gravide kan også bli sagt opp under graviditet eller permisjon, men årsaken må ikke være knyttet til selve graviditeten (jf Likestillingsloven). Når argumentet er f.eks nedskjæringer på arbeidsplassen, som i ditt tilfelle, har dessverre sjefen din fremdeles mulighet til å si deg opp.

Se f.eks; http://www.juridiskabc.no/arbeidsrett/diskriminering/gravides-oppsigelsesvern/

Enkel info i artikler som denne; http://www.klikk.no/foreldre/gravid/gravide-skal-ikke-miste-jobben-2392819

Et viktig juridisk poeng her er om sjefen din visste om graviditeten på forhånd? Dersom han ikke visste det, må man anta at han ikke har diskriminert deg (hvordan kunne han det, hvis han ikke visste?). Og oppsigelsen er dermed mest sannsynlig gyldig. Hvis du derimot ble oppsagt f.eks to uker etter at du har fortalt om graviditeten, havner man i en gråsone. I såfall kan man diskutere om han har spekulert i å si deg opp nå, med bakgrunn i at du har blitt gravid, men bruker et annet (og uekte) argument om nedbemanning. Da kan det hende du har blitt diskriminert, og kanskje du har en sak. Saken står sterkere dersom du er eneste på arbeidsplassen som har blitt sagt opp med dette argumentet, og dersom det finnes andre ansatte med kortere ansiennitet enn deg som ikke har blitt oppsagt.

Last edited:
Mange arbeidsplasser tar hensyn.
De trenger kun å ha henne i jobb 1 til 3 mnd ekstra for at nav vil gi foreldrepenger

Mange arbeidsplasser tar hensyn.
De trenger kun å ha henne i jobb 1 til 3 mnd ekstra for at nav vil gi foreldrepenger
Jeg er akkurat innafor med de månene jeg trenger for og få foreldrepenger, snakket med nav og hvis jeg får svangerskapspenger før oppsigelsestiden går ut vil jeg kunne få det ut svangerskapet fram til foreldrepengene starter

Jeg er akkurat innafor med de månene jeg trenger for og få foreldrepenger, snakket med nav og hvis jeg får svangerskapspenger før oppsigelsestiden går ut vil jeg kunne få det ut svangerskapet fram til foreldrepengene starter

Men svangerskapspenger er vel om det er en risiko for babyen om dj fortsetter i jobb?! Er det det da?

Uff denne var ikke lett, ville søkt rundt på jobber og sett om du kan få noe selv om du er gravid! :-) Jeg begynner i ny jobb i august og de vet at jeg er gravid og at jeg kommer til å gå ut i permisjon til jul allerede. Hvis ikke dere regner dere frem til at dere klarer dere på en inntekt en stund da:-)

Men svangerskapspenger er vel om det er en risiko for babyen om dj fortsetter i jobb?! Er det det da?
Nei slik som det ser ut nå er det jo ikke det, men man vet jo ikke hvordan det blir lenger ut i svangerskapet, håper jo selfølgelig man holder seg frisk og ikke trenger svangerskapspenger :)

Uff denne var ikke lett, ville søkt rundt på jobber og sett om du kan få noe selv om du er gravid! :) Jeg begynner i ny jobb i august og de vet at jeg er gravid og at jeg kommer til å gå ut i permisjon til jul allerede. Hvis ikke dere regner dere frem til at dere klarer dere på en inntekt en stund da:)
Ja er i full søking allerede, er bare redd og ikke få ny jobb pga jeg er gravid, vet det ikke er lov og diskriminere med det blir gjort uansett dessverre :/

Ja er i full søking allerede, er bare redd og ikke få ny jobb pga jeg er gravid, vet det ikke er lov og diskriminere med det blir gjort uansett dessverre :/
Forstår deg så godt!:HeartredEr ikke en lett situasjon å stå i. Men så bra at du er i gang med søking, så får vi krysse det vi kan for at noe dukker opp til deg :Heartred

Forstår deg så godt!:HeartredEr ikke en lett situasjon å stå i. Men så bra at du er i gang med søking, så får vi krysse det vi kan for at noe dukker opp til deg :Heartred
Jo takk for det <3 sykt irriterende når man er ferdig med utdannelse og fått seg fast jobb, finner ut at nå er rette tiden for et til barn også blir man oppsagt :(

Om noen på din arbeidsplass viste at du var gravid, så er det sannsynlig at sjefen vet om dette.
Om du er eneste som mister jobben eller andre med mindre annsinitet får bli, må det antaes å være diskriminering.

Back
Topp