Hjelp! Mye mat og høy vektøkning= stort barn?

juliee0302

Flørter med forumet
Hei, jeg har termin om en uke, men i løpet av svangerskapet har jeg spist ufattelig mye, og spiser endel enda.. Kjempe stor matlyst og det er alt mulig rart, både sunt og usunt...:( jeg har og gått opp over gjennomsnittet.. Er 167 og veide 54kg før jeg ble gravid.. Jeg småspiser OFTE, blir endel søtt hver dag også.. Symfyse målene er akkurat gjennomsnittlig men har noe oppi hodet som sier at jeg skal få en giga baby pga alt jeg dytter i meg av mat og drikke... Jeg var utrolig flink første 4mnd, men lenger ut i graviditeten har det blitt så mye:( får dårlig samvittighet hver gang jeg spiser men er jo såå sulten!! :( noen andre som hadde/har det sånn? Fikk dere store barn dere som la på dere mye??

Hvor stor vektøkning?
Jeg er faktisk ikke sikker fordi jeg har sluppet å se selv når jordmor har veid meg fordi jeg blir så lei meg :p men i uke 32 hadde jeg gått opp 18kg.... Så jeg tipper at jeg er på over 20 iallfall.. Har også endel vann i kroppen da, håper det også spiller litt inn.. Hun sa på sist kontroll at det var OK, og viste ikke tegn til bekymring over vekten heldigvis :) men er overbevist om et stort barn her..

Jeg hadde vel en vektøkning på 30-40 kg tror jeg, jenta mi var nesten 4 kg. Det er godt innenfor normalvekten, stor baby er fra 4,5 kg.

Store babyer henger ofte sammen svangerskapsdiabetes, jeg kjenner ingen som har fått store babyer om det ikke har vært en grunn til det som diabetes f.eks. Har de sjekket deg for dette?
Og å legge på seg 20 kilo er egentlig ganske normalt ;)

Store babyer henger ofte sammen svangerskapsdiabetes, jeg kjenner ingen som har fått store babyer om det ikke har vært en grunn til det som diabetes f.eks. Har de sjekket deg for dette?
Og å legge på seg 20 kilo er egentlig ganske normalt ;)
Har ikke svangerskapsdiabetes :) målene er også helt fine, og magen er ikke så stor til at jeg er fødeklar :p men alikevel føler jeg at jeg bare propper stakkars babyen med mat og dritt...:(

Ikke stress med det ;) man får gjerne store babyer dersom man har diabetes, arvelige faktorer, noen mener at man kan sammenligne seg litt med sin egen mor ;p Du har økt matlyst fordi du behøver mer mat, enkelt og greit ;) Dette raser av etter at nurket har kommet !)

Trur ikke du trenger å stresse med det;) mange som går opp 30 kg men får en baby på normal str:)

Min søster gikk opp 30 kg og fikk en baby på 2,5 kg, så det trenger ikke han noen sammenheng;)

Jeg hadde kjempe matlyst fra 3.-4. mnd og helt fram til siste uka. Er 174 cm høy og gikk opp fra 60-78kg! 18 kg altså, og like mye usunn som sunn mat. Jeg holdt ikke igjen på noe. Vesla ble født 3 dager over termin og var 50 cm lang og veide 3,2 kg.

Med førstemann åt eg mykje og usunt, la på meg godt over 20 kg, og var tung i utgangspunktet, barnet var 3740g og 53 cm og kom ei veka før termin.
Med andremann var eg normalvektig i utgangspunktet, la på meg 14 kg, åt sunt og normal mengde, barnet var 4170g og 54 cm ti dagar over termin.

Dvs at om begge hadde vore fødd på termin, (ikkje før og etter slik som mine), så ville vekta deira vore nokolunde lik:)

Berre ta det med ro, det er heilt normalt og ete meir, berre prøv å holde det nokolunde sunt du:)

Sent from my iPhone using BV Forum

Prøv å tenk på hva du spiser men er du sulten så trenger du mat, enkelt og greit;) men lett å henge seg opp i noe man blir redd for i forbindelse med fødsel, hadde mine ting jeg også;)

Med mindre det er spesielle forhold i svangerskapet (f.eks. diabetes) vil ikkje det du et føre til at babyen blir enorm. Babyen tar som regel det den treng av næring, verken meir eller mindre. Fødselsvekt heng antagelig meir saman med gener enn med kva du et.

Mine to svangerskap støttar og den teorien: Første gong åt eg masse snop og ostepop, la på meg 22 kg og fødde eit barn på 4440 g. Andre gong blei barnet faktisk 100 g tyngre (4540 g), til tross for at ho blei fødd 9 dagar tidlegare, og til tross for at eg åt mykje sunnare og la på meg berre ca 9,5 kg.

Men for din eigen del er det naturlegvis lurt å leve så sunt som mulig.

Jeg er 32 uker og har gått opp 20 kg. Med førstemann ble det 23,5 kg totalt. Er ellers en veldig slank jente :) Vesla veide 3500,- da hun ble født 2 uker - TO UKER på overtid ;)

Jeg gikk opp 20 kg og fikk en unge på 2,9 kg. Dette var 3 dager før termin.

Når du er sulten så trenger du mat! Forferdelig å gå sulten når du er gravid. Er høygravid sjøl. Har født to store barn før (4 og 4,5 kg), og gikk da opp 20-25 kg. Denne gangen har jeg gått opp mye mindre -ca halvparten, men babyen er like stor:-) Så støtter de som sier at babyen tar det den trenger uansett:-) Har også hørt om de som går opp over 30 kg og får små barn.

Jeg la på meg 12 kg med alle mine 3, og de var 4,2, 3,4 og 4,0 kg, så tror ikke det har noen sammenheng jeg :)

Jeg la på meg 32 kg første gang, fikk baby på 3,4 kg. La på meg 16 kg andre gang, men hadde 10 kg mer på startvekt, og fikk bare på 3,5 kg. Helt gjennomsnittlige altså. Jeg spiste MYE mer enn babyen trengte, men jeg trengte det tydeligvis sjøl da! :P

La på meg mye mer med nr 2 enn nr 1, men begge var ca like store, 3,7 og 3,8 :-)

Back
Topp