Hjelp! Mister jeg melka?

Vixen

Forelsket i forumet
Novemberlykke 2015
Maiblomstene 2017
Nok et ammeproblem fra meg! Har hatt starttrøbbel da vesla gikk mye ned i vekt første uka. Ble nødt til å gi erstatning og pumpe hver tredje time. Etterhvert fikk jeg mer melk og da hun var 1,5- 2 uker pumpet jeg for rundt 500+ ml i døgnet. Da hun var 2 uker nådde hun fødselsvekta si og litt til, så jm på ammepol sa vi kunne forsøke å amme mer og gi mindre flaske. Har tatt noen melkevekter av henne og hun har da gått opp rundt 40 gram etter 45 min amming. Vesla er nå 4 uker og jeg har pumpa mye mindre og vi gir alt fra 1-3 flasker i døgnet. Siste dagene har vi vært nødt å gi mer mme (med unntak av noen få dager)og jeg pumper ut kun 20-50 ml tilsammen og vesla virker kun mett etter hun har fått mme. Hun sluker det i seg og ser på meg med et blikk som roper sult i det hun får flaska. Jeg føler også at puppene er helt slappe og "tomme" og er redd for at min ammekarriere er over. Tidligere håndmelka jeg 30 ml på et par minutter, nå kommer med bare små mengder. Vi ammer over 8 ganger,stort sett 16-18 ganger i døgnet og må gi mme utover det. Er så fristende å gi mer mme, men jeg har et brennende ønske om å få til amminga! Har også lite ammestøtte fra familien da de ser hvor mye jeg jobber med dette og at jeg blir veldig sliten.

Last edited:
Nok et ammeproblem fra meg! Har hatt starttrøbbel da vesla gikk mye ned i vekt første uka. Ble nødt til å gi erstatning og pumpe hver tredje time. Etterhvert fikk jeg mer melk og da hun var 1,5- 2 uker pumpet jeg for rundt 500+ ml i døgnet. Da hun var 2 uker nådde hun fødselsvekta si og litt til, så jm på ammepol sa vi kunne forsøke å amme mer og gi mindre flaske. Har tatt noen melkevekter av henne og hun har da gått opp rundt 40 gram etter 45 min amming. Vesla er nå 4 uker og jeg har pumpa mye mindre og vi gir alt fra 1-3 flasker i døgnet. Siste dagene har vi vært nødt å gi mer mme (med unntak av noen få dager)og jeg pumper ut kun 20-50 ml tilsammen og vesla virker kun mett etter hun har fått mme. Hun sluker det i seg og ser på meg med et blikk som roper sult i det hun får flaska. Jeg føler også at puppene er helt slappe og "tomme" og er redd for at min ammekarriere er over. Tidligere håndmelka jeg 30 ml på et par minutter, nå kommer med bare små mengder. Vi ammer over 8 ganger,stort sett 16-18 ganger i døgnet og må gi mme utover det. Er så fristende å gi mer mme, men jeg har et brennende ønske om å få til amminga! Har også lite ammestøtte fra familien da de ser hvor mye jeg jobber med dette og at jeg blir veldig sliten.

Ikke stress, gi flakse om hun vil ha, men pupp først. Delammet fra mini var 10 dager. Ammer ennå, og hun er 13 mnd[emoji173]️

Vil nok heller tro det bare er øking. Det er gjerne mye ammetid den første mnd. Man mister jo bare ikke melka ut av det blå. Men de små får økt behov, eller de vil bare bære nær og kose mye. Man må bare amme så mye de vil, så justerer det seg nok :) hvordan puppene føler er ikke særlig indikator, jeg kan sjelden føle noe i puppene og jeg fullammer en på 4 mnd. Har lest om det på ammehjelpen at mange tror de har lite melk fordi puppene ikke føles fulle.

Jeg ville rett og slett hatt tillitt til at kroppen din tar signalene fra babyen, hvis babyen får die nok :) jeg ville tenkt at nå skal dere øke og kose dere, og ha noen dager hvor du ikke planlegger noe særlig annet enn amming. :)

Hei, du flinke mamma!

Det er helt normalt at de går ned i vekt i begynnelsen, og at det tar tid før melka kommer i gang.
Mange babyer får litt mme i begynnelsen hvis de ikke har så mye å ta av mht lav fødselsvekt. :)

Mme (og stress) er dessverre puppens fiende, for kroppen får beskjed om at babyen ikke trenger morsmelken, og kroppen produserer mindre.
Vindusviskeamming (bytte fra pupp til pupp konstant) i et par døgn er løsningen, selv om det er kjempeslitsomt.
Det er også helt normalt å amme 18 ganger i døgnet, eller bare 1 laaaaaang gang over mange uker/mnd.

Hvis du skal gi mme, er det lurt å gi dette via hjelpebryst, for da blir produksjonen din stimulert samtidig som hun får mme.
Det er ikke brått sikkert at hun egentlig har behov for mme heller, og uroen behøver ikke komme av sult.
Det er slitsomt å amme, og de små kan trenge puppen mye mer enn vi mammaer har energi til, og man føler seg ofte veldig utilstrekkelig, særlig i økeperiodene. (Vi hadde bare én lang økeperiode, som varte frem til han var rundt 4 mnd..)

Selvtillit og tillit til puppen er nøkkelen, selv om det er vanskelig.
Sett deg/legg deg til med ammekurv med alt du trenger av mat, drikk og underholdning oppi, la noen andre ta seg av alt annet, og amme. Amme, amme, amme, og ikke få panikk av at babyen er "normalt" urolig og vil ha pupp 24/7.
Så lenge hun ikke går ned i vekt, eller ligger for langt under kurven, er det normalt i begynnelsen med uro, og kveldsuro også.

Amming vil øke produksjonen din, og jo mer som tas ut, jo mer produseres det.
Puppen er aldri helt tom, så bare bytte etter 10-15 min, også bytter du igjen. (Eller kortere om hun "tømmer" puppen tidligere.)
Les på ammehjelpens nettsider om kveldsuro, økedøgn og produksjon, og kontakte en ammehjelper så du får kyndig ammehjelp.
(Altfor mange helsesøstre vet dessverre altfor lite om amming, og er ofte altfor raske til å anbefale mme, og ødelegge ammingen for mor og barn.)
Det blir som regel veldig kos etterhvert, og plutselig tenker du for deg selv at "dette har jeg virkelig teken på, og det er så koselig!"
Det ER pes nå, men det er også verdt det når det slutter å være pes. ;)

Dette klarer du! <3

P.S: Om du må "gi opp," er du fremdeles en flink mamma. <3

Takk for oppløftende ord og mange gode tips! Blir litt lett fortvila når nervene er helt frynsete etter lite søvn og mye bekymring.

Back
Topp