Hjelp! Middagsplanen min gikk i vasken - hva gjør jeg nå??? (elgsteik)

Pearl

Forumet er livet
Har en liten elgstek jeg skulle langsteke i dag til middag med svigers i ettermiddag, har surfet på nett og funnet oppskrift for langsteking med 70 grader i stekepose over mange timer.. Men ser jo nå at ovnen min ikke klarer å holde temperaturen og det er jo kjempeviktig for å få et godt resultat!!
SÅ, hva gjør jeg nå? Steika er bare rundt 6-700 gram så føler lite for å steke den hardt og gæli i ovnen.. Har lest om braisering der man bruner steika på forhånd og så har den i jerngryte med litt vann/kraft/vin i og lar den stå på 175 grader i ovnen over lengre tid.. Noen som har prøvd dette eller har andre tips??? Hjeeeelp - NÅ! Steika ligger romtemperert på benken klar til bruning...... Svigers kommer til middag kl 15.30........

Ingen hobbykokker her inne da???

Det skal ikke være noe problem å steke den på høyere temperatur. Gjør som oppskriften med jerngryten, da blir det saftig resultat etter min erfaring:)

Brun den i panna, legg den i en jerngryte og kok den! (ikke fosskoke, men putre litt, ha i steketermometer, snu steka en gang hver 20-30 minutter)

Høres rart ut at man skal koke steika, men det blir helt fantastisk godt. 

LadyGodiva skrev:
Brun den i panna, legg den i en jerngryte og kok den! (ikke fosskoke, men putre litt, ha i steketermometer, snu steka en gang hver 20-30 minutter)

Høres rart ut at man skal koke steika, men det blir helt fantastisk godt. 

signerer denne !! gjerne med litt løk og et par biter gulerøtter oppi, godt grunnlag for en god saus etterpå.

Takk for svar.. Men forsent, måtte bestemme meg fort og gikk da for den opprinnelige planen. Steika er i ovnen i stekepose med gulrøtter, selleri, løk og krydder.. Men kjernetp har gått så fort opp så tror steketermometeret mitt (digitalt) må tulle.. Var oppe i 66 grader etter litt over 1 time i ovnen.. Har skrudd litt ned nå og ser det an, får sjekke den ca 1 time før servering og kjøre tp opp om den føles for "løs" ut enda.. (har kjent på den og den kjennes veldig myk ut så tror ikke egentlig den er stekt allerede)....... Huff.. Hvorfor skal jeg prøve meg på sånt jeg ikke kan.,. Vel, dolly pizza er alltids en nødløsning om det skjærer seg helt....

enkelt
hellstekt elg 4-6pr
ca 600g-1.2kg elgkjøtt
4-6gulrøtter
1løk
8-10poteter
laubærblad(frivilig)
Einebær(frivilig)

Skjær poteteer i båter, kutt gulrøtter opp, del løken i 2 så i skivet
Stek elgen fort i panna så en får en steke hinne på den krydr med krydder en ønsker selv.

Legg så elgsteken/kjøttet over i enten en ildfastform som en har lokk til evt i aleminiumsforlie. Leg så poteter,gulrøtr og løk sammen med kjøttet, ha i en kladd med smør. Legg ved einebær og laubærblad(hvis en ønsker det)
Sett is teketermometere i kjøttet
sett lokket på eller pakk inn i alminumsfolie
Ovnen ska være forvarmet på 150grader
Når termometere er på ca 65 g så er kjøttet midels stekt, hvis du ønsker det ska være gjennomstekt så ska en ta det ut ved 70grader
ta det ut av ovnen og la det hvile i ca 15-20 min før en skjærer opp kjøttet

Takk for fin oppskrift bondekone, men steika er jo allerede i ovnen.. Skjønner bare ikke at tp kunne stige så fort til 66 grader... Noen som aner hvordan en medium stekt steik skal "kjennes ut"...??? Har kjent på den og den er veeeeldig løs.. Tør ikke stole på steketermometeret når det gikk så fort og den kjennes så løs ut............. Huff..

Huff... Det var visst ikke min dag i dag til å lage middag.. Først alt styret med steika, og når jeg endelig hadde gjort alt klart til å sette på gulrøtter/brokkoli innser jeg at jeg mangler noe.. Jo poteter! Skyndte meg å skrelle poteter og hive på, så grønnsakene, så sausen.. Tok steika endelig ut av ovnen og klarte da å koke over sausen.., Pga styr med sausen ble potetene overkokt og det ble potetmos istedet.. Steika måtte hvile lenger enn planlagt pga alt tullet med poteter og saus.. Så det var en meget spent Pearl som tilslutt satte kniven i steika..
Men, alt i alt - steika blei kjempegod den.. Fin og rosa inni.. Så det smakte godt og måltidet ble "redda"... Hehe..

Back
Topp